Wordt koffie de verbindende factor op het werk?

Wordt koffie de verbindende factor op het werk?

Waar de koffiecorner voorheen vooral functioneel was, wordt deze nu meer ingericht voor sociale interactie. "Onze missie is om bedrijven hierbij te helpen", zegt Paul Bommeljé, directeur van Nestlé Professional.

De kwaliteit van koffie wordt bepaald door een complex samenspel van verschillende factoren. Voor dat lekkere kopje koffie op kantoor dienen alle elementen goed op elkaar te zijn afgestemd, vertelt Paul Bommeljé, directeur van Nestlé Professional. Paul doelt hiermee op de ingrediënten, automaten, technische service en de meerwaarde van een mooie koffiecorner op het werk.

Zakelijke markt

Nestlé Professional is de business-to-business tak van Nestlé, een van de grootste voedingsbedrijven ter wereld. Nestlé Professional biedt foodconcepten en warme dranken oplossingen voor de zakelijke markt en focust daarbij op onder andere kantoren, productielocaties alsmede zorginstellingen en horeca.

Bommeljé: “Ons warme drankenportfolio bevat hoogwaardige koffieconcepten die bestaan uit kwalitatieve en duurzame ingrediënten, een diversiteit aan koffiemachines en uiteraard betrouwbare, technische service. Met de iconische merken STARBUCKS en NESCAFÉ in ons portfolio, zijn wij in staat om een passende oplossing voor ieder koffiemoment aan te bieden.”

Afgestemd op het nieuwe werken

Paul Bommeljé: "Kantoor wordt een inspirerende plek om te kunnen sparren onder het genot van een kop koffie."

Koffievoorzieningen dienen zo goed mogelijk afgestemd te zijn op de behoeften van de doelgroep. Bommeljé: “Op een werkplek tref je verschillende typen koffiedrinkers aan die, afhankelijk van het moment op de dag, ook weer een andere koffiebehoefte hebben. Het begrijpen van deze momenten en het inspelen op deze behoeften is waar wij met onze ruime ervaring experts in zijn geworden.”

Door het coronavirus en het daarmee gepaard gaande langdurig thuiswerken heeft er zich een wezenlijke verandering voorgedaan. Voor de lockdown kwamen medewerkers gemiddeld 4,1 dagen per week naar kantoor, maar de verwachting is nu dat dit zal dalen naar 2,8 dagen. Bommeljé: “Deze ontwikkeling is niet nieuw, maar is door de lockdown wel degelijk in een versnelling gekomen. Wij gaan naar kantoor om elkaar te zien en te spreken. E-mails bijwerken of in alle rust aan een presentatie werken, kan ook prima vanuit huis. Deze ontwikkeling zorgt voor een andere behoefte op kantoor en de invulling die daaraan gegeven kan worden."

"Waar koffie voorheen vooral functioneel was, wordt de koffiecorner nu meer ingericht voor sociale interactie. Mensen verwachten op kantoor een fijne omgeving waar zij elkaar kunnen treffen. Een inspirerende plek om samen te kunnen sparren onder het genot van een lekkere kop koffie. Onze missie is om bedrijven hierin te helpen en faciliteren.”

Koffie zorgt voor verbinding

Koffie zorgt dus voor verbinding op allerlei verschillende momenten. “Neem bijvoorbeeld het moment waarop een goede, snelle kop koffie onmisbaar is. In dergelijke gevallen biedt NESCAFÉ een ruim assortiment bonen- en instantkoffie als oplossing. Bommeljé refereert ook aan andere koffiemerken van Nestlé die inspelen op de diverse behoeften in de zakelijke markt.

Variatie en beleving komen centraal te staan en hier biedt STARBUCKS een breed scala aan mogelijkheden. Voor kleinere ruimtes, zoals vergaderzalen of directiekamer, kun je denken aan een NESPRESSO-oplossing. Beide zijn ook onderdeel van Nestlé.

Innovatie voor de klant

Nestlé Professional werkt samen met partners. Paul Bommeljé: “Wij streven continu naar de hoogste klanttevredenheid en dit doen wij door de behoeften van onze klanten te vertalen naar de juiste combinaties van machines, ingrediënten en service. Aangezien Nestlé Professional al jarenlang met sterke, lokale partners samenwerkt, kunnen wij op ieder gebied de juiste expertise inschakelen. Zo slagen wij er iedere dag opnieuw in om koffie van constante kwaliteit te bieden.”

Er is heel veel mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan touchscreens op koffiemachines die korte video’s afspelen of mededelingen tonen. Of aan telemetrie oplossingen, waarmee je op afstand tellerstanden van de koffiemachine kunt opvragen. Zo kan de klant de bestellingen snel en eenvoudig afstemmen op het verbruik.
Bommeljé: “Samen met onze partners implementeren wij continu technische innovaties, verbeterde recepturen en preventieve onderhoudsprogramma’s. Op deze manier bieden wij klanten, naast goede koffie, ook een mix van innovatieve oplossingen aan die inspelen op hun wensen.”

Duurzame koffiebonen voor de zakelijk markt

Het vinden van de beste koffiebonen voor de ultieme koffie. "Dat is wat we belangrijk vinden en graag doen bij NESCAFÉ." De zoektocht heeft geleid tot de introductie van de single origin koffiebonen. "Duurzaam geproduceerd, zorgvuldig geselecteerd en van de hoogste kwaliteit. Zo is NESCAFÉ Brasile Fairtrade gecertificeerd en is NESCAFÉ Perú Organic en Rainforest Alliance gecertificeerd."

Duurzaamheid: een doorgaand proces

Duurzaamheid is en blijft een zeer belangrijk topic. “Bij Nestlé zit duurzaamheid in onze hele manier van werken en dit is continu in ontwikkeling. Zowel internationaal als lokaal vinden er initiatieven plaats om de uitdagingen van klimaatverandering aan te gaan. Zo hebben wij begin dit jaar Nestlé’s Net Zero Roadmap gepubliceerd.” Daarin commiteert Nestlé zich onder andere aan de volgende doelstellingen:

  1. In 2025 zijn alle verpakkingen van Nestlé-producten recyclebaar of herbruikbaar.
  2. In 2025 is alle Nestlé- koffie en -cacao afkomstig uit duurzame bronnen.
  3. In 2050 heeft Nestlé een broeikasemissie van netto-nul, een flinke afname van de CO2-uitstoot van 'boer tot kop koffie'.

Bommeljé: "Om deze doelstellingen te behalen, werken wij elke dag aan relevante subdoelen en zijn hier binnen Nestlé Professional ook al belangrijke stappen in gezet. Zo bevat een groot deel van ons warme drankenportfolio al een duurzaam keurmerk, onderzoeken wij de mogelijkheden voor een 100% recyclebare papercup en zijn binnen het foodportfolio de verpakkingen van de Maggi- en CHEF-producten al 100% recyclebaar. 2050 lijkt nog ver weg, maar alle stappen tellen en als een van de grootste voedingsbedrijven ter wereld voelen wij een grote verantwoordelijkheid om daar zorg voor te blijven dragen."

Dit artikel is gesponsord door Nestlé Professional.