VodafoneZiggo legt beleid thuiswerken vast voor lange termijn

VodafoneZiggo heeft een nieuw hybride beleid ontwikkeld voor de lange termijn. Thuiswerken staat voortaan op gelijke voet met werken op kantoor. Ook na corona krijgen alle kantoormedewerkers de mogelijkheid om de helft van de tijd thuis te werken.

Om de werkplek thuis ergonomisch in te richten, komen alle 7.500 kantoormedewerkers in aanmerking voor een beeldscherm, toetsenbord en laptopstandaard. Medewerkers krijgen in totaal 1000 euro aan fiscale ruimte om te investeren in kantoormeubelen. Dit houdt in dat een medewerker die voor 1000 euro aan kantoormeubelen aanschaft, daarover een belastingvoordeel ontvangt.

Tip! Sneller, sterker, slimmer door hybride werken
(case Connected working 2.0 bij VodafoneZiggo)

Thuiswerken alleen op vrijwillige basis

VodafoneZiggo geeft hiermee gehoor aan de wensen van medewerkers, die thuis werken sinds de coronacrisis. Ook verwacht het bedrijf dat de maatregelen bij zullen dragen aan een duurzamere bedrijfsvoering. Wat dat betreft pas het nieuwe beleid in een reeks duurzame beleidswijzigingen die het bedrijf al eerder heeft doorgevoerd. Leaseauto’s werden vervangen door ov-kaarten en afgelopen zomer kregen alle medewerkers toegang tot Unlimited Learning, een platform waarmee zij onbeperkt opleiding en training kunnen volgen.

“Thuiswerken is geen wondermiddel. Niet iedereen is in een positie om thuis te werken. Daarom gebeurt het thuiswerken bij VodafoneZiggo alleen op vrijwillige basis”, zegt Thomas Mulder, executive director Human Resources. “Medewerkers die vijf dagen per week op kantoor willen werken, kunnen dat straks gewoon blijven doen”.

Twee veranderingen voor succes

VodafoneZiggo voorziet twee veranderingen om het nieuwe beleid op gebied van thuiswerken tot een succes te maken:

1. Naast het individu komt het team centraal te staan

Bij het flexibel werken, zoals veel bedrijven dat kennen, stond het individu centraal. In het nieuwe hybride werken wordt het team net zo belangrijk als het individu. Alle teams krijgen een training, zodat zij goed afspraken kunnen maken over de manier waarop zij met elkaar samenwerken.

“Teams werken het beste als alle teamleden virtueel werken óf alle teamleden fysiek bij elkaar zitten. Als het ene deel van het team thuiswerkt, terwijl de rest op kantoor zit, maakt dat de onderlinge band minder sterk en de werkwijze minder effectief. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat teams dit zelf invullen. We hebben tijdens de corona-periode geleerd dat teams zelf het beste met elkaar kunnen afspreken hoe ze dat doen”, aldus Mulder.

2. Werkzaamheden bepalen virtuele of fysieke aanwezigheid

In een omgeving waar werken op kantoor de standaard is, worden automatisch alle werkzaamheden op kantoor afgehandeld. Bij het hybride werken, bedenk je eerst wat je gaat doen om vervolgens te bepalen hoe dat gebeurt. “In deze corona-tijd zien we dat nagenoeg al het werk goed virtueel gedaan kan worden, maar dat we voor bepaalde werkzaamheden toch liever bij elkaar in dezelfde ruimte zouden zijn.”

Juist voor die werkzaamheden die beter gaan door met elkaar in dezelfde ruimte te zijn, ontmoeten teams elkaar in persoon. Denk aan creatieve sessies, complexe uitdagingen of feedback gesprekken. Ook is het belangrijk om op kantoor te zijn om de verbinding met het bedrijf en collega’s sterk te houden. Daarbij horen ook toevallige ontmoetingen bij de koffieautomaat”, aldus Mulder. “In deze corona-crisis missen onze mensen dát nog het meest.”

Lees ook:

> Zoomen is niet hetzelfde als dat praatje op kantoor (blog Rianne Appel)
> Prof. Deborah Nas: ‘Voor verandering heb je technologie én ander gedrag nodig’
> Corona en kantoren: ‘De weg ligt nú open om veranderingen door te voeren’