Anne Tjon-A-Joe
redacteur Facto

redacteur Facto
De ASN Bank in Utrecht gaat verhuizen naar een nieuw pand. Tegelijk ondergaat de bank een restyling doordat de merken Volksbank en SNS Bank verdwijnen. Hoe gaat Suzette van der Zanden, directeur Facilitair Bedrijf, hiermee om? Facto ging op bezoek bij de kantoren in Utrecht en Den Bosch.
Een bijenkast op het dak, verse honing in het bedrijfsrestaurant en enthousiaste medewerkers. Bij organisaties als Nyenrode, Eneco en DPG Media worden honingbijen gehouden, goed voor de productie van kilo's aan honing. Facto neemt een kijkje in de keuken.
Hoe creëer je een aantrekkelijke en functionele werkomgeving voor duizenden medewerkers? De Nederlandse Spoorwegen (NS) optimaliseert de werkomgeving met gerichte aanpassingen afgestemd op de wensen van de eindgebruiker, zoals focuscellen, groenvoorziening en geluidsreductie.
Kunst in de werkomgeving blijkt meer te zijn dan een kleurrijke muurdecoratie. Steeds meer organisaties ontdekken dat een zorgvuldig samengestelde kunstcollectie bredere organisatiedoelstellingen kan ondersteunen. Welke rol heeft kunst in de bedrijfsvoering van het Amsterdam UMC, PricewaterhouseCoopers (PwC) en in het provinciehuis Zuid-Holland? Facto deed een belronde.
In januari werd de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) getroffen door een cyberaanval. Door de aanval lag het onderwijs een week lang stil. De universiteit reflecteerde op haar aanpak en liet onderzoeken wat de toedracht was, hoe ze heeft gereageerd en wat er beter kan. Facto dook in het evaluatierapport en zette de belangrijkste bevindingen op een rij.
Vorig jaar augustus werd het hoofdkantoor 'The Cath' van Bevolkingsonderzoek Nederland, op Hoog Catharijne in Utrecht in gebruik genomen. Wat maakt het kantoor nu aantrekkelijk voor medewerkers? En hoe vindt de organisatie de balans tussen thuiswerken en werken op kantoor?
Dit is het eerste deel van de nieuwe Facto-serie 'Werkplek in beeld'. In elke editie staat de werkplek van een organisatie centraal: van de aanpak en inzet van technologie tot de grootste uitdagingen rondom hybride werken. Deze keer: Just Eat Takeaway.com.
Onlangs was ik voor het eerst aanwezig bij de Workplace Xperience om mezelf te laten inspireren. Door nieuwe inzichten uit de facilitaire branche en veel nieuwe contacten op te doen. De sessie over de cateringmarkt bleef me in het bijzonder bij.
Gezondheid is een belangrijk thema voor de nieuwe generatie werknemers. Generatie Z neemt deze waarde mee naar de werkvloer. Zo beïnvloedt het hun verwachting van de drankenvoorziening. Wat is de volgende stap voor contractmanagers? Nemen we afscheid van de traditionele koffies en gaan we massaal aan de dranken met een speciale functie?
In de war for talent zetten organisaties alles op alles om de beste medewerkers aan te trekken en te behouden. De drankenvoorziening speelt daarbij een strategische rol. Maar hoe dragen drankenvoorzieningen bij organisaties als Booking.com, Sociale Verzekeringsbank en Provincie Friesland bij aan het aantrekken van talent?