Anne Tjon-A-Joe
redacteur Facto

redacteur Facto
Onlangs was ik aanwezig bij het Workplace Xperience event in Rotterdam om mezelf te laten inspireren door nieuwe inzichten uit de facilitaire branche en veel nieuwe contacten op te doen. De sessie over de cateringmarkt bleef me in het bijzonder bij.
Gezondheid is een belangrijk thema voor de nieuwe generatie werknemers. Generatie Z neemt deze waarde mee naar de werkvloer. Zo beïnvloedt het hun verwachting van de drankenvoorziening. Wat is de volgende stap voor contractmanagers? Nemen we afscheid van de traditionele koffies en gaan we massaal aan de dranken met een speciale functie?
In de war for talent zetten organisaties alles op alles om de beste medewerkers aan te trekken en te behouden. De drankenvoorziening speelt daarbij een strategische rol. Maar hoe dragen drankenvoorzieningen bij organisaties als Booking.com, Sociale Verzekeringsbank en Provincie Friesland bij aan het aantrekken van talent?
Op weg naar de klimaatdoelstellingen van Parijs zijn er steeds vaker plantaardige opties beschikbaar in onderwijsrestaurants. Sommige onderwijsinstellingen wagen zelfs de stap naar vleesvrij. Hoe stimuleren FM'ers van TU Delft, Deltion College Zwolle en Hogeschool Leiden studenten en medewerkers om plantaardig producten af te nemen?
Generatie Z heeft de afgelopen jaren haar intrede gedaan op de werkvloer. Generatie Alpha staat voor de deur. Wat betekent dit voor het aanbod aan (warme) dranken op de werkvloer? Wat zeggen de experts hierover en wat stelt de generatie zelf? Lees het eerste artikel uit de Facto-serie Next Gen Catering.
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) rondde onlangs de Europese aanbesteding af voor de drankenvoorziening op haar kantoren. Maxim Bos, accountmanager Facilities en Pedro Blom, senior inkoopadviseur delen samen hun ervaringen en inzichten over dit traject. Een opvallend element was de nieuwe aanpak om de consequenties van prijs- en kwaliteitsverschillen inzichtelijk te maken.
De Nederlandsche Bank renoveerde de afgelopen vijf jaar het kantoor (67.000 m2) aan het Frederiksplein in Amsterdam. Begin januari keren 2.300 medewerkers terug naar de vernieuwde, duurzame werkomgeving. Facto kreeg een rondleiding voordat de bankmedewerkers voor het eerst naar hun nieuwe werkplek gingen.
Amsterdam UMC, met 16.500 medewerkers en 35 afdelingen, zet een belangrijke stap richting de verduurzaming van de zorg (OK's). Sinds half oktober worden de wegwerpmutsen op beide locaties van het ziekenhuis geleidelijk vervangen door wasbare mutsen.
Gasunie ondergaat tot 2026 een renovatie van het hoofdkantoor in Groningen. Het ruim 30 jaar oude pand is toe aan onderhoud en een nieuw werkplekconcept. Een gesprek met Richard Aarts, Facility Manager van het Corporate Service Center bij Gasunie en gedelegeerd opdrachtgever tijdens de renovatie.
De koffiemarkt heeft opnieuw te maken met sterk gestegen inkoopprijzen van koffie. Oorzaak: slechte oogsten en oplopende levertijden. De kwaliteit van koffie op de werkvloer speelt een belangrijke rol in het aantrekken en behouden van medewerkers. Wat merkt FM van de prijsstijgingen? Facto deed een korte belronde.