De toeleveringsketen van een grote organisatie is naar schatting verantwoordelijk voor ongeveer 70% van de duurzaamheidsimpact. Volgens het Carbon Disclosure Project (CDP) zijn de Scope 3-emissies gemiddeld 5,5 keer hoger dan de directe emissies van een bedrijf. Het CDP is een non-profitorganisatie die zich wereldwijd inzet voor het meten en openbaar maken van milieugegevens van bedrijven.
Er wordt steeds meer nadruk gelegd op de governance die nodig is om het uitgebreide leveranciersnetwerk te beheren dat verbonden is aan gebouwen. Dit komt door de toenemende aandacht voor gender-, maatschappelijke en raciale onrechtvaardigheid, en door wetgeving, zoals moderne slavernijwetten en EU-richtlijnen over gedwongen arbeid. Dit betekent dat bedrijven steeds meer interesse tonen in het gedrag van partijen waarmee ze zakendoen, zegt Hannah Dwyer, hoofd Work Dynamics Research EMEA.
Verantwoord inkopen
Uit het onderzoek van JLL naar Maatschappelijke Waarde blijkt dat de helft van de bedrijven al betrokken is bij verantwoorde inkooppraktijken. Bovendien heeft 62% van de bedrijven een strategie voor maatschappelijke waarde, waar verantwoorde inkoop een onderdeel van is.
Volgens de definitie van de VN houdt duurzame inkoop in dat producten en diensten zo duurzaam mogelijk worden verkregen, met minimale impact op het milieu en maximale maatschappelijke voordelen. "JLL beheert een aanzienlijk deel van de uitgaven samen met onze leveranciers”, zegt Janette McCormick, Global Head of Product Sourcing & Category Management bij JLL. “We tonen onze inzet met een doelgerichte en verantwoordelijke aanpak, maar het is ook zakelijk gezien verstandig.'"
Werknemers geven de voorkeur aan bedrijven die dezelfde waarden belangrijk vinden, terwijl klanten steeds vaker op zoek zijn naar ethische bedrijven met een sterke maatschappelijke doelstelling.
Concurrentievoordeel
"Het omarmen van de verwachtingen op het gebied van maatschappelijke waarde leidt tot concurrentievoordeel’, legt Dwyer uit. “Bedrijven die de veranderende houding van stakeholders negeren, riskeren het verlies van talent en waardevolle zakelijke kansen."
Daarnaast creëren bedrijven die echt een verschil willen maken meer zakelijke kansen voor maatschappelijk verantwoorde ondernemingen en kleinere, diverse bedrijven met verschillende achtergronden.
Uit het onderzoek van JLL blijkt dat 48% van de respondenten al samenwerkt met lokale leveranciers om maatschappelijke voordelen te behalen. Daarnaast volgt 36% van de respondenten momenteel de impact van hun toeleveringsketen en derde partijen op maatschappelijk waarde en rapporteert hierover.
Doelgerichte uitgaven
Bij grote organisaties die wereldwijd inkoopbudgetten van miljarden dollars beheren, is de impact van het creëren van een meer maatschappelijk gebalanceerd leverancierslandschap aanzienlijk.
"Er is een kans om blijvende voordelen te behalen door relaties op te bouwen met kleine en diverse bedrijven uit historisch ondervertegenwoordigde groepen," zegt McCormick.
Een bedrijf dat het verschil wil maken is Lyreco. Lyreco is wereldwijd actief in de kantoorbenodigdheden. Het bedrijf gebruikt het ‘Lyreco Goodness Microbusiness Support’ programma om ambitieuze, kleine bedrijven te ondersteunen die voldoen aan hun duurzaamheidscriteria.
“Het is van levensbelang dat kleine, onafhankelijke bedrijven toegang hebben tot werkkapitaal”, legt McCormick uit. "Het aanbieden van snellere betalingstermijnen heeft bij een van onze leveranciers bijgedragen aan een groei van 10% van het bedrijf, waardoor zij nu haar team op tijd kan betalen, mensen voor meerdere dagen per maand kan inhuren en nieuwe partijen kan aannemen die het werk voor haar uitvoeren."
Grotere leveranciers hebben de potentie om een aanzienlijke impact op de maatschappij te hebben door betrokken te zijn bij initiatieven zoals stageprogramma's en taaltrainingen.
Het goede voorbeeld geven
Samenwerken met belangengroepen zoals de National Minority Supplier Development Council in de VS, de Europese LGBTIQ Chamber of Commerce en de Australische Supply Nation, is een andere manier waarop volwassen bedrijven andere organisaties kunnen ondersteunen binnen hun eigen MVO-trajecten.
McCormick legt uit hoe deelname aan externe evenementen, zoals WEConnect International, dat bedrijven geleid door vrouwen ondersteunt, of het organiseren van sessies voor leveranciersbetrokkenheid, bijdragen aan het delen van best practices en het bevorderen van de duurzaamheidsagenda door middel van dialoog.
“Het is slechts een deel van de manier waarop de gebouwde omgeving steeds meer fungeert als een instrument voor investeerders en organisaties om hun rendement op duurzaamheidsinspanningen te maximaliseren”, zegt Dwyer.
Inkoopproces als drijvende kracht
“Dit laat zien hoe maatschappelijke en milieudoelstellingen gelijktijdig kunnen worden aangepakt, terwijl het inkoopproces wordt gebruikt als een drijvende kracht”, zegt Dwyer. Zo’n 54% van de bedrijven zegt dat ze nu verantwoorde inkoop overweegt bij het ontwerpen en exploiteren van hun faciliteiten.
In de vastgoedsector worden steeds meer stakeholders, waaronder gebruikers, investeerders en lokale overheden, zich bewust van het belang van partnerschappen om gemeenschappelijke, maatschappelijke doelen te versnellen.
“Van bedrijven wordt nu verwacht dat ze de geboekte vooruitgang bewijzen, maar ze kunnen dat niet alleen”, zegt Dwyer. “Het realiseren van significante verandering vereist strategische samenwerking met de toeleveringsketen, waarbij alle bedrijven verantwoord handelen om op lange termijn duurzame resultaten te behalen."
Dit artikel is gesponsord door JLL.