Lees alles over de ideale werkplek

Het optimaal inrichten van de werkomgeving krijgt veel aandacht binnen Facility Management. Door onderzoek en goede praktijkvoorbeelden wordt steeds meer duidelijk over de succesfactoren van de ideale werkplek én wat het precies oplevert: betrokken, tevreden, productieve en gezonde medewerkers.

Facto heeft verschillende overzichtspagina’s over de werkplek, waar je alle artikelen en whitepapers over dit onderwerp terug vindt:

De ideale werkplek: trends, best practices en tips voor Facility Management
Zo creëer je een gezonde werkplek
De werkplek thuis: hoe werk je efficiënt vanuit huis
Het anderhalvemeter kantoor: mogelijkheden en knelpunten

Inclusiviteit

Dit is hoe de Reference Man op veel kantoren nog de standaard is

Veel werkplekken zijn gebaseerd op de maten en gegevens van de Reference Man, oftewel de gemiddelde man. Dit komt naar voren in een aflevering van WNL-programma 'Stand van Nederland'. Claudia Vermeulen, werkplekadviseur, licht een aantal voorbeelden toe en deelt haar toekomstvisie.

Sietze de Vries, Category Manager Facilitair en (rechts) Maarten van den Bergh, Manager Supply Chain Services bij Stedin.
Werkplek

Stedin op weg naar een 100% functionele werkomgeving

Kantoren herinrichten zodat ze meer geschikt zijn voor ontmoeten en samenwerken, de Triple Excellence Pyramide inzetten als strategisch stuurinstrument, meer gebruik maken van facilitaire data en zorgen voor flexibiliteit en adaptiviteit. Het zijn belangrijk onderdelen van de strategie van de afdeling Facilities van Stedin om te komen tot een 100 procent functionele werkomgeving. Manager Supply Chain Services Maarten van den Bergh en Category Manager Facilitair Sietze de Vries geven inzicht in de achtergronden en de aanpak.

mobiliteit

Minder file, meer flexibiliteit: De belofte van 'Spitsvrij'

Volgens Rijkswaterstaat is de filedruk dit jaar met 12 procent toegenomen ten opzichte van 2023, vooral tijdens de spits. Om deze groei aan te pakken, lanceert minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) de campagne 'Spitsvrij'. Hiermee wil de overheid automobilisten verleiden buiten de piekuren te rijden. Slaat deze aanpak aan?

Kantooromgeving bij DICTU.
Kantoorinrichting

Ruimteboek gelanceerd: 250 pagina's met facilitaire eisen aan...

Sneller werken met voorspelbare kwaliteit. Dat is het hogere doel van het Rijksvastgoedbedrijf. Om het programma van eisen voor de huisvesting van rijkskantoren te standaardiseren, is het RVB gekomen met het Ruimteboek. Dit moet ervoor zorgen dat alle rijkskantoren voldoen aan dezelfde basiskwaliteit.

Gesponsord
Gesponsord
Werkplek

Gesponsord Nespresso kantoorbeleving: premium koffie als gespreksopener

Nederland is wereldwijd koploper in thuiswerken. De Nederlandse werknemer moet meer en meer worden verleid richting kantoor. Koffie is een essentieel onderdeel in de aantrekkingskracht van de centrale werkomgeving. Sterker nog, variatie in smaken en typen koffie brengt collegiale gesprekken versneld op gang.

Inclusiviteit

Een werkomgeving voor neurodivergente medewerkers, zo maak je die

De waarde van neurodivergente werknemers wordt steeds vaker ontdekt door werkgevers. De Sociaal Economische Raad geeft in bijeenkomsten over neurodiversiteit praktische tips voor werkgevers. Want op de werkplek is er veel winst te behalen. Facto zette de belangrijkste adviezen op een rij aangevuld met de theorie.

Meer nieuws
Meer verdieping
Beeld: Frank Cornelissen / Shutterstock.com
mobiliteit

Mobiliteitsbeleid in 2050: vier toekomstbeelden

De TU Delft ontwikkelde met een team van meerdere specialisten, zogeheten Mobilisers, een kijkje in de toekomst van mobiliteit. Ze onderscheiden in hun rapport vier verschillende scenario's voor mobiliteit in 2050. Deze toekomstbeelden helpen onder andere facility managers om beslissingen van vandaag op het gebied van mobiliteitsbeleid te nemen met een goede onderbouwing.

