Pepper robot en andere tech-trends op de receptie

Een van de facilitaire trends 2017 is het inzetten van moderne technologie met als doel meer beleving op de receptie te creëren. Wat zijn de mogelijkheden? Richard Kuijpers van SmartRobot.Solutions, leverancier van Pepper robot, geeft zijn visie.
Delen:

Het ontvangen van gasten op een receptie met een rondrijdende en sprekende robot, het in een handomdraai binnenhalen van informatie vanaf een narrowcasting-beeldscherm op een smartphone, als een ‘robot’ rondrijden door een kantoor en live deelnemen aan een vergadering.

Richard Kuijpers, eigenaar van SmartRobot.Solutions, legt uit hoe organisaties die gebruik maken van moderne technologische toepassingen, de klantbeleving in en rond hun pand kunnen vergroten.

Door: Gerard Dessing

Een gesprek met Richard Kuijpers, eigenaar van SmartRobot.Solutions en iretail.solutions, over onder meer facilitaire trends 2017, is een genoegen. Hij vertelt honderduit over technologische ontwikkelingen en hoe hij die vertaalt naar praktische toepassingen voor organisaties die de beleving in en rond hun pand willen vergroten.

Richard Kuijpers van SmartRobot.Solutions (en spreker op het Facto Congres op 13 juni 2017) met op zijn arm Pepper robot.  ‘Het een echte aandachtstrekker. Maar hij heeft twee nadelen: zijn oren zijn niet altijd goed in staat om omgevingsgeluid weg te filteren en hij is tamelijk klein.’

Beleving

Kuijpers, eind jaren negentig opgeleid als bouwkundig en civiel technisch ingenieur aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen, begon zijn carrière bij Rijkswaterstaat en een softwarebedrijf. In 2010 werd hij innovatiemanager in de retail met als uitdaging concepten te ontwikkelen die voor meer beleving in en rondom winkelpanden zouden zorgen.
Hij ging aan de slag en ontwierp onder meer een hologramtoepassing, een soort kubus met daarin een fictief, bewegend persoon die een korte boodschap vertelt. Het concept was een succes: meerdere grote retailers kwamen op bezoek om het concept te kunnen inzetten in hun winkels.

Drie jaar geleden besloot Kuijpers zijn eigen bedrijven te starten: iretail.solutions en SmartRobot.Solutions, met als focuspunt: wat kan ik doen om er voor te zorgen dat klanten of gasten die bij een gebouw op bezoek komen zich in die omgeving meteen fijn voelen en iets extra’s voelen?
Hij stapte op het vliegtuig en bezocht landen als de Verenigde Staten en Japan, op zoek naar technische innovaties die hij, al dan niet in aangepaste vorm, in Nederland zou kunnen aanbieden, niet alleen in de retail maar ook in andere sectoren zoals de kantorenmarkt.

Facilitaire trends 2017: wat kun je met technologie?

Inmiddels biedt Kuijpers diverse technologische oplossingen aan, die ook in een facilitaire context zeer interessant zijn.

Point-Click-Connect

Een zo’n innovatie is Point-Click-Connect, een slimme manier om de op een narrowcasting-beeldscherm getoonde informatie, gemakkelijk naar een smartphone te downloaden.
“Stel,  in een receptieruimte hangt een beeldscherm waarop allerlei informatie wordt getoond. Die schermen wisselen vaak in rap tempo, waardoor je het niet allemaal kunt onthouden. Met Point-Click-Connect richt je je telefoon op het scherm, klikt op een knop en hup, de desbetreffende informatie wordt direct overgebracht naar je smartphone, zodat je de tekst later kunt nalezen.’

Kuijpers: Mensen willen geen apps meer. ‘App-loos’ is de toekomst

Voor het gebruik van de toepassing is geen app nodig, iets dat Kuijpers alleen maar toejuicht. Volgens hem willen mensen namelijk geen apps meer. Want, zo zegt hij: ‘app-loos’ is de toekomst. ‘Onze oplossing werkt rechtstreeks op een webbrowser. Je surft gaat naar een website en hoeft niets te installeren. Dat is veel makkelijker.’
Inmiddels heeft een grote onderwijsinstelling interesse getoond om het systeem in een van de onderwijsgebouwen te gaan gebruiken, zodat studenten interessante informatie op een beeldscherm in de hal direct naar hun smartphone kunnen overbrengen.

