Anne Tjon-A-Joe
redacteur Facto

redacteur Facto
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) rondde onlangs de Europese aanbesteding af voor de drankenvoorziening op haar kantoren. Maxim Bos, accountmanager Facilities en Pedro Blom, senior inkoopadviseur delen samen hun ervaringen en inzichten over dit traject. Een opvallend element was de nieuwe aanpak om de consequenties van prijs- en kwaliteitsverschillen inzichtelijk te maken.
De Nederlandsche Bank renoveerde de afgelopen vijf jaar het kantoor (67.000 m2) aan het Frederiksplein in Amsterdam. Begin januari keren 2.300 medewerkers terug naar de vernieuwde, duurzame werkomgeving. Facto kreeg een rondleiding voordat de bankmedewerkers voor het eerst naar hun nieuwe werkplek gingen.
Amsterdam UMC, met 16.500 medewerkers en 35 afdelingen, zet een belangrijke stap richting de verduurzaming van de zorg (OK's). Sinds half oktober worden de wegwerpmutsen op beide locaties van het ziekenhuis geleidelijk vervangen door wasbare mutsen.
Gasunie ondergaat tot 2026 een renovatie van het hoofdkantoor in Groningen. Het ruim 30 jaar oude pand is toe aan onderhoud en een nieuw werkplekconcept. Een gesprek met Richard Aarts, Facility Manager van het Corporate Service Center bij Gasunie en gedelegeerd opdrachtgever tijdens de renovatie.
De koffiemarkt heeft opnieuw te maken met sterk gestegen inkoopprijzen van koffie. Oorzaak: slechte oogsten en oplopende levertijden. De kwaliteit van koffie op de werkvloer speelt een belangrijke rol in het aantrekken en behouden van medewerkers. Wat merkt FM van de prijsstijgingen? Facto deed een korte belronde.
Academici werken het beste op een vaste, persoonlijke werkplek. Dat is de conclusie uit een nieuw onderzoek van Dr. Susanne Colenberg (Technische Universiteit Delft) en Mathilda du Preez, gepubliceerd in de proceedings van het 23e EuroFM Research Symposium.
Het kabinet wil jaarlijks ongeveer één miljard euro bezuinigen op het hoger onderwijs, onderzoek en studenten. Wat betekent deze aankondiging voor de facilitaire organisatie van onderwijsinstellingen? Facto vroeg het aan Joost Muiser (Adjunct Directeur Facilitaire Zaken & IT bij Haagse Hogeschool) en Anita Swinkels (Manager Facilities bij Fontys Hogeschool).
Uit promotieonderzoek 'Beyond the coffee corner. Workplace design and social well-being' van Susanne Colenberg (TU Delft) blijkt dat grote open werkruimtes en veel achtergrondgeluid een negatief effect hebben op het welzijn van medewerkers. Gelukkig zijn er manieren om de akoestiek in deze ruimtes te verbeteren. Facto zet 7 oplossingen voor je op een rij.
De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) in Den Haag, één van de ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid, verhuisde in juni naar het eerste rijkskantoor dat volledig is ingericht op hybride werken. Het nieuwe onderkomen 'Centre Court' aan de Prinses Beatrixlaan 116 in Den Haag (11.243 m2 bvo), laat de traditionele kantoortuin met vaste bureaus achter zich en biedt in plaats daarvan een flexibele werkomgeving met dynamisch ingedeelde werkzones.
Het Rijksvastgoedbedrijf wil het bestaande kantoorpand aan de Gatwickstraat 1 in Amsterdam-Sloterdijk uitbreiden en transformeren tot rijkskantoor. De nieuwe werkomgeving moet voldoen aan de behoeften van verschillende rijksdiensten en invulling geven aan de duurzaamheidsambities van het Rijk.