Heilige Boontjes en MAAS maken samen sociale impact

Heilige Boontjes en MAAS maken samen sociale impact
Rodney van den Hengel en Samantha Nuninga: "Bij de landelijke politie schenken ze nu een Straf Bakkie en een Verdacht Bakkie."

Aan de ene kant een kleinschalig, lokaal Rotterdams horecabedrijf waar jongeren 'met een randje' werken. Aan de andere kant een grote vendingspeler die thuis is in de wereld van koffie. Heilige Boontjes en MAAS: beide bedrijven werken succesvol samen en maken sociale impact. "MAAS zorgt er alleen al voor dat acht jongeren per jaar de kans krijgen om zich verder te ontwikkelen."

Het is deze vrijdagmiddag een drukte van belang bij Heilige Boontjes aan het Eendrachtsplein in Rotterdam. Gasten zitten aan tafel met hun laptop en werken hun mail bij, toeristen genieten van een heerlijke lunch en passanten stappen binnen voor een koffie to go. En het gaat er allemaal onwaarschijnlijk soepel aan toe. “We hebben hier 40 mensen die voor ons werken, allemaal zijn ze uitgebreid getraind tot barista of koffiebrander”, vertelt Rodney van den Hengel, een van de eigenaren van Heilige Boontjes.
Heilige Boontjes is inmiddels een van de groeibriljantjes in Rotterdam als je het hebt over sociaal ondernemerschap. “Wat wij doen? Een goed bakkie koffie serveren, die gebrand en gezet is door ex-gedetineerden en probleemjongeren”, legt Van den Hengel met een onvervalst Rotterdams accent uit. Als het aan Rodney ligt is Heilige Boontjes een plek voor iedereen, die om wat voor reden dan ook, buiten de boot valt in de maatschappij. “Via de reclassering, via de politie, via sociale werkers komen de jongeren bij ons. Pakweg 70 van de 100 redden het hier.”

Oud politiebureau

Van den Hengel is ooit gestart met Heilige Boontjes aan het Burgemeester Meineszplein, nu is het horecabedrijf gevestigd in het oude politiebureau op het Eendrachtsplein, midden in het centrum van Rotterdam. “Het bedrijf is in bloei”, erkent Van den Hengel. En dat is volgens hem deels te danken aan het partnership met MAAS.

Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel met grote koffiebedrijven, de meesten hebben geen eerlijk verhaal”

“Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel met grote koffiebedrijven, de meesten hebben geen eerlijk verhaal. MAAS wel. Dat sprak aan. Daarom zijn we ook in gesprek geraakt, waarbij de directe aanleiding de aanbesteding van de gemeente Rotterdam was. En nu werken we bij 90 opdrachtgevers samen en verzorgen wij daar de koffievoorziening. MAAS de machines en klanten, wij de koffiebonen.”

Een aanbesteding van formaat

De aanbesteding van de gemeente Rotterdam was er eentje van formaat, legt commercieel directeur George Schoof van MAAS uit. “Het gaat om 300 koffiemachines en 6 miljoen consumpties. Dat is voor kleinere partijen als Heilige Boontjes alleen natuurlijk moeilijk behapbaar. Maar samen met ons lukt dat wel, en opent het deuren. In de uitvraag was het thema duurzaamheid en sociale impact een belangrijk onderdeel. Daar vinden we elkaar in het beantwoorden van de vraag van de opdrachtgevers. Zo hebben we naast de gemeente Rotterdam ook de aanbesteding van de landelijke politie gewonnen. Daar schenken ze nu een Straf Bakkie en een Verdacht Bakkie. Leuk toch, met een knipoog. Het gaat daar om 40 miljoen koppen koffie per jaar.”

Duurzame impact

Impact maken op duurzaamheid, dat is het streven van MAAS, verzekert Schoof. “Daarvoor hebben wij drie thema’s gedefinieerd; zo maken wij een positieve impact op de waardeketen met ons eigen duurzaamheidsprogramma IMPACT@ORIGIN. De kern van dit programma is het permanent verplaatsen van elementen uit de waardeketen van West-Europa naar de landen van oorsprong. Heel concreet betekent dit dat wij de koffiebonen direct inkopen bij onze koffieboeren in Ethiopië, zodat zij een eerlijke prijs ontvangen. Het branden en verpakken van de koffie vindt vervolgens ook in Ethiopië plaats.”

Iets wat past bij de filosofie van Heilige Boontjes, bevestigt Van den Hengel. “Wij doen aan direct trading. Met andere woorden; wij halen de koffiebonen rechtstreeks uit een land als Rwanda. Zonder allerlei tussenpersonen. En daar krijgen de boeren 5 dollar per kilo. Dat is echt een hele goede prijs, het dubbele van wat duurzame labels betalen.”

Footprint

Behalve impact op de waardeketen, creëert MAAS ook duurzame impact op de eigen ecologische footprint (IMPACT@FOOTPRINT). Dit doen zij op het gebied van de koffiemachines, afval, water en transport, die zoveel mogelijk circulair zijn. “Daarnaast wil MAAS een duurzame impact maken op sociaal gebied en kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, IMPACT@SOCIAL. En ja, daar vinden wij Heilige Boontjes natuurlijk ook. Samen helpen wij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een uitdagende werkplek of zinvolle dagbesteding.”

Een jongere aan het werk bij Heilige Boontjes.
Een jongere aan het werk bij Heilige Boontjes.

Van den Hengel knikt instemmend. “Wij zijn samen bij een groot aantal opdrachtgevers actief, en dat zorgt ervoor dat alleen door MAAS al acht jongeren de kans krijgen om zich verder te ontwikkelen. De impact is dus echt groot.”

Koffiedroes

Die medewerkers branden de koffie, bezorgen de koffiebonen en nemen de koffiedroes mee terug. “Dat laatste is ook voortgekomen uit de samenwerking met MAAS. Onze jongens en meiden rijden langs de klanten waar MAAS-machines staan en nemen de koffiedroes mee. MAAS levert hiervoor een elektrische bakfiets en bedrijfskleding. Wij leveren de koffiedroes op onze beurt in bij Pre-Zero en onze partner Coffee Based maakt er op haar beurt nieuwe producten van. Zo is een kop koffie van Heilige Boontjes altijd 100 procent circulair”, aldus Van den Hengel.

Hoe gaaf is dit; de jongeren hebben plezier, en ze komen verder, ze hebben toekomstperspectief”


Schoof laat weten dat steeds meer opdrachtgevers belang hechten aan dergelijke initiatieven. “De gunningscriteria van aanbestedingen maken dit duidelijk, en we horen het ook in gesprekken met klanten: organisaties willen hun medewerkers verantwoorde koffie en thee aanbieden. En het mooie daarbij is dat wij op veel facetten het verschil maken. Op een eerlijke prijs, CO2-reductie en op sociaal gebied.” Ondertussen houdt de stroom gasten bij Heilige Boontjes aan. De medewerkers blijven er rustig onder, en serveren met een glimlach de ene na de andere kop koffie uit. Van den Hengel: “Hoe gaaf is dit; de jongeren hebben plezier, en ze komen verder, ze hebben toekomstperspectief. Hier is het ons om te doen.”

Dit artikel is gesponsord door Maas