FaceReader

Een andere innovatie waar Kuijpers veel in ziet is FaceReader. Met zo’n reader kun je van personen die een pand betreden bepaalde kenmerken vastleggen, bijvoorbeeld hun geslacht, hun leeftijd (indicatie), of ze wel of niet brildragend zijn enzovoort. Voordeel: de organisatie kan veel meer gepersonaliseerd communiceren.
Kuijpers noemt het beleving op maat. Het wordt volgens hem steeds belangrijker.  ‘Als je bijvoorbeeld weet dat op een dag er veel meer mannen of vrouwen in je pand zijn, kun je de informatie die je op een narrowcastingscherm toont , daar op afstemmen. ’

Met FaceReader kun je van personen die een pand betreden bepaalde kenmerken vastleggen, bijvoorbeeld geslacht, leeftijd (indicatie), wel of niet brildragend enzovoort.

Fluisterende etalage

Weer een andere innovatie is de ‘fluisterende etalage’, een voor de retail ontwikkelde toepassing waar ook de kantooromgeving gebruik van kan maken. Het gaat om een systeem dat een winkeletalage als het ware in één grote loudspeaker verandert.
Kuijpers vertelt hoe dat in zijn werk gaat: ‘Stel, iemand komt langs zo’n etalageraam aanlopen. Op het moment dat een sensor dat registreert, begint meteen een geluid af te spelen via het glas. Dat kun je ook bij de beglazing van een kantoorpand doen: iemand passeert op weg naar de entree van het pand een raam en hoort opeens geluid, dat kunnen fluitende vogels zijn, klassieke muziek, noem het maar op. Daarmee creëer je beleving. Het werkt ook met een tafel van hout of met een voorwerp van een ander materiaal, zolang het maar materiaal is dat kan resoneren.’

Nadelen van Beacons

Of Kuijpers ook met beacons werkt? Hij schudt zijn hoofd. Natuurlijk kun je met beacons interessante dingen doen, zegt hij, maar ze hebben drie nadelen.
‘Ten eerste: je moet altijd een app downloaden. Maar als er achter die app geen loyality zit, dus een soort beloning, denken mensen al snel: waarom zou ik dat doen?’.
Andere nadelen die hij noemt: bluetooth moet altijd aan staan en je moet bereid zijn om push-berichten te ontvangen. ‘Maar niet iedereen wil continu berichten ontvangen maar veel liever zelf beslissen of hij informatie wil ontvangen of niet.’

Met de telepresence-robot Beam is een kan iemand ergens aanwezig zijn terwijl hij zich fysiek op een hele andere plek bevindt. Bovendien kun je door een kantoor rijden en echt bij collega’s op bezoek gaan, een vergadering bijwonen enzovoort.

Telepresence-robot

De meest aansprekende oplossing die Kuijpers op dit moment aanbiedt is de telepresence-robot. Deze robot, genaamd Beam, zorgt voor een ‘revolutie’ in de traditionele videoconferencing.Het gaat in feite om een rondrijdende ‘zuil’ met aan de bovenzijde een beeldscherm. Iemand kan vanaf een device op afstand inloggen en vervolgens op het scherm via spraak, beeld met de omgeving communiceren en bewegingsvrijheid ervaren zoals je er daadwerkelijk zou zijn . De Beam rijdt rond met een snelheid van ongeveer 4 km per uur. De batterij gaat tussen de twee en acht uur mee. Als de Beam niet meer wordt gebruikt rijdt hij zichzelf terug naar het dockingstation om zich daar op te laden.

In kantoren met flexplekken en Het Nieuwe Werken werkt Beam prima

Kuijpers: ‘In kantoren met flexplekken en Het Nieuwe Werken werkt Beam prima. Je kunt aanwezig zijn terwijl je fysiek heel ergens anders bent. Bovendien ben je mobiel, je kunt door een kantoor rijden en echt bij collega’s op bezoek gaan, een vergadering bijwonen enzovoort.’

Kuijpers ziet ook kansen voor de Beam bij een onbemande receptie. ‘Stel, een bezoeker belt aan. Dat is het startsignaal voor de Beam om naar de entree te rijden. Als de persoon eenmaal binnen is, kun je live met hem communiceren en hem direct van dienst zijn. Bezoekers beleven zo’n ontvangst veel positiever dan een telefoontoestel op een lege balie met een bordje: zoek in dit mapje het nummer van de persoon waarvoor je komt en bel hem vervolgens op.’

