Sessies

Momenteel zijn volgende sessies bekend. We streven naar een programma met 10 sessies. Hou deze pagina
in de gaten voor de laatste updates.

Sessie 1: Kantoor als magneet: uitdagngen en ervaringen

 

De overgang naar hybride werken en de toename van thuiswerken brengt voor organisaties de nodige uitdagingen met zich mee. Ze willen hun werkomgeving aanpassen (of hebben daartoe al een aantal stappen gezet) omdat ze zien dat veel thuiswerken op langere termijn leidt tot minder verbondenheid, minder kennisdeling, een verwaterde bedrijfscultuur en een verminderde kans op innovatie.

 

Wat kun je doen om een aansprekende, duurzame, inspirerende en moderne werkomgeving met tal van voorzieningen te creëren, die ervoor zorgt dat medewerkers én jong talent graag naar kantoor komen om te werken en vooral ook om samen te werken? Leer van de ervaringen van drie toonaangevende organisaties die met dit vraagstuk aan de slag zijn geweest: Booking.com, Rabobank en Vattenfall.

 

Gespreksleider: Suzan Vink, Dagvoorzitter

 

 

 

 

 

Gespreksdeelnemers:

• Marnix Mali, Directeur Real Estate en Facilities Booking.com
• Petra van de Nostrum, Arealead Work Environment Concepts bij Rabobank
• Laurine de Bruin, Directeur Real Estate & Facility Management bij Vattenfall NL

 

Sessie 2: Optimale workplace experience met data, algoritmes en AI (praktijkcase PwC) 

 

De afdeling Facility Management van PwC (13 locaties in Nederland, circa 85.000 m², 4.200 werkplekken) heeft als doel een werkomgeving te realiseren waar medewerkers elkaar ontmoeten, inspireren, kennis delen en co-creëren. Om daar te komen wordt steeds meer gebruikt gemaakt van kunstmatige intelligentie en data.

 

Voorbeelden van toepassingen zijn onder meer het efficiënt gebruik van m² (meten kantoorgebruik en -bezetting e.d.), het bedrijfsrestaurant (o.a. voorkomen van waste, automatisch afrekenen), robotisering (intelligente robots die ook onder bureaus kunnen), gebouwtechnologie (digital twin, inspelen op koude en warmte van buitenaf, inspelen op netcongestie) en mobiliteit (inzicht in reistijden in relatie tot kantoorlocaties).

 

Wat zijn de ervaringen met de toepassing van moderne technologie in de werkomgeving bij PwC? Wat heeft het tot nu toe opgeleverd? Welke dashboards worden gebruikt? En welke plannen zijn er om in de nabije toekomst op basis van technologie de workplace experience verder te optimaliseren?

 

Spreker: Rob Klinkert, Senior-portfoliomanager FM bij PwC

 

Sessie 3: Is het kantoor te groot of de bezettingsgraad te laag? (rondetafelgesprek)

 

Medewerkers komen minder naar kantoor, maar als ze er zijn verwachten ze meer. Hoe om te gaan met de veranderende functie van het kantoor en hoe vangen we de grote verschillen op tussen de piek- en dalbezetting op kantoor? Gaan we vierkante meters afstoten of hebben we geloof in de comeback van het kantoor als de belangrijkste werkplek? En wat is werkbeleving waard, of: wat mag het kosten als er maar twee dagen gebruik wordt gemaakt van het kantoor?

 

Een spannend panelgesprek met best practices en dilemma’s uit de praktijk. Vanuit het perspectief van de facility manager, de vastgoed manager en de ontwikkelaar van kantoren. Wat vragen organisaties nu en wat kan de markt bieden? Over de optimale balans tussen werkbeleving, flexibiliteit en efficiëntie in vastgoed en de kantooromgeving. En hoe het kantoor écht een betekenisvolle plek wordt.

 

Een interactieve sessie over hoe organisaties als TNO en Achmea omgaan met deze vraagstukken inclusief de mogelijkheid om met elkaar en de sprekers in gesprek te gaan.

