Anderhalvemeter kantoor, werkt dat?

Anderhalvemeter kantoor, werkt dat?

Nu de overheid van alle sectoren in Nederland vraagt om een plan op te stellen voor de anderhalvemeter economie, wordt ook het anderhalvemeter kantoor de nieuwe realiteit. Maar werkt dat? En zo ja, hoe dan?

Voor iedere sector zou een protocol de voorwaarde moeten zijn om op termijn weer in bedrijf te kunnen. Dat zei minister Wiebes voor de start van het ministeriële crisisberaad in Den Haag op 15 april. We moeten dus nadenken over nieuwe scenario’s, met voor iedere organisatie dus een anderhalve meter kantoor.

5 experts over het anderhalve meter kantoor

Facto sprak 5 facility- en werkplekexperts over het anderhalve meter kantoor en stelde hen 6 vragen. Hieronder een kleine selectie uit hun antwoorden.

1. Wat is een anderhalve meter kantoor en hoe ziet zo’n kantoor er uit?
Walther Huyzen (Hoofd Facilitair Bedrijf bij Aegon Nederland) geeft bijvoorbeeld aan dat we meer grotere vergaderruimtes nodig hebben en tegelijkertijd veel kleine ruimtes waar medewerkers videoconferences kunnen hebben. Wim Pullen (directeur CfPB) denkt echter dat we er op kantoor niet zijn met 1,5 meter: “Het kantoor is een complex systeem dat zich niet laat modelleren op basis van 1 getal.”

2. Welke gevolgen heeft zo’n kantoor voor de bezetting?
Nu blijkt dat thuiswerken en digitaal vergaderen goed werkt verwacht Alex de Groot (consultant bij VFM) dat de bezetting op kantoren daardoor anders zal blijven.

Anderhalve meter kantoor3. Welke (interne) afspraken zijn nodig als je een 1,5 meter-kantoor opent?
Harold Coenders (director bij Colliers) denkt dat de belangrijkste afspraak zal gaan over het werken in kantoorshifts: “Een slim rooster waarin elk team minimaal één dag samen op kantoor kan werken.”

4. Wat betekent een 1,5 meter-kantoor voor de facilitaire services?
“Wat betreft schoonmaak zie ik de frequentie veranderen, die gaat omhoog”, aldus Walther Huyzen. Laura Kamphuis (consultant bij Heyday FM) verwacht ook veranderingen voor beveiligers: “Beveiliging krijgt een grote rol in het toelaten van personen in een pand en moet het aantal personen in de gaten houden.”

5. Op welke kosten moet je rekenen als je een 1,5 meter kantoor wilt realiseren?
Meerdere experts verwachten in eerste instantie extra kosten voor de initiële herinrichting, maar het is lastig om her nu al een prijskaartje aan te hangen.

6. Wat is de grootste uitdaging bij het realiseren van een 1,5 meter-kantoor?
“De grootste uitdaging is er voor te zorgen dat wie op kantoor moet komen er ook veilig en gezond kan zijn”, aldus Wim Pullen. Ook het feit dat medewerkers echt op een andere moeten gaan werken wordt genoemd als uitdaging.

Meer weten? Lees alle antwoorden van de vijf experts in de gratis whitepaper (11 pagina’s) .
Download de whitepaper hier >>

Meer lezen over het effect van corona op de facilitaire branche?
Lees hier onze berichtgeving over de coronacrisis >>

Countdown! Nog 8 weken tot Facto Congres (19-9, Nieuwegein)

Countdown! Nog 8 weken tot Facto Congres (19-9, Nieuwegein)

Vandaag over precies 8 weken! Dan is het donderdag 19 september, tijd voor het Facto Congres 2024.

Samenwerken en interactie op hybride werkplek | Trends, best practices en tips voor FM

Samenwerken en interactie op hybride werkplek | Trends, best practices en tips voor FM

Sinds het hybride werken is de rol van het kantoor veranderd. De redenen om naar kantoor te gaan verschillen per individu. Waar de één naar kantoor gaat voor een vergadering, de lekkere koffie of een fijne concentratieplek, komt de ander naar kantoor voor het sociale aspect met collega's. Maar hoe faciliteer je een sociale werkplek, ingericht voor samenwerking en interactie?

Artist impression van de entree (ontwerp van De Zwarte Hond).

Faculteit Geesteswetenschappen Universiteit Leiden opent deuren Herta Mohr-gebouw

In mei zijn de eerste instituten en gebruikers naar het gerenoveerde Herta Mohr gebouw verhuisd. Dit gebouw maakt onderdeel uit van de huisvesting van de Faculteit Geesteswetenschappen in Leiden. Het project genaamd 'Humanities Campus' ondergaat tot 2033 een herontwikkeling gericht op vernieuwing, duurzaamheid en een prettige studie- en werkomgeving.

Stanford-econoom: 'Hybride werk is win-win voor productiviteit, prestaties en retentie'

Stanford-econoom: 'Hybride werk is win-win voor productiviteit, prestaties en retentie'

Hybride werkers die twee dagen per week vanuit huis werken zijn net zo productief, ontwikkelen zich in hun loopbaan en zijn minder geneigd om ontslag te nemen. Dit concludeert Stanford-econoom Nicholas Bloom op basis van overtuigend bewijs uit het grootste onderzoek onder thuiswerkende professionals.