Succes Schoonmaak blijft ontwikkelen: "In elke uitdaging zit een kans verborgen"

Succes Schoonmaak blijft ontwikkelen: "In elke uitdaging zit een kans verborgen"

Om een goed beeld te krijgen van hoe de schoonmaakbranche ervoor staat, (link: ondernemen/marktonderzoek-schoonmaak-geraakt-door-corona-herstel-in-zicht text: voerde Service Management een uitgebreid marktonderzoek uit). Dit onderzoek en het bijbehorende omzetoverzicht geven al een goede indruk, maar ze kunnen niet het hele plaatje schetsen. Om ook ervaringen uit het verleden en de visie op de toekomst op te halen, vroegen we schoonmaakbedrijven daarom ook een aantal vragen te beantwoorden. Vandaag lees je de visie van Jan Kes, manager Operatie & Commercie bij Succes Schoonmaak.

Hoe kijken jullie terug op 2020?

“We kijken met een goed gevoel terug op 2020. Intern hebben we de organisatie verder geprofessionaliseerd, wat resulteerde in een algehele positieve tendens. Met daarbij kostenbesparingen, een daling van het verzuimpercentage en automatiseringsslagen tot gevolg. Er vonden kortom meerdere positieve ontwikkelingen plaats.”

De medewerker staat te allen tijde centraal in alles wat we doen.

Wat is jullie verwachting voor 2021 en verder?

“Voor 2021 verwachten wij dat deze positieve ontwikkelingen verder worden doorgezet. Door inzet op automatisering en digitalisering werken we steeds meer schaalbaar en gestuurd op data. De aandacht voor onze medewerkers willen we daarbij nog meer intensiveren. De medewerker staat te allen tijde centraal in alles wat we doen.”

Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?

“Rooskleurig! In elke uitdaging zit namelijk een kans verborgen. Je kunt gaan klagen over bijvoorbeeld corona of het (dreigende) tekort op de arbeidsmarkt, maar je kunt het ook zien als uitdaging. Zorg ervoor dat je als bedrijf flexibel genoeg bent om daar mee om te gaan en gebruik het juist in je voordeel.”

Welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“Momenteel zien we met name kansen in het versterken en uitbreiden van onze huidige dienstverlening, niet zozeer in nieuwe dienstverlening.”

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het terrein van duurzaamheid?

“De wereld wordt steeds bewuster en duurzamer. We werken momenteel onder andere samen met diverse partijen in de Circular Alliance, om onze dienstverlening steeds meer circulair te maken. Daarnaast staat duurzaamheid wat betreft personeel al hoog bij ons op de agenda en dit zal uiteraard ook altijd zo blijven.”

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

“Binnen de schoonmaak zien wij (nog steeds) veel kansen om middels Business Intelligence bedrijfsprocessen, zowel op de werkvloer als in de backoffice verder te automatiseren, waarbij bedrijfsprocessen worden geoptimaliseerd en met minder mankracht gestroomlijnd(er) gaan verlopen.”

Visie John van Hoof (CSU): "Wie vooruit wil, moet vooruit denken én versnellen."

Visie John van Hoof (CSU): "Wie vooruit wil, moet vooruit denken én...

Voorzitter van de Raad van Bestuur bij CSU John van Hoof blikt terug op een bewogen jaar en kijkt vooruit met grootse plannen: "Juist nu kan CSU haar waarde tonen en worden schoonmaak en hygiëne in een heel ander perspectief gezet." In het kader van het (link: ondernemen/marktonderzoek-schoonmaak-geraakt-door-corona-herstel-in-zicht text: marktonderzoek) deelt Van Hoof zijn visie op de schoonmaak.

Mark Keur (Hago Nederland): "Het resultaat van ons werk is nog belangrijker geworden"

Mark Keur (Hago Nederland): "Het resultaat van ons werk is nog...

Mark Keur, algemeen directeur Hago Nederland, ziet de toekomst voor de schoonmaakbranche rooskleurig in: "De wereld heeft meer aandacht gekregen voor hygiëne in plaats van voor schoonmaken." In het kader van het (link: ondernemen/marktonderzoek-schoonmaak-geraakt-door-corona-herstel-in-zicht text: marktonderzoek) deelt hij met Service Management zijn visie op het afgelopen en het komende jaar.

Olivier Laméris (Gom): "Flexibiliteit is van ongelofelijk groot...

"Door onze kennis van de verschillende sectoren konden wij met onze opdrachtgevers meedenken. Die sectorkennis en flexibiliteit blijven in mijn ogen van belang, ook in de toekomst", zegt Olivier Laméris, algemeen directeur bij Gom, wanneer we hem in het kader van het (link: https://form.servicemanagement.nl/marktonderzoek-2020 text: marktonderzoek) vragen naar zijn visie.

Bob Mols (Asito) over verduurzaming schoonmaak: "Niets doen is geen...

Hoe kijkt Bob Mols, directeur van schoonmaakbedrijf Asito, terug op het afgelopen jaar? Welke lessen heeft de coronacrisis hem geleerd? En: hoe ziet hij de nabije toekomst? *Service Management* vroeg het hem naar aanleiding van het (link: https://form.servicemanagement.nl/marktonderzoek-2020 text: marktonderzoek).