
Sessie 1: Kamelenjacht en slimme spreiding van kantoordagen: van dal- naar topdag
In steeds meer organisaties gaan medewerkers naar kantoor voor de samenwerking en de energie van collega’s. Wat blijkt? Dinsdag en donderdag zijn dé kantoordagen. Op die dagen is het zoeken naar een werkplek terwijl de rest van de week er volop keuze maar er nauwelijks collega’s zijn om te ontmoeten. Anders gezegd: in veel organisaties is sprake van een onevenwichtige ‘kamelenbezetting’: pieken op bepaalde dagen, leegstand op andere.
Tijdens het congres lichten Harm van den Boogaard en Pepijn van der Spek toe hoe het programma ‘Pilot Duurzame CAO Rijk’ vanuit de werknemers de piek op rijkskantoren wil verlagen. Want als de vraag op de piek afneemt, kan het kantooraanbod kleiner, en minder kantoor is duurzamer.
Een boeiende sessie met de lessons learned tot nu toe en een uitgebreide toelichting op de drie knoppen waaraan wordt gedraaid:
Tijdens de sessie ervaren deelnemers hoe teams zelf regie nemen over hun kantoordagen.
Sprekers:
|
Sessie 2: Naar een inclusieve workplace experience (praktijkcase ASML)
Met als motto 'Build a workplace that works for everyone' besteedt ASML (wereldwijd 60 locaties, ca 42.000 medewerkers) veel aandacht aan het tot stand brengen van een werkomgeving, waarin diversiteit, gelijkheid en inclusie worden gestimuleerd en waar diverse medewerkersgroepen kunnen floreren en excelleren. Vanuit hun ervaringen in de praktijk laten Joost en Marcel (vanuit zowel het HR- als FM/CRE-perspectief) zien wat inclusiviteit betekent binnen een grote, diverse en snelgroeiende organisatie als ASML
Ze besteden daarbij aandacht aan onder andere de volgende vragen:
Sprekers:
|
Sessie 3: Gerenoveerd hoofdkantoor De Nederlandsche Bank: klaar voor de toekomst
|
Sessie 4: Werkomgeving van de toekomst, de aanpak van FMHaaglanden
Hoe krijg je een goed beeld van de wensen en behoeften van medewerkers als het gaat om de hybride werkomgeving en bijbehorende producten en diensten? Om die vraag te beantwoorden heeft FMHaaglanden, een Proeftuin ingericht. In deze omgeving (3 etages, 137 werkplekken en 36 ruimtes) werd de werkomgeving van de toekomst gevisualiseerd en getest. FMHaaglanden is één van de grootste facilitair dienstverleners van het Rijk, werkzaam voor vrijwel alle ministeries in Den Haag.
Een interessante sessie waarin FMHaaglanden ervaringen deelt rondom het vormgeven van een toekomstgerichte werkomgeving. Denk hierbij aan:
Sprekers:
|
Sessie 5: Open Boek of Open Eind, over een nieuwe manier van samenwerken (case Schiphol)
Wat doe je in dynamische tijden als eindgebruikers minder tevreden zijn en de samenwerking met je dienstverleners vraagt om een herziening?
Schiphol bevond zich in een dergelijke situatie. De luchthaven had te kampen met teruglopende passagierstevredenheid, uitdagingen op de arbeidsmarkt en een operationeel model waardoor de luchthaven verder van de operatie is komen te staan. Ook aflopende schoonmaakcontracten zorgden voor hét moment voor Schiphol om haar operationeel model te herzien.
Tijdens het congres lichten Elcke van Piggelen, Bob Tessensohn en Yorick Vlaar uitgebreid toe hoe zij dit proces hebben ingericht om de doelstelling van de optimalisatie te bereiken. Door focus op Kwaliteit van Werk, Kwaliteit van Dienstverlening en Samenwerking en het bijsturen op de continue feedback van reizigers (1.500 enquêtes per maand en meer dan 350.000 votes per maand in het Sanitair) met een gebiedsgerichte aanpak.
Tijdens deze interessante sessie delen Schiphol en VFM Facility Experts hun voornaamste inzichten. Denk hierbij aan:
Sprekers:
|
Sessie 6: Van Calimero naar Koploper: FM moet durven vernieuwen
Als je wil vernieuwen, dan moet je daar het lef voor hebben. Maar welke innovatiekracht hebben wij eigenlijk als sector? Verwacht geen wetenschappelijk antwoord op deze vraag, maar een oncomfortabele discussie.
Al jaren focust FM zich te veel op de dagelijkse gang van zaken (de run) en onvoldoende op ‘de change’. Is er daardoor een gebrek aan aandacht voor vernieuwing en innovatie?
Bart van Roekel, adviseur bij YNNO, Wisse Stenchlak, bestuurslid bij FMN, en Jamie Douw, mede-auteur van de Benchmark Nederlandse Werkomgeving 2025, nemen je mee in de (denk)fouten die zij regelmatig tegenkomen in hun projecten. Zaken die innovatief lijken, maar het allang niet meer zijn. Graag nodigen zij jullie daarom uit voor een andere denkrichting, waardoor je wel innovatie bereikt. Denk bijvoorbeeld aan meer focus op flexibiliteit en waardegericht werken in plaats van activiteit gerelateerd werken.
