Keynote-spreker Rijn Vogelaar: 'Sturen op positiviteit en enthousiasme is ook voor FM van groot belang'

Na een klant- of medewerkerstevredenheidsonderzoek zijn veel organisaties en afdelingen vaak druk met het uitvoeren verbeterpunten, terwijl er nauwelijks op enthousiasme wordt gestuurd. Dat is echt een gemiste kans, aldus Rijn Vogelaar.

Hij is expert op het gebied van positiviteit en enthousiasme én, net als Jitske Kramer, keynotespreker op het Facto Congres op 23 september a.s. in Nieuwegein.

Met positieve onderzoeksuitkomsten en complimenten wordt vaak weinig gedaan

In de praktijk ziet hij veel organisaties voortdurend tevredenheidsonderzoeken doen. Vooral bij grote organisaties komen daar honderden verbeterpunten uit, maar er worden ook honderden complimenten gegeven.
‘Teams gaan dan heel hard aan de slag met de verbeterpunten. Begrijp me goed, dat is prima, maar met die complimenten en andere positieve onderzoeksuitkomsten wordt vaak weinig gedaan. Dat is zo jammer, want als je die wel aan collega’s doorgeeft, ontstaat er echt een andere motivatie en dynamiek. Mensen ervaren hun werk positiever, krijgen er meer voldoening uit en beseffen meer en meer dat ze van meerwaarde kunnen zijn voor de omgeving.’

Keynote Rijn Vogelaar, Facto Congres (23 september 2021)

Meer weten over de kracht van enthousiasme? Rijn Vogelaar verzorgt op het Facto Congres de afsluitende keynote.

Datum: donderdag 23 september 2021
Tijd: 16.15 – 17.00 uur
Locatie: NBC Nieuwegein
Event: Facto Congres 2021
Meer informatie: zie de speciale website

Gefascineerd door enthousiasme

Vogelaar vervulde, na zijn studie psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, een aantal jaar verschillende functies bij Defensie. In 2000 stapte hij over naar onderzoeksbureau Blauw Research, waar hij dertien jaar als manager en de laatste vier jaar als CEO werkte. In die periode raakte hij gefascineerd door het thema enthousiasme.

Focus op enthousiasme en positiviteit is waardevol

‘Als onderzoeksbureau voerden we veel klant- en medewerkerstevredenheidsonderzoeken uit. Als je het goed beschouwt waren dat eigenlijk ontevredenheidsonderzoeken, het ging altijd over de zaken die niet goed liepen, wat er mis was gegaan enzovoort. Het gevolg was dat na zo’n onderzoek de focus vooral op verbeterpunten kwam te liggen. Maar tegelijk zag ik ook dat sommige klanten zo tevreden waren dat ze dat aan de rest van de wereld vertelden. Op dat moment besefte ik dat enthousiasme en positiviteit in een organisatie of op een afdeling heel waardevol zijn en besloot ik me verder te verdiepen in die thema’s.’

Oprichting Superpromoter Academy

Om dat laatste te realiseren nam hij afscheid van zijn werkgever en richtte hij de Superpromoter Academy op, met als doel het vergaren en delen van kennis en vaardigheden over de dynamiek van enthousiasme.

Drie boeken

Als vervolg op zijn in 2009 gepubliceerde boek De Superpromoter (een bestseller in binnen- en buitenland) greep hij de pen en schreef hij twee andere boeken: Negativiteit mania en De Enthousiasme Trilogie. In dat laatste boek bespreekt hij drie belangrijke stappen waarmee je in een organisatie enthousiasme kunt aanwakkeren en een boost kunt geven, te weten: Flame, Flow en Flood.


‘Enthousiasme aanwakkeren en een boost geven kan via Flame, Flow en Flood’


Flame, Flow en Flood

Bij Flame gaat het om het ontsteken van het vuur, het kleine begin dat er moet zijn om daarna te groeien. Flow is dat meer mensen in een organisatie of op een afdeling hetzelfde positieve gevoel krijgen over het belang van enthousiasme en het zo leuk vinden dat ze daar samen mee aan de slag gaan.
En Flood is als een organisatie of afdeling niet langer wordt overheerst door het denken in problemen, maar steeds meer stuurt op enthousiasme van klanten en medewerkers. De homo ecomonicus (die werkt voor het geld) maakt dan plaats voor de homo enthusiasticus (die werkt voor de uitdaging, plezier en een hogere doelstelling), aldus Vogelaar.