Beam kan ook klanttevredenheidsonderzoek doen

Beam is ook in andere situaties in te zetten, zoals bijvoorbeeld voor een kort klanttevredenheidsonderzoek bij een bedrijfsrestaurant. ‘Je spreekt mensen die net hebben geluncht via de Beam aan en stelt ze een paar korte vragen. Daar wordt vaak positief op gereageerd vanwege de interactie en dialoog. Het werkt beter dan de zoveelste enquête die je rondstuurt.’

Pepper is in diverse omgevingen goed inzetbaar, zoals kantoorrecepties

Humanoïde robots

Het bedrijf van Kuijpers levert en verhuurt ook humanoïde robots. Een voorbeeld daarvan is Pepper, de 1 meter 20 hoge robot die, voorzien van een ‘lichaam’ inclusief armen, benen en een hoofd, steeds meer op een mens gaat lijken.

Nadelen Pepper robot

Pepper robot is in diverse omgevingen goed inzetbaar, bijvoorbeeld op kantoorrecepties, en is een echte aandachtstrekker. Hij kan volgens Kuijpers echter twee nadelen hebben: zijn oren zijn niet altijd goed in staat om omgevingsgeluid weg te filteren en hij is tamelijk klein. Daardoor kan Pepper vragen soms niet goed horen of begrijpt hij ze soms verkeerd, iets dat je natuurlijk wilt voorkomen als je gasten op een ludieke manier wilt ontvangen.’

Bij de R3D3-robot gaat het om een combinatie van een robot en een virtueel persoon, die mensen kan detecteren, kan benaderen en vervolgens een kort gesprek kan voeren.

Robot en virtueel persoon ineen

Een alternatief kan de R3D3 (Rolling Receptionist Robot with Double Dutch Dialogue) zijn, een robot die momenteel binnen COMMIT, een samenwerkingsverband met onder andere Universiteit Twente en VicarVision, wordt gebouwd. Ook Kuijpers is met zijn bedrijven bij de ontwikkeling betrokken.

Bij de R3D3 gaat het in feite om een combinatie van een robot en een virtueel persoon, die mensen kan detecteren, kan benaderen en vervolgens een kort gesprek kan voeren.
De R3D3 wordt 1 meter 70 hoog en past zijn hoogte aan als een kleiner persoon voor hem staat. Tevens zal R3D3 in staat zijn een dialoog in normale gesprekstaal te voeren.

R3D3 krijgt draaibare oren, waardoor hij veel gerichter geluid kan horen

Hoe dat er straks uitziet? Kuijpers legt uit: ‘Een Avatar verschijnt op het beeldscherm, die met de gast of klant praat. Vervolgens kan die robot met de persoon mee rijden en hem naar zijn bestemming in het pand begeleiden.’
De R3D3 wordt voorzien van draaibare oren, waardoor hij veel gerichter geluid kan horen en omgevingsgeluid kan wegfilteren. ‘En hij is straks in staat volledige autonoom rond te rijden, zonder instructies’, zegt Kuijpers.

Als alles volgens plan verloopt, wordt het R3D3-prototype in maart/april gelanceerd en kunnen de eerste experimenten bij de testgebruikers Nemo-museum en de Politie Academie van start gaan.

Extra beleving

De inzet van robots kan beslist voor een stuk extra beleving gaan zorgen, daar is Kuijpers van overtuigd. Belangrijk is wel dat ze vriendelijk zijn en mensen niet afschrikken.
Een aandachtspunt is nog wel de mogelijke beeldvorming kan ontstaan als het gaat om eventuele gevolgen voor zittend personeel.
‘Grote organisaties zijn soms huiverig om een robot op de receptie te zetten vanwege de beeldvorming dat ze op termijn de receptioniste gaan vervangen. Dat is her en daar nog wel een te nemen hobbel.’

<<Meer weten over slimme robots? Download dan de whitepaper ‘Alle schoonmaakrobots op een rij’>>

<<Bezoek ook onze overzichtspagina Smart Building: wat zijn de mogelijkheden voor het facilitaire werkveld?>>

Dit vind je misschien ook interessant