Gerard Dessing
Hoofdredacteur Facto
Hoofdredacteur Facto
Met de donkere dagen voor Kerst voor de deur is het een mooi moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. Een jaar met - als het om Facto gaat - mooie interviews en artikelen over ontwikkelingen in het vak en in september het geslaagde Facto Congres met maar liefst 360 FM-vakgenoten die deelnamen aan sessies van ervaren FM'ers over onder meer de doorontwikkeling van de werkomgeving.
Begin maart volgend jaar wordt de compleet vernieuwde werkomgeving van het hoofdkantoor van Vopak in Rotterdam in gebruik genomen. De nieuwe inrichting en het uitgebreide aanbod aan services moeten leiden tot een fijn kantoor, waar medewerkers graag komen, optimaal worden ondersteund in hun werk en zichzelf kunnen zijn. Een gesprek met Priscilla Kiemeney, Manager Facility NL over de veranderingen die worden doorgevoerd.
Een werkgever moet zijn focus niet alleen richten op dat wat er ín het kantoor gebeurt. Samenwerken met andere organisaties om de nabije omgeving te vergroenen en te verlevendigen hoort daar ook bij, aldus Arjen van 't Klooster, Hoofd Facilitair bedrijf van vermogensbeheerder MN. 'Gaandeweg heb ik gezien dat aandacht voor het gebied rondom het gebouw ook belangrijk is. Met elkaar zorgen dat ook de (buiten)wereld kwalitatief beter wordt, daar gaat het om.'
Begin november wordt het eerste deel van het compleet gerenoveerde rijkskantoor Herman Gortercomplex in Utrecht in gebruik genomen. Joris de Schepper was samen met een aantal collega's nauw betrokken bij de inrichting en het uitwerken van het dienstverleningsconcept. 'Veel meubilair is misschien wel 10 of 15 jaar oud. Maar dat is zo fraai opgeknapt dat het er voor de klant als nieuw uitziet.'
Om meer structuur en regie op de huisvesting te krijgen werkt ProRail aan een nieuw strategisch huisvestingsplan. Hoe stel je zo'n plan op? Wat zijn de belangrijkste onderdelen? En wat wil de organisatie ermee bereiken?
Aan de slag de slag met facilitaire data en technologie om de user experience in de werkomgeving te verbeteren? Profiteer van zes tips van Rob Klinkert, senior portfoliomanager FM bij PwC.
Ruim twee jaar geleden werd het kantoor van het CAK in Den Haag verbouwd tot een hybride werkomgeving. Van de 1.200 bureauwerkplekken bleven er 420 over. Voldoet de nieuwe werkomgeving aan de verwachtingen? En zijn er sindsdien nog aanpassingen doorgevoerd? Een terugblik met manager Facility & Hospitality Caroline Dinkla -Schilt.
Het gebruik van een facilitaire AI Assistent kan tal van voordelen opleveren, zoals meer gemak en tijdwinst voor de eindgebruiker en betere vergaderingen. Ook kan het de facility manager meer inzichten geven in bijvoorbeeld trends die in de werkomgeving spelen
Per 1 september zijn bij het Centrum voor Facilitaire Dienstverlening, de facilitaire dienstverlener voor 45 overheidsorganisaties waaronder de Belastingdienst, nieuwe contracten catering en drankenvoorziening in werking getreden. Gunther Buxtorff en Iris de Bruin blikken terug op de aanbesteding eten en drinken. Een van de bijzonderheden: maar liefst 30% van het totaal aantal punten werd toegekend via een belevingstest en een publieksjury.
Op donderdag 19 september wordt in Nieuwegein voor de 17e keer het Facto Congres gehouden. De belangrijkste zaken op een rij rondom hét jaarlijkse FM-vakcongres in 17 vragen en antwoorden