Anderhalvemeter kantoor, werkt dat?

Anderhalvemeter kantoor, werkt dat?

Nu de overheid van alle sectoren in Nederland vraagt om een plan op te stellen voor de anderhalvemeter economie, wordt ook het anderhalvemeter kantoor de nieuwe realiteit. Maar werkt dat? En zo ja, hoe dan?

Voor iedere sector zou een protocol de voorwaarde moeten zijn om op termijn weer in bedrijf te kunnen. Dat zei minister Wiebes voor de start van het ministeriële crisisberaad in Den Haag op 15 april. We moeten dus nadenken over nieuwe scenario’s, met voor iedere organisatie dus een anderhalve meter kantoor.

5 experts over het anderhalve meter kantoor

Facto sprak 5 facility- en werkplekexperts over het anderhalve meter kantoor en stelde hen 6 vragen. Hieronder een kleine selectie uit hun antwoorden.

1. Wat is een anderhalve meter kantoor en hoe ziet zo’n kantoor er uit?
Walther Huyzen (Hoofd Facilitair Bedrijf bij Aegon Nederland) geeft bijvoorbeeld aan dat we meer grotere vergaderruimtes nodig hebben en tegelijkertijd veel kleine ruimtes waar medewerkers videoconferences kunnen hebben. Wim Pullen (directeur CfPB) denkt echter dat we er op kantoor niet zijn met 1,5 meter: “Het kantoor is een complex systeem dat zich niet laat modelleren op basis van 1 getal.”

2. Welke gevolgen heeft zo’n kantoor voor de bezetting?
Nu blijkt dat thuiswerken en digitaal vergaderen goed werkt verwacht Alex de Groot (consultant bij VFM) dat de bezetting op kantoren daardoor anders zal blijven.

Anderhalve meter kantoor3. Welke (interne) afspraken zijn nodig als je een 1,5 meter-kantoor opent?
Harold Coenders (director bij Colliers) denkt dat de belangrijkste afspraak zal gaan over het werken in kantoorshifts: “Een slim rooster waarin elk team minimaal één dag samen op kantoor kan werken.”

4. Wat betekent een 1,5 meter-kantoor voor de facilitaire services?
“Wat betreft schoonmaak zie ik de frequentie veranderen, die gaat omhoog”, aldus Walther Huyzen. Laura Kamphuis (consultant bij Heyday FM) verwacht ook veranderingen voor beveiligers: “Beveiliging krijgt een grote rol in het toelaten van personen in een pand en moet het aantal personen in de gaten houden.”

5. Op welke kosten moet je rekenen als je een 1,5 meter kantoor wilt realiseren?
Meerdere experts verwachten in eerste instantie extra kosten voor de initiële herinrichting, maar het is lastig om her nu al een prijskaartje aan te hangen.

6. Wat is de grootste uitdaging bij het realiseren van een 1,5 meter-kantoor?
“De grootste uitdaging is er voor te zorgen dat wie op kantoor moet komen er ook veilig en gezond kan zijn”, aldus Wim Pullen. Ook het feit dat medewerkers echt op een andere moeten gaan werken wordt genoemd als uitdaging.

Meer weten? Lees alle antwoorden van de vijf experts in de gratis whitepaper (11 pagina’s) .
Download de whitepaper hier >>

Meer lezen over het effect van corona op de facilitaire branche?
Lees hier onze berichtgeving over de coronacrisis >>

Spookvloeren en navelstaren (blog Gerard Dessing)

Spookvloeren en navelstaren (blog Gerard Dessing)

Met de donkere dagen voor Kerst voor de deur is het een mooi moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. Een jaar met - als het om Facto gaat - mooie interviews en artikelen over ontwikkelingen in het vak en in september het geslaagde Facto Congres met maar liefst 360 FM-vakgenoten die deelnamen aan sessies van ervaren FM'ers over onder meer de doorontwikkeling van de werkomgeving. 

Sander Lapré (FMHaaglanden): 'FM gegroeid van noodzakelijk kwaad naar kennispartner'

Sander Lapré (FMHaaglanden): 'FM gegroeid van noodzakelijk kwaad naar...

De facilitaire dienstverlening staat onder druk door stijgende kosten in de publieke sector. Waar liggen voor Sander Lapré, facility manager bij FMHaaglanden en bestuurslid bij Facility Management Nederland, de grootste uitdagingen?

Ervaringskloof op kantoor? Dit is de oorzaak

Ervaringskloof op kantoor? Dit is de oorzaak

De cijfers liegen er niet om: de tevredenheid over de werkplekervaring daalt sneller onder vrouwen dan onder mannen. Kantoorervaringen verschillen tussen genders en mensen van verschillende leeftijden. Hoe kan een werkplekstrategie iedereen ondersteunen? Facto zocht het uit.

Laurine de Bruin (Vattenfall), Marnix Mali (Booking) en Jan Nieuweboer (Rabobank) tijdens het Facto Congres 2024.

Zo maken Rabobank, Vattenfall en Booking van het kantoor een...

Wat maakt dat medewerkers graag naar kantoor komen? Rabobank, Vattenfall en Booking ontdekten drie sleutels tot succes: activity based werkplekken, spontane ontmoetingen en ruimte voor ontspanning. In drie video-interviews vertellen de organisaties hoe ze het kantoor een magneet maken voor medewerkers.