Anne Tjon-A-Joe
redacteur Facto

redacteur Facto
Kunst in de werkomgeving blijkt meer te zijn dan een kleurrijke muurdecoratie. Steeds meer organisaties ontdekken dat een zorgvuldig samengestelde kunstcollectie bredere organisatiedoelstellingen kan ondersteunen. Welke rol heeft kunst in de bedrijfsvoering van het Amsterdam UMC, PricewaterhouseCoopers (PwC) en in het provinciehuis Zuid-Holland? Facto deed een belronde.
In januari werd de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) getroffen door een cyberaanval. Door de aanval lag het onderwijs een week lang stil. De universiteit reflecteerde op haar aanpak en liet onderzoeken wat de toedracht was, hoe ze heeft gereageerd en wat er beter kan. Facto dook in het evaluatierapport en zette de belangrijkste bevindingen op een rij.
Vorig jaar augustus werd het hoofdkantoor 'The Cath' van Bevolkingsonderzoek Nederland, op Hoog Catharijne in Utrecht in gebruik genomen. Wat maakt het kantoor nu aantrekkelijk voor medewerkers? En hoe vindt de organisatie de balans tussen thuiswerken en werken op kantoor?
Dit is het eerste deel van de nieuwe Facto-serie 'Werkplek in beeld'. In elke editie staat de werkplek van een organisatie centraal: van de aanpak en inzet van technologie tot de grootste uitdagingen rondom hybride werken. Deze keer: Just Eat Takeaway.com.
Onlangs was ik voor het eerst aanwezig bij de Workplace Xperience om mezelf te laten inspireren. Door nieuwe inzichten uit de facilitaire branche en veel nieuwe contacten op te doen. De sessie over de cateringmarkt bleef me in het bijzonder bij.
Gezondheid is een belangrijk thema voor de nieuwe generatie werknemers. Generatie Z neemt deze waarde mee naar de werkvloer. Zo beïnvloedt het hun verwachting van de drankenvoorziening. Wat is de volgende stap voor contractmanagers? Nemen we afscheid van de traditionele koffies en gaan we massaal aan de dranken met een speciale functie?
In de war for talent zetten organisaties alles op alles om de beste medewerkers aan te trekken en te behouden. De drankenvoorziening speelt daarbij een strategische rol. Maar hoe dragen drankenvoorzieningen bij organisaties als Booking.com, Sociale Verzekeringsbank en Provincie Friesland bij aan het aantrekken van talent?
Op weg naar de klimaatdoelstellingen van Parijs zijn er steeds vaker plantaardige opties beschikbaar in onderwijsrestaurants. Sommige onderwijsinstellingen wagen zelfs de stap naar vleesvrij. Hoe stimuleren FM'ers van TU Delft, Deltion College Zwolle en Hogeschool Leiden studenten en medewerkers om plantaardig producten af te nemen?
Generatie Z heeft de afgelopen jaren haar intrede gedaan op de werkvloer. Generatie Alpha staat voor de deur. Wat betekent dit voor het aanbod aan (warme) dranken op de werkvloer? Wat zeggen de experts hierover en wat stelt de generatie zelf? Lees het eerste artikel uit de Facto-serie Next Gen Catering.
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) rondde onlangs de Europese aanbesteding af voor de drankenvoorziening op haar kantoren. Maxim Bos, accountmanager Facilities en Pedro Blom, senior inkoopadviseur delen samen hun ervaringen en inzichten over dit traject. Een opvallend element was de nieuwe aanpak om de consequenties van prijs- en kwaliteitsverschillen inzichtelijk te maken.