Agile werken, wat vraagt dat van de werkomgeving?

Agile werken, wat vraagt dat van de werkomgeving?

Agile werken is in. Wat is wezenlijk anders als agile als werkmethode wordt geïntroduceerd? En wat vraagt dat van de werkomgeving? Is meteen een ingrijpende verbouwing noodzakelijk?

Deze vragen staan centraal in een artikel van Anca Gosselink, onderzoeker bij het Center for People and Buildings, in Facto nr. 5 (mei (2018).
Het Center for People and Buildings doet onderzoek naar nieuwe werkvormen en de gevolgen van deze manieren van werken voor de werkomgeving. In het CfPB-onderzoek naar nieuwe werkvormen werd een pilot agile-werken onderzocht.

Wat is agile werken?

Agile werken betekent kort en cyclisch werken. Het voordeel van deze manier van werken is dat je veel sneller en beter kunt anticiperen op de marktvraag en de wens van de klant.
Agile werkt met bepaalde tools, zo wordt het product, proces of dienst in korte cycli ontwikkeld/herontworpen op basis van terugkoppeling van degene die product, proces of de dienst gaat gebruiken.

Agile-werken betekent kort en cyclisch werken. Het voordeel van deze manier van werken is dat je veel sneller en beter kunt anticiperen op de marktvraag en de wens van de klant.

Een belangrijke rol bij agile werken wordt vervuld door het team. Zo’n team gaat nauw samenwerken (vaak iedere dag!) en wordt als geheel betrokken bij de totstandkoming. Daarmee voorkom je dat losse disciplines op bepaalde momenten hun input leveren en weer vertrekken en daarmee voorkom je dus dat iets wordt opgeleverd dat achteraf moeilijk blijkt te beheren of te onderhouden.

Ingrijpend verbouwen niet altijd nodig

In haar artikel bespreekt Gosselink de belangrijkste zaken van het onderzoek, met als conclusie dat als de huidige werkomgeving al een goede diversiteit aan werkplekken biedt, er geen ingrijpende veranderingen in een gebouw nodig zijn om de overgang naar agile-werken succesvol te laten verlopen. De afwisseling van plekken in elkaars nabijheid is essentieel, net als aandacht voor geluid, akoestiek en privacy.


Gratis download >> nu beschikbaar!

Het hele artikel (3 pag.) is nu als gratis download beschikbaar.
Klik hieronder op derode downloadbutton om het artikel te downloaden.


Lees ook:
Gezondheid en kantoren: Wat weten we nu écht?
– Zo werkt Alliander aan duurzaamheid

Beeld: Frank Cornelissen / Shutterstock.com

Mobiliteitsbeleid in 2050: vier toekomstbeelden

De TU Delft ontwikkelde met een team van meerdere specialisten, zogeheten Mobilisers, een kijkje in de toekomst van mobiliteit. Ze onderscheiden in hun rapport vier verschillende scenario's voor mobiliteit in 2050. Deze toekomstbeelden helpen onder andere facility managers om beslissingen van vandaag op het gebied van mobiliteitsbeleid te nemen met een goede onderbouwing.

Eric de Wit, business manager bij HEYDAY Consultancy en Petra de West, business manager bij HEYDAY Hospitality.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord HEYDAY: een natuurlijke werk­omgeving voor alle generaties

Facility management is steeds meer gericht op het creëren van een belevings- en gebruikersgerichte werkomgeving, ruimtes die mensen graag willen gebruiken. Volgens HEYDAY zijn er twee aspecten om rekening mee te houden: een natuurlijke werkomgeving (biophilic design) en een mix waarin vier generaties kunnen gedijen.

Reinier Nederhoed, commercieel directeur bij Alvero Kantoormeubelverhuur: 'De behoefte aan flexibiliteit gaat verder dan alleen de korte of de lange termijn; het wordt integraal onderdeel van de werkomgeving.’Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Alvero: 'Extreme flexibiliteit gevraagd bij inrichting van...

De voorspelbaarheid van de wereld is in hoog tempo afgenomen en dat heeft effect op de inrichting van de werkomgeving. Dat is allang geen langjarenplan meer. 'Nee, de gevraagde flexibiliteit is enorm hoog geworden.' Die constatering doet Reinier Nederhoed. 'En het einde van die flexibiliteit is niet in zicht', zo koppelt hij er direct een voorspelling aan vast.

Overzicht kantoorkosten in 28 Europese landen: Zwitserland (19.897 euro) het duurst

Overzicht kantoorkosten in 28 Europese landen: Zwitserland (19.897...

Zwitserland heeft met een gemiddelde van 19.897 euro de hoogste kantoorkosten per medewerker in Europa. Het goedkoopste land is Bulgarije, daar zijn de kantoorkosten 3412 euro per medewerker.