Nieuwe koers voor Bouwens&: 'We kiezen voor mens én technologie'

Al ruim tien jaar is bouwens& leidend op het gebied van hospitality en facilitaire dienstverlening. Onlangs besloten ze de koers bij te stellen. Het doel? De dienstverlening uitbreiden en aanscherpen, zonder de waarden die de naam Bouwens al bijna 100 jaar uitdraagt uit het oog te verliezen. Oprichter en CEO Michael Bouwens en COO Tessa de Grijff vertellen er meer over.
Michael Bouwens en Tessa de Grijff: "Het afgelopen jaar is echt duidelijk geworden hoe cruciaal technologie ