Duurzaam inkopen moet: maar hoe dan?

Duurzaam inkopen moet:  maar hoe dan?

Elk zichzelf respecterend FM-bedrijf heeft duurzaamheid tegenwoordig op de managementagenda staan. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd even makkelijk te zijn om duurzaam in te kopen. Hoe kun je als inkoopmanager bijdragen aan duurzaamheid? Wat houdt duurzaam ondernemen en inkopen precies in? En hoe weersta je verleidingen en blijf je ethisch handelen?

Bedrijven kopen wereldwijd in. Eigen productie is afgebouwd en uitbesteed aan zogenoemde ‘contract manufacturers’, die producten in opdracht van de klant en op basis van het ontwerp van de klant produceren. De enorme concurrentiedruk dwingt fabrikanten voortdurend te zoeken naar goedkopere leveranciers. China, Thailand, Maleisië maar ook Indonesië en Vietnam zijn vanwege hun lage lonen voor veel inkopers interessante bestemmingen.

Reputatieschade voorkomen

Maar het zakendoen in deze landen vereist de nodige zorgvuldigheid. Wetgeving op het gebied van milieu en arbeidsomstandigheden is in het algemeen niet sterk ontwikkeld. Kinderarbeid, onmenselijk lange werktijden en erbarmelijke werksituaties komt men in deze landen nog veel tegen.

Afgezien van de vraag of westerse bedrijven om humanitaire redenen aan de instandhouding van deze situaties moeten meewerken, is de visie vanuit zakelijk perspectief vandaag de dag duidelijk: veel consumenten accepteren niet dat westerse bedrijven met leveranciers zaken doen waar dit soort omstandigheden zich voordoen en boycotten hun producten. Met de transparantie die sociale media met zich meebrengen kan reputatieschade snel ontstaan.

Duurzaamheid in de breedste zin van het woord

In een whitepaper kijken we naar de vraag hoe inkopers bij kunnen dragen aan duurzaamheid. Niet enkel duurzaamheid in de zin van het klimaat, maar het brede begrip. Het erom oplossingen te vinden om te voorzien in de behoeften van de huidige wereldbevolking, zonder toekomstige generaties tekort te doen. Daarbij ligt de focus op 3 stakeholders: People, Planet en Profit.

Download de gratis whitepaper 'Duurzaam inkopen moet: maar hoe dan?' >>

Inkoop in strategisch perspectief

Deze whitepaper is een samenvatting van het hoofdstuk ‘Duurzaamheid, integriteit en ethiek’ uit het boek Inkoop in Strategisch Perspectief, geschreven door Drs. J. van Berkel-Schoonen, G. Walhof, Prof. dr. A.J. Van Weele.

Common Grounds: impact maken met koffie

Common Grounds: impact maken met koffie

Al meer dan 270 jaar draagt Jacobs Douwe Egberts Professional's passie voor koffie en thee bij aan een rijke historie met mooie merken en producten. Bij JDE Professional (onderdeel van JDE Peet's) maken ze ook al jaren stappen op het gebied van duurzaamheid en hebben ze sinds 2018 met de lancering van hun Common Grounds strategie de ambities flink aangescherpt.

De weg naar Zero-Waste met Renewi EcoSmart

De weg naar Zero-Waste met Renewi EcoSmart

Steeds meer bedrijven streven naar een Zero-Waste beleid om hun CO2-uitstoot te verlagen. Het verminderen en scheiden van afval is essentieel om zoveel mogelijk materialen te recyclen en de druk op het milieu te verlichten. Renewi EcoSmart speelt hierbij een belangrijke rol. Als onderdeel van het waste-to-product bedrijf Renewi vormen zij de eerste schakel in de circulaire keten.

Zo werkt het Haaglanden Medisch Centrum aan een sterke duurzaamheidsstrategie

Zo werkt het Haaglanden Medisch Centrum aan een sterke...

Het Haaglanden Medisch Centrum wil in 2050 een volledig circulair, CO2-neutraal en gezond ziekenhuis zijn. Dat doen ze in behapbare stappen. Facto sprak erover met Pam van Wanrooij, Programmamanager Duurzaamheid bij Haaglanden Medisch Centrum en zij gaf zeven tips.

Minder afval uit operatiekamer: project ReUsable onderzoekt herbruikbare trays

Minder afval uit operatiekamer: project ReUsable onderzoekt...

Onlangs is in de ziekenhuiswereld het project ReUsable gestart. Doel: onderzoeken hoe operaties duurzamer uitgevoerd kunnen worden. Een van de focuspunten daarbij is het reduceren van afval uit de operatiekamers.