De dynamiek van enthousiasme

Vogelaar: ‘De dynamiek van enthousiasme is bijna het tegenovergestelde van wat veel organisaties normaal gesproken doen met hun focus op de negatieve kant en op verbeterpunten. Je gaat veel meer kijken naar waar je kracht en talent ligt, waar je warm van wordt enzovoort. Als je dat soort verhalen met elkaar deelt leer je elkaar als mens beter kennen, ben je eerder in staat elkaar te helpen, gaan mensen dingen doen die ze echt leuk vinden en goed kunnen enzovoort. Zo ga je van flame via flow naar flood.’


‘Focussen op positiviteit is overigens niet altijd makkelijk’


Succesfactoren

Focussen op positiviteit is overigens niet altijd makkelijk, beseft Vogelaar. ‘We zijn het niet gewend, dus dat vraagt wel wat van iemand.’

En ook belangrijk voor succes: voorkom dat het een trucje wordt. Je moet dicht bij jezelf blijven en mensen gemeend een compliment geven, zegt Vogelaar. Hij geeft als voorbeeld de situatie waarin op een drukke werkdag zijn laptop vastliep.
‘Ik kreeg al snel een vervangende laptop en ging meteen weer aan het werk. Maar aan het eind van de dag realiseerde ik me dat ik te weinig aandacht had gegeven aan de afdeling die het probleem had opgelost. Meteen een mail gestuurd en al snel had ik een mail van de manager retour dat de medewerkers dat enorm op prijs hadden gesteld. Doe je zoiets niet oprecht dan voelen mensen dat en schiet je je doel voorbij.’

Aandacht geven aan enthousiasme loont

De boodschap van Vogelaar, die naast al zijn activiteiten tegenwoordig ook promotieonderzoek doet naar enthousiasme aan de Universiteit Leiden, is duidelijk: organisaties en afdelingen doen er goed aan meer aandacht te besteden aan positiviteit en enthousiasme.


‘In een ideale situatie besteed je evenveel aandacht aan de positieve als negatieve kant’


In een ideale situatie besteed je evenveel aandacht aan de positieve als negatieve kant, sluit hij af. Maar ons brein is nu eenmaal zo geprogrammeerd dat we veel aandacht aan het negatieve besteden.
‘Dat betekent dus dat je meer moeite moet doen om aandacht aan het positieve te geven. Dat moet je je dus wel beseffen. Maar hoe dan ook, het aanwakkeren en verspreiden van enthousiasme leidt beslist tot positieve resultaten, het is zeker de moeite waard om daar meer aandacht aan te besteden.’


Meer informatie over Facto Congres 2021

Datum: 23 september 2021 in Nieuwegein
Thema:
Nieuwe kijk op de werkplek en FM
Dagvoorzitter:
Suzan Vink – Opstal
Keynotes:
2 (Jitske Kramer en Rijn Vogelaar)
Presentaties:
10*
Extra:
uitreiking JLL Winning Workplace Award
Meer weten: Zie speciale congreswebsite

*De presentaties worden gegeven door FM-professionals van o.a:

  • ABN Amro (Hoe strategie tot uiting komt in het gebouw);
  • Vodafone Ziggo (hybride werken in de praktijk);
  • Schiphol (met technologie en data slimmer sturen op bezetting en benutting);
  • FM Haaglanden (op weg naar volledig circulaire facilitaire dienstverlening);
  • Alliander (outsoucing hard en soft services);
  • Shell Nederland (Making the future better – samenwerken met je IFM-partner);
  • Hybride werken: wat vraagt dat van mens een organisatie? (discussie-sessie met FM-vakgenoten in Wold Café-opzet).

Dit vind je misschien ook interessant