Ondernemers zien verslechtering van ondernemingsklimaat

Ondernemers zien verslechtering van ondernemingsklimaat

Meer dan 60 procent van de ondernemers vindt dat het ondernemingsklimaat in Nederland de afgelopen vijf jaar is verslechterd. Bijna 30 procent vindt ons land niet aantrekkelijk om in te ondernemen. Dit zijn enkele uitkomsten van de Nationale Peiling Ondernemingsklimaat 2023, die is verricht door MKB-Nederland en VNO-NCW in samenwerking met de regionale verenigingen.

Ondernemers hebben de grootste zorgen over de tekorten op de arbeidsmarkt (53 procent), regeldruk en vergunningverlening (50 procent), energiekosten (39 procent), en belastingen en premies (38 procent). Kleinere bedrijven hebben meer zorgen hebben over belastingen (50 procent), grote ondernemingen meer over de arbeidsmarkt (67 procent).

Sombere toekomstverwachting

Van de bijna 2.100 ondervraagde ondernemers ziet 13 procent geen toekomst voor hun bedrijf in Nederland. 13 Procent overweegt met (een deel van) het bedrijf uit ons land te vertrekken, en 10 procent overweegt serieus dit jaar met het bedrijf te stoppen.

Gebrek aan steun

Een meerderheid van 65 procent vindt dat politiek en bestuur onvoldoende oog hebben voor de belangen van ondernemers. Op de website van MKB-Nederland staat het gehele artikel, inclusief een link naar de volledige uitslag van de peiling.

Asito werkt internationaal samen voor een schone treinreis tijdens de Olympische Spelen

Asito werkt internationaal samen voor een schone treinreis tijdens de Olympische Spelen

De Olympische Spelen en daarna de Paralympische Spelen gaan van start. Dat betekent dat NS International samen met Eurostar extra inzet op het vervoeren van reizigers richting Parijs. Sinds 2022 zorgt het team van schoonmaakbedrijf Asito voor schone Eurostar treinen. In samenwerking met hun internationale collegaschoonmaakbedrijven in Londen, Brussel en Parijs, zetten ze zich de komende tijd vol in om de sporters en bezoekers van de Olympische en Paralympische Spelen een prettige reiservaring te bieden.

Nieuwe campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Nieuwe campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega's. Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt een deel van de mkb-werkgevers nog naar manieren om leren te bevorderen. Om hen te ondersteunen en leren op de werkvloer te stimuleren, start het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de campagne 'Leren op de werkvloer levert aardig wat op'.

Visie ACW: "Voor 99 procent konden we de loonstijging doorvoeren bij onze klanten"

Visie ACW: "Voor 99 procent konden we de loonstijging doorvoeren bij onze klanten"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Frank van Pelt, directeur corporate services bij ACW, zijn visie.

Tenderoverzicht week 30 (donderdag 25 juli)

Tenderoverzicht week 30 (donderdag 25 juli)

Service Management publiceert elke donderdag het tenderoverzicht. Dat is het laatste nieuws over openstaande en gegunde schoonmaakaanbestedingen via TenderNed.