Vloeronderhoud in het Radboudumc: zorgpersoneel niet meer in de knel

Vloeronderhoud in het Radboudumc: zorgpersoneel niet meer in de knel

Vloerenspecialisten en het zorgpersoneel van het Radboudumc in Nijmegen liepen elkaar in de weg vanwege, onder andere, gebrek aan communicatie en aandacht. Alpheios en het academisch ziekenhuis besloten om samen te zoeken naar een oplossing. De vloerspecialisten dachten hierbij mee. Dit resulteerde in een mooi project en een succesvolle nieuwe schoonmaakmethode.

Het viel de consultants van Alpheios op dat het schoonmaakpersoneel weinig contact had met bezoekers, en ook niet met het zorgpersoneel. Helaas zijn veel schoonmaakprofessionals vaak de stille krachten in de organisatie. Naast het gebrek aan aandacht zaten het werk van het zorgpersoneel en dat van de vloerspecialisten elkaar in de weg. Na een grondige ‘polymeren en conserveren’-onderhoudsbeurt mag een patiëntenkamer namelijk 24 uur lang niet worden gebruikt. Het zorgpersoneel raakte daardoor soms in de knel qua beschikbare kamers. Het gevolg? Schoonmakers konden hun primaire taak vaak niet voldoende uitvoeren. Ze gingen ’s avonds met een onvoldaan gevoel naar huis. Hoe konden we hier gezamenlijk verandering in brengen?

Mariska Zegers, domeinleider People bij Alpheios en Danny Heiming, hoofd schoonmaak van het Radboudumc leggen het uit. “We zijn een project gestart waarin we het vloerenteam in diverse bijeenkomsten hebben gevraagd wat zij nodig hadden om hun werk goed te kunnen doen”, vertelt Danny. Het team moest er even aan wennen dat die vraag aan hén werd gesteld. Maar als specialisten in hun vakgebied hadden ze daar natuurlijk wel ideeën over. Door deze overleggen en de opdracht om met unaniem gedeelde voorstellen te komen, groeiden ze van individuele schoonmaakeilandjes uit tot een hecht team. Met allemaal hetzelfde belang: fijn kunnen werken en goed werk kunnen leveren.

Echt zelf kiezen

Tijdens een bezoek van het vloerenteam aan Alpheios in Heerlen, werden knelpunten en oplossingen besproken, zoals de inzet van Endurer-machines en een nieuwe schoonmaakmethode. Nadat Alpheios diezelfde machines en methode ook ter plekke in het Radboudumc liet testen, was iedereen overtuigd. “We hebben ze ook nog met machines van concurrenten laten werken”, voegt Mariska toe. “Zodat ze écht zelf iets te kiezen hadden en het verschil konden toetsen aan hun eigen praktijk.”

Nieuwe methode: binnen twee uur schoon

Centraal in de nieuwe aanpak staat een andere schoonmaak-/ en onderhoudsmethode. Die brengt niet, zoals gebruikelijk, een beschermlaag aan op de vloer – die dan steeds weer verwijderd en opnieuw aangebracht wordt – maar maakt de vloer schoon en onderhoudt deze met diamantpads. De vloerspecialisten kregen hulp van vakdocenten en begeleiders van Alpheios, die de nieuwe methode bij hen introduceerden en aanvulden met begeleiding op de werkvloer.

Groot voordeel van de nieuwe methode is dat een vloer binnen twee à drie uur helemaal schoon en onderhouden is. Het zorgpersoneel is een patiëntenkamer dus geen volledige dag meer kwijt. De vloerspecialisten en het verplegend personeel zijn heel tevreden met de nieuwe oplossing. Vloerspecialist Maikel Rutten is erg blij dat de onderlinge omgang nu zo hartelijk en vriendelijk is: “Ik krijg nu zeer regelmatig complimenten over mijn vloeren”.

Zelf plannen, meteen aanpakken

In het spoor hiervan voerde Danny nog een aantal veranderingen door. Zo kreeg elke vloerenspecialist een eigen gebied of afdeling toegewezen, waar hij de (eind)verantwoording over heeft. “Eric was bijvoorbeeld heel lang een soort vliegende keep, een brandjesblusser. Dat vonden we niet langer wenselijk, juist omdat hij daardoor het trots zijn op zijn eigen werk een beetje misliep.”

De specialisten kregen ook meer regie over hun eigen planning en werk. “Het is mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat het op mijn afdeling hygiënisch schoon is”, vertelt Maikel tot slot. “Dan is het ook fijn dat ik elke dag mijn planning, los van alles wat er in een ziekenhuis opeens kan gebeuren, zelf mag maken. En niet de leiding hoef te vragen wat ik op een dag moet gaan doen.”

Solidariteit neemt toe

De nieuwe aanpak is succesvol. Zo is de onderlinge solidariteit sterk toegenomen. Collega’s vragen elkaar daardoor veel gemakkelijker om hulp. Maikel: “Dat doe ik bijvoorbeeld vaak bij groot onderhoud, omdat het best veel werk is. Maar ook als ik een bijzonder schoonmaakprobleem aantref. Ik weet dat als ik mijn vraag in de groep gooi, er altijd een collega is die een dergelijke situatie al eens heeft meegemaakt en weet hoe je dat moet oplossen.”

Benieuwd naar andere klantervaringen? Lees meer klantverhalen.

Dit artikel is gesponsord door Alpheios.