3 tips voor contractmanagers in de schoonmaak

3 tips voor contractmanagers in de schoonmaak

Het managen van schoonmaakcontracten is geen sinecure en vraagt dan ook managers met veel kennis van de branche. Hoe kun je als contractmanager je expertise optimaal inzetten om je doelstellingen voor de organisatie te behalen? Facto geeft 3 tips.

Erik van Prooijen, senior consultant bij VFM Facility Experts, en Bart Mak, Teamlead Consultancy & Partner bij VFM Facility Experts, vertellen dat contractmanagement in het facilitaire vak de laatste jaren enorm in beweging is. Niet zo gek, want uitbestedingen worden steeds complexer en dus moet ook het contractmanagement professionaliseren. Dat betekent ook dat we contractmanagement niet moeten zien als generiek vakgebied zonder aandacht voor de verschillende specialisaties. De schoonmaak is er zo één.

Schoonmaak is specifiek

Volgens de experts kenmerkt de schoonmaak zich door drie zaken. Zo gaat het om een financieel omvangrijke post, waar je als organisatie maar een beperkte invloed op kunt uitoefenen. Daarnaast is de schoonmaak een uiterst operationeel vak, maar zijn er tegelijkertijd veel strategische ambities. Het is gemakkelijk om de focus hierop te verliezen. Ten slotte is schoonmaak echt mensenwerk en moet er dus veel aandacht zijn voor de schoonmaakmedewerkers zelf.

3 tips voor managers

Daarom geven Van Prooijen en Mak drie tips om niet in de valkuilen te stappen die deze specifieke kenmerken van de schoonmaak met zich meebrengen:

  1. Indexeer realistisch
  2. Blijf sturen op contractdoelstellingen
  3. Investeer in de relatie

Lees het hele artikel bij Facto >>

Lees ook: