Inkopers willen zo min mogelijk leveranciers

Inkopers willen zo min mogelijk leveranciers

De inkoop van bedrijfsbenodigdheden is voor veel bedrijven niet het meest belangrijke onderdeel van de totale inkoop. Toch wordt er veel tijd en geld aan besteed. Uit onderzoek van Novio Research, in opdracht van Manutan, blijkt dat inkopers het liefst zo min mogelijk leveranciers willen. "Elke leverancier en elke levering kost tijd en aandacht. Daar kun je flink op besparen", zegt Stephane Arkenbout, commercieel directeur bij Manutan.

Gemiddeld hebben de eindverantwoordelijken voor inkoop bij grote Nederlandse bedrijven maar liefst 35 verschillende leveranciers voor bedrijfsbenodigdheden. Overige inkopers, zoals facilitair medewerkers bij zowel grote als kleine bedrijven, hebben er minder, maar nog altijd ongeveer elf, blijkt uit het onderzoek. Inkopers zouden dat aantal graag willen terugschroeven. Ze willen het liefst zo min mogelijk leveranciers: ongeveer de helft is het daarmee eens, tegenover slechts 10 procent die het daar duidelijk mee oneens is. Minder leveranciers maakt het bestelproces een stuk efficiënter, wat een van de grootste wensen van de inkopers is.

Trouw aan leveranciers

Afscheid nemen van leveranciers blijkt echter niet zo makkelijk. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt trouw te zijn aan zijn leveranciers. Inkopers van 55 jaar of ouder hebben die trouw sterker dan hun jongere collega’s. Tegelijkertijd zijn ook veel inkopers, zeker bij de grote bedrijven, continu op zoek naar leveranciers die meerdere verschillende artikelen kunnen leveren. Betrouwbaarheid (74%), een goede service (73%) en snelheid (67%) zijn voor de gemiddelde inkoper de belangrijkste succesfactoren van een leverancier.

Slimmer inrichten van bestelproces

“Het een hoeft het ander niet uit te sluiten”, aldus Arkenbout. “Een goede langdurige relatie met je leverancier is reuze waardevol. Aan de andere kant is het onlogisch om voor elk wissewasje een andere leverancier te hebben. Balans is het sleutelwoord. Wij adviseren bedrijven daarom gewoon eens een goede inventarisatie te maken. Vraag een goede leverancier bovendien eens advies om ook andere delen van het bestelproces slimmer in te richten. Wij hebben gemerkt dat er wel tot 40 procent aan tijd op te besparen valt. Zo kan de inkoper zich met de belangrijkere dingen bezighouden.”

Overzichtelijk

Dat steeds meer inkopers het aantal leveranciers overzichtelijk willen houden, bleek ook uit het groothandelsonderzoek dat Service Management eerder dit jaar hield. Het aantal groothandels waar men zaken mee doet, nam af ten opzichte van eerdere jaren.

Lees ook:
Groothandel moet van alle markten thuis zijn