Priscilla Kiemeney (|Vopak): ‘Ik hoop dat mensen het bijzonder inspirerend gaan ervaren, zichzelf kunnen zijn, dat ze écht de connectie met Vopak voelen en trots zijn om bij ons bedrijf te mogen werken.'
Werkplek

Vopak verbouwt hoofdkantoor (10.000 m2): 'Nieuwe werkomgeving zorgt...

Begin maart volgend jaar wordt de compleet vernieuwde werkomgeving van het hoofdkantoor van Vopak in Rotterdam in gebruik genomen. De nieuwe inrichting en het uitgebreide aanbod aan services moeten leiden tot een fijn kantoor, waar medewerkers graag komen, optimaal worden ondersteund in hun werk en zichzelf kunnen zijn. Een gesprek met Priscilla Kiemeney, Manager Facility NL over de veranderingen die worden doorgevoerd.

Caroline Dinkla (CAK:) 'Het kantoor moet een fijne omgeving zijn die iets toevoegt aan wat je op een dag wilt doen'
Werkplek

Caroline Dinkla (CAK): 'Je komt naar kantoor omdat je er wilt zijn,...

Ruim twee jaar geleden werd het kantoor van het CAK in Den Haag verbouwd tot een hybride werkomgeving. Van de 1.200 bureauwerkplekken bleven er 420 over. Voldoet de nieuwe werkomgeving aan de verwachtingen? En zijn er sindsdien nog aanpassingen doorgevoerd? Een terugblik met manager Facility & Hospitality Caroline Dinkla -Schilt.

Facto Congres 2024

17 Vragen en antwoorden over Facto Congres 2024 (19 september,...

Op donderdag 19 september wordt in Nieuwegein voor de 17e keer het Facto Congres gehouden. De belangrijkste zaken op een rij rondom hét jaarlijkse FM-vakcongres in 17 vragen en antwoorden

Werkplek

7 manieren om storend geluid te verminderen in open kantoorruimtes

Uit promotieonderzoek 'Beyond the coffee corner. Workplace design and social well-being' van Susanne Colenberg (TU Delft) blijkt dat grote open werkruimtes en veel achtergrondgeluid een negatief effect hebben op het welzijn van medewerkers. Gelukkig zijn er manieren om de akoestiek in deze ruimtes te verbeteren. Facto zet 7 oplossingen voor je op een rij.

Annette Sibma (Manager Facility Services ING), Alexander Stolze (Head of Wellbeing ING) en (schuin achter Annette Sibma) Elwin de Vink (Manager Business Development duurzame leefomgeving van Donker Groen) openden op 9 juli jl. gezamenlijk de tuin bij het ING-hoofdkantoor en maakten meteen gebruik van de Walk & Talk.
Werkplek

Nieuwe tuin (6.800 m2) bij ING-hoofdkantoor Amsterdam bevordert...

Begin juli werd de compleet vernieuwde tuin bij het ING-hoofdkantoor Cedar in Amsterdam-Zuidoost geopend. Het doel is tweeledig namelijk: medewerkers stimuleren om tijdens een werkdag meer te bewegen en naar buiten te gaan én het verbeteren van de biodiversiteit in de nabije omgeving.

Meer verdieping
Meer partnerberichten
Meer partnerberichten
Meer blogs
Meer whitepapers
Meer whitepapers

Alles over Hybride Werken

Facto sprak de afgelopen maanden de facility managers, programmamanagers en directeuren FM & Vastgoed van 15 toporganisaties over de uitdagingen van hybride werken en de aanpassingen van het kantoor.

Waar liggen hun uitdagingen op het gebied van bezettingsgraad, catering, werkplek- en kantoorinrichting?

Facto Collectief

Krijg als afdeling onbeperkt toegang tot facto.nl

Krijg samen met jouw collega's onbeperkt toegang tot alle artikelen en Facto Magazine. Weet wat er speelt op het gebied van facility en facilitaire inkoop.

Facilitaire trends 2024

De rol van facility management verandert. Was die in het verleden hoofdzakelijk ondersteunend, ze wordt meer en meer leidend. Laat u inspireren door de visionaire blik van zeven facilitaire koplopers.