Leer in deze sessie je aandachtspunten en ambities verleggen, zodat je met jouw afdeling FM & Workplace steviger staat aan de directietafel. Kom los van operationele verbeteringen (een CEO geeft niks om poefjes, maar wel wat de werkomgeving uitstraalt) en leer aan de hand van visie, scenario’s en handige praktijkvoorbeelden.
We zijn gelukkig geen Calimero meer, maar helaas ook nog geen Koploper.
Sprekers:
|
Sessie 7: Goudmijn: de lessen over data van provincies Noord- en Zuid-Holland
‘Ik heb het idee dat…’ is wat we binnen facility management regelmatig horen. De onderbouwing van deze beweringen was eerst vaag, maar met de komst van dataspecialisten binnen FM glashelder. Hoe je als facility manager met een blik op data patronen in je organisatie blootlegt, blijkt een goudmijn op te leveren. Maar hoe doe je dat? Marieke van Buijtene (Data Officer Facilitair Domein bij Provincie Zuid-Holland) en Tessa Döpp (Facilitair dataspecialist bij Provincie Noord-Holland) vertellen je in een boeiende kennissessie alles over waar je begint met datagedreven werken. Wie of wat heb je nodig? Wat zijn valkuilen om rekening mee te houden en vooral: wat is het wenkend perspectief voor de toekomst?
De vragen die zij aan de hand van hun praktijkervaringen aan de orde laten komen zijn:
Sprekers:
|
Sessie 9: Strategisch huisvesten: vind de sweet spot in hybride tijden (rondetafel)
Strategische huisvestingsvraagstukken in hybride tijden, wat zijn de uitdagingen? De toename van thuiswerken heeft ertoe geleid dat facility professionals anders zijn gaan kijken naar de vastgoedportefeuille en functie en inrichting van de kantooromgeving. De praktijk laat zien dat organisaties voor verschillende opties kunnen kiezen, zoals het opzeggen van het huurcontract waardoor vierkante meters worden afgestoten, het samenbrengen van medewerkers op kleinere kantoren in één hoofdlocatie of delen van de kantoorruimte openstellen van andere gebruikersgroepen.
Het komen tot een visie op toekomstbestendig huisvesten in een snel veranderende wereld is lastig. Hoe kun je als facility professional flexibel meebewegen met de huisvesting bij krimp maar ook in tijden van groei? En welke keuzes moeten worden gemaakt om de visie te vertalen naar een werkomgeving die aansluit op de behoeften van de medewerkers?
In een interactieve sessie onder leiding van moderator Jaap Kloos gaan gesprekskandidaten, onder wie Willem van der Kolk (hoofd huisvesting Gemeente Amsterdam), met elkaar in gesprek over keuzes en vraagstukken die spelen rond het slim omgaan met krimp en groei van vierkante meters kantoorhuisvesting.
Neem deel aan deze interessante sessie en leer hoe jij de sweet spot voor jouw huisvestingsplan kunt vinden.
Sprekers:
|
Sessie 10: Minder restafval door slimme gedragsinterventies - Praktijkcase Provinciehuis Noord-Brabant
Afval scheiden op kantoor lijkt eenvoudig, maar in de praktijk blijkt het lastig om medewerkers het juiste afval in de juiste bak te laten gooien. Hoe zorg je voor blijvende gedragsverandering en minder restafval?
In deze interactieve sessie delen Renewi Ecosmart en D&B Gedragsverandering hun aanpak: onderbouwde, bewezen gedragsinterventies die werken in elke organisatie om restafval te reduceren. Met als praktisch voorbeeld het Provinciehuis Noord-Brabant, de eerste overheidsorganisatie met een officieel zero waste-certificaat.
Je leert:
We demonstreren het Waste Lab, een krachtig hulpmiddel om gedragsverandering op gang te brengen, en dagen je uit met een afvalquiz. De winnaar ontvangt een eigen Waste Lab.
Sprekers:
|
Sessie 11: Van concurrentie naar samenwerking: Hoe Asito, CSU en Gom hun krachten bundelden voor duurzame verandering
|
Sessie 12: Het belang van biodiversiteit en hoe je hier aan bij kunt dragen
Duurzaamheid is een groot en veelomvattend onderwerp. Reductie van de footprint, circulariteit, certificeringen, eerlijke prijzen, energie- en waterverbruik, reisbewegingen & logisitiek en biodiversiteit – je kunt aparte congressen organiseren over hoe je duurzame keuzes maakt in je facilitaire werkveld en de inkoop van faciitaire producten- en diensten.
In deze sessie gaan we dieper in op het belang van biodiversteit en de link naar de facilitaire praktijk.
Een interessante deep dive op een onderwerp waarvan we allemaal weten dat het van onschatbaar belang is, maar misschien niet precies hoe & waarom.
Sprekers:
|
LocatieNBC Congrescentrum |
Vragen?088 58 40 888 |
Partner worden?Contactpersoon |