 

Gespreksleider: Harold Coenders, Chief Strategy Officer bij Colliers

Gespreksdeelnemers:  

• Bart-Jan Lijnkamp, Eindverantwoordelijke voor Facilitair Bedrijf, Corporate Real Estate en Documentlogistiek bij Achmea
• Dick Plomp, Hoofd Corporate Real Estate bij TNO
• Luc Smits, Directeur LSI Real Estate

Sessie 4: Zo realiseer je een gezonde, energieneutrale en maximaal flexibele werkomgeving (case Alliander) 

 

In 2023 nam Alliander haar nieuwe regiokantoor in Amsterdam Sloterdijk in gebruik. Westpoort, zoals de nieuwbouw is gaan heten, moest voldoen aan de duurzame ambities van zowel de gemeente als van Alliander. Een van de bijzonderheden is dat het pand bijna volledig uit hout is opgetrokken.

 

Ernst-Willem van Drumpt en Erik Roerdink vertellen openhartig over de uitdagingen die ze zijn tegengekomen bij het realiseren van dit bijzondere gebouw (kantoren, opleidingsfaciliteiten, werkplaatsen, opslag en testruimten, in totaal 21.000 m² voor 700 medewerkers). Ze besteden in hun presentatie aandacht aan onder meer de volgende vragen:

 

  • Welke uitdagingen kom je tegen als je een houten kantoorgebouw wilt realiseren?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van een houten kantoorgebouw?
  • Wat is gedaan om het pand zo duurzaam mogelijk te krijgen (o.a. energiegebruik, waterhuishouding, natuurinclusiviteit)?
  • Welke uitdagingen kom je tegen als je (voor de bouw én inrichting) zoveel mogelijk hergebruikte materialen wilt inzetten?
  • Wat zijn de belangrijkste kenmerken van het werkplek- en serviceconcept?
  • In welk opzicht draagt het nieuwe kantoor bij aan de gezondheid van de pandbewoners?
  • Hoe zijn de ideeën/wensen van werknemers van Alliander meegenomen in het ontwerp, zodat het pand ook aan hun wensen en behoeften voldoet?
  • Welke maatregelen zorgen ervoor dat het pand optimaal presteert als het gaat om flexibiliteit, schaalbaarheid en modulariteit?

 

Sprekers:  

• Ernst-Willem van Drumpt, Manager Facilities bij Alliander
• Erik Roerdink, Architect/Partner bij De Zwarte Hond architecten

Sessie 5: Zó helpt gedragsverandering om je FM-doelen te halen

 

Als FM-verantwoordelijke werk je intensief samen met je leveranciers en partners om voor je gebouwgebruikers een prettige omgeving te realiseren. Tegelijkertijd hebben gebouwgebruikers met hun gedrag grote impact op de inspanningen en resultaten. Denk maar eens aan het achterlaten van afval. Dit kost FM tijd en geld (schoonmaak zal dit eerst moeten verwijderen) terwijl tussentijds ook de beleving van de gasten (studenten, medewerkers en overige bezoekers) van de ruimte minder wordt. Op welke manier kun je het gedrag van alle gasten van een gebouw beïnvloeden?

 

Aan de hand van de praktijkcase op de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) nemen - onder leiding van moderator Mieke Sprinkhuizen - drie experts je mee in de aanpak, praktische ervaringen én resultaten om ongewenst gedrag van gasten van een gebouw te veranderen in gewenst gedrag.

Prof dr Inge Merkelbach deelt haar kennis over gedrag en het onderzoek. Drs. Annemiek Kuijsten vertelt over de ambities van Real Estate & Facilities en hoe de gekozen aanpak hieraan bijdraagt. Daisy van den ouden deelt haar inzichten over de praktijkaanpak vanuit het schoonmaakbedrijf. Tijdens de sessie komen onder meer de volgende vragen komen aan bod:

 

  • Welke doelen wilde de EUR bereiken?
  • Hoe bepaal je een goed onderbouwde aanpak?
  • Wat betekent dit in de voorbereiding van een dienstverlener?
  • Wat zijn de tips, tricks en tegenvallers?
  • Welke resultaten zijn geboekt, en wat levert de aanpak op?

 

Gespreksleider: Mieke Sprinkhuizen, GOM

 

Gespreksdeelnemers:  

  • Prof. dr. Inge Merkelbach, Managing Director bij BIG'R | Assistant Professor Behaviour Change and Societal Transitions, Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Drs. Annemiek Kuijsten - Head dept. Facility Services/ Member MT - Real Estate & Facilities
  • Daisy van den ouden, Campusmanager EUR van Gom

 

Locatie

NBC Congrescentrum
Blokhoeve 1
3438 LC Nieuwegein

Vragen?

088 58 40 888
inschrijven@vmnmedia.nl

Partner worden?

Contactpersoon
Kevin Donders: kevindonders@vmnmedia.nl
06-51 68 27 23