De oplossing voor het laadpalentekort?

De oplossing voor het laadpalentekort?

De autobranche sloeg deze week alarm: er dreigt een tekort aan laadpalen. Hoe speel je als facilitair manager in op de groeiende vraag naar laadpalen op bedrijventerreinen? En hoe bied je de beste, duurzame service zonder dat de kosten uit de pan rijzen? De oplossing: een alles-in-één laadabonnement zonder investering. En wat te denken van een laadpaal die is voorzien van een beeldschermen voor waardevolle informatie of promoties?

De vraag naar laadpalen groeit

De energietransitie versnelt. Er rijden steeds meer elektrische auto’s op de weg, mede gestimuleerd door strengere uitstootregels voor autofabrikanten. Als het aan het Europese Parlement ligt moeten autofabrikanten de uitstoot van hun wagenpark in 2025 met 15 procent verminderen ten opzichte van 2021, met 55 procent in 2030 en met 100 procent in 2035. Daarbij is de opmars van elektrische bedrijfswagens de afgelopen jaren bijvoorbeeld enorm geweest; van 1.168 in 2015 naar 9.879 in 2022, een stijging van 746 procent.

Momenteel kijkt het Nederlandse kabinet naar het verplichten van deze elektrische busjes in binnensteden om zo de klimaatdoelen te kunnen halen. En staatssecretaris Vivianne Heijnen bereidt regelgeving voor om het wagenpark van de zakelijke markt te vergroenen. Als het aan de staatssecretaris ligt kunnen leaserijders vanaf 2025 alleen nog maar kiezen uit volledig elektrisch aangedreven voertuigen.

De oplossing voor bedrijfslocaties

De ontwikkelingen betekenen dat de vraag naar laadpalen op bestemming (binnenkort) exponentieel groeit. Hoe gaat de facilitair manager hiermee om? Immers, klassieke problemen voor bestemmingen zijn niet alleen de aanschaf van dure palen, maar ook infrastructuur, installatie en onderhoud. Revolt heeft de oplossing. Zij faciliteren die voorzieningen op bedrijfs- en bestemmingslocaties. Om de transitie te versimpelen en de drempel te verlagen, neemt Revolt de verantwoordelijkheid voor de investering, evenals de installatie en het onderhoud van de oplaadstations. En wat staat daar tegenover? Een maandelijkse abonnementsfee. “Door het grootste deel van de initiële investering en de lopende onderhoudskosten op ons te nemen, vergemakkelijken wij de aanleg van extra, slimmere laadinfrastructuur in Nederland”, legt Jeroen van de Ven, medeoprichter van Revolt, uit.

Slimme oplossingen

Tegenwoordig willen mensen volgens hem hun elektrische auto kunnen opladen op plaatsen waar ze tijd doorbrengen, zoals hotels, sportclubs, bioscopen en op kantoor. “Wij bieden een slimme alles-in-éénlaadoplossingen aan voor bedrijven, zodat zij hun werknemers en gasten EV-laaddiensten kunnen aanbieden zonder dat ze daarvoor een grote investering moeten doen. En bijkomend voordeel; onze laadpaal ‘Hub’ is voorzien van een geïntegreerd digitaal scherm. Zo kunnen via de laadpalen advertenties worden getoond aan de gebruikers en kan er worden gecommuniceerd met hen”, zegt Van de Ven.

Door het grootste deel van de initiële investering en de lopende onderhoudskosten op ons te nemen, vergemakkelijken wij de aanleg van extra, slimmere laadinfrastructuur in Nederland”

Digital signage levert waarde op voor bedrijven

De ‘innovatieve digitale toevoeging’ aan het EV-laadstation is nieuw voor Nederland. “Er liggen dan ook volop kansen”, verzekert Van de Ven. Binnen zijn team zitten veel mensen die afkomstig zijn uit de digitale marketing. “Door de fragmentatie van digitale kanalen is het voor merken steeds moeilijker geworden om hun doelgroep te bereiken. Hub wordt geplaatst op drukbezochte locaties, waar de boodschappen van bedrijven worden gezien door een groot aantal EV-rijders, klimaatbewuste consumenten en andere voorbijgangers. Via ons bereiken zij toch een groot publiek, het publiek dat je wilt bereiken, en je maakt impact omdat je boodschap gezien wordt in een duurzame en klimaatbewuste context.”

De laadpaal ‘Hub’ is voorzien van een geïntegreerd digitaal scherm.
De laadpaal ‘Hub’ is voorzien van een geïntegreerd digitaal scherm.

Mes snijdt aan twee kanten

Het mes snijdt aan twee kanten. Dankzij de extra inkomsten uit reclame kan Revolt zijn EV-oplaadservice tegen lagere kosten aanbieden, terwijl de digital signage (ook wel narrowcasting genoemd) extra waarde oplevert voor de bedrijven die de opladers hosten. “Vanuit het perspectief van een bedrijfslocatie denk ik dat je veel geweldige dingen kunt doen met digital out-of-home”, zegt Van de Ven. Hij ondersteunt het met een voorbeeld. “Voor hotels hoef je bijvoorbeeld niet te wachten tot iemand naar de receptie komt. Als je de laadpaal met een display gebruikt, dan kun je al met je klanten praten via digitale berichten als ze nog in de parkeergarage zijn.”

Eenvoud in gebruik

Revolt maakt bij de uitrol van de geïntegreerde digitale toevoeging op de laadpaal op het toonaangevende digital signage-platform van Broadsign. Van de Ven: “Het belangrijkste voor ons was: eenvoudig in gebruik, eenvoudig om campagnes en het netwerk te beheren, niet hoeven na te denken over de functionaliteit, of het CMS, zodat we ons kunnen concentreren op het leveren van de belofte van goede content voor onze klanten.” En de mogelijkheden voor dat laatste liggen binnen handbereik.

“Wij hebben de Rolls Royce van digital signage-software aangeschaft en rijden er momenteel mee op een fietspad. Ik denk dus dat we nog lang niet alle mogelijkheden hebben ontdekt”, zegt van de Ven. Ook dat licht hij nog nader toe. “Zo kunnen we nieuwe gegevensbronnen opnemen, en kan het platform van Broadsign ons DOOH-laadnetwerk verbinden met externe sensoren, bepaalde nieuwsfeeds en analyse-platformen. Kortom, dit opent deuren naar nieuwe, spannende, creatieve en gerichte mogelijkheden en campagnes, waarvan wij, de klant en de gebruikers profijt zullen hebben.”

Daarmee lost Revolt volgens Van de Ven bovendien een probleem op. “De perceptie is altijd dat laadpalen voor bestemmingslocaties duur en ingewikkeld zijn. Dat hoeft niet, via een alles-in-één abonnement zonder investering. Bovendien biedt de geïntegreerde digitale toevoeging op de laadpaal legio mogelijkheden waardoor het bieden van laadpalen als service simpel én goedkoop wordt.”

Dit artikel is gesponsord door Revolt