Join Program heeft als jonge speler inmiddels een veelvoud aan gerenommeerde en internationale bedrijven als Miro en Coty op de klantenlijst. ‘Wij doen het heel anders dan andere cateraars’, zegt oprichter Maurits Tofohr. Hij begon in 2019 vanuit de ambitie om op bedrijven een duurzame manier lekker en gezonder eten en drinken te bieden dat aansluit op actuele trends in de food-wereld. Hij speelde met name in op de behoefte aan vernieuwing.
De nieuwe standaard
Het model van Join Program bestaat uit een geprogrammeerd dagelijks wisselend menu met gezond en lekker eten, waar vlees en vis onderdeel van uitmaken, maar nier per se de hoofdmoot vormen. ‘We hebben iedere dag van een week een uniek menu en 850 recepten per jaar.’ Medewerkers kunnen via een app bestellingen doen en aangeven wanneer ze aanwezig zijn, wat hun voorkeuren zijn en wat hun mening is over de maaltijden en service. Daar voeren we actief campagne op richting gasten. Ook dat werkt goed, geeft Tofohr aan: ‘Binnen een week is 90% van de appgebruikers ‘aan boord’. Daardoor zijn bijvoorbeeld wachtrijen korter.’
De focus ligt bewust op standaardisering, zegt Tofohr. ‘Wij zetten een standaard neer en dat is een tegenbeweging in de markt die we al hebben kunnen optimaliseren op basis van twee jaar intensieve ervaring op het hoogste niveau. Wij durven ons te committeren aan een rating van 4 uit 5 sterren van gasten.’
Blijven doorontwikkelen
De cateringmarkt is een volgende en maatwerk gedreven markt, leg Tofohr uit. ‘Bij ambitieuze bedrijven en hun medewerkers zagen we behoeften die de huidige markt niet met dezelfde snelheid en flexibiliteit kan invullen. Innovatie voert niet de boventoon. Wij willen catering een meer pro-actieve invalshoek geven. Het is dan ook onze missie om het huidige model van catering aan te scherpen. Uncatering noemen we dat. Een antwoord op de traditionele oplossingen. Een programma dat je kantoor in één keer toegang geeft tot een volledig voedselaanbod en – ervaring. Met bijbehorende community. Dat is ook wat de naam ‘Join Program’ betekent: zet ons food programma aan – join our program. We ontwikkelen door aan de hand van inzichten vanuit gebruikersdata, zodat we een partner zijn- en blijven - voor ambitieuze bedrijven.’
Volledig en gecureerd aanbod
Join Program biedt niet alleen de lunch, maar een compleet f&b-concept. ‘Wij faciliteren de volledige werkdag: van ’s ochtends een kopje koffie bij de barista tot pantry’s, micromarkets en koelkasten waar je ons assortiment in kunt aanbieden.’ Het eten is volgens de Join Program-gedachte samengesteld, oftewel gecureerd: ‘Daar is over nagedacht door een team van voedingsdeskundigen en bekroonde chefs. En dat stopt nooit: we kijken altijd wat er beter kan, mede door de input die we krijgen van de gebruikers.’
Join Program kookt met de seizoenen mee: ‘80% van de gebruikte producten is bij ons seizoensgebonden en meer dan driekwart van de producten wordt in Nederland geproduceerd’, zegt Tofohr. In de centrale keuken in Diemen worden inmiddels 10.000 maaltijden per dag bereid. ‘En we kunnen een veelvoud daarvan aan.’
Meedenken over klimaatdoelstellingen
Partnerschap met de opdrachtgever staat bij Join Program centraal, zodat de diensten zo goed mogelijk aansluiten op de behoefte. Dat geldt ook voor duurzaamheid, zegt Tofohr. ‘We gebruiken nu al zo weinig mogelijk plastic materiaal en nodigen onze opdrachtgevers uit om daarover mee te denken en de uncatering-doelen te behalen. Bedrijven hebben zelf ook hun klimaatdoelstellingen en met ons programma zetten ze daar al flinke stappen in.’
Een voorbeeld daarvan is het terugdringen van voedselverspilling, die bij traditionele cateringoplossingen gemiddeld op meer dan 20% ligt. ‘Wij kunnen op basis van de beschikbare data de vraag beter voorspellen, zodat we beter kunnen inkopen’, zegt Tofohr. ‘Bij een van onze klanten hebben we zo de verspilling al kunnen terugbrengen naar minima van 3%.’
Dit artikel is gesponsord door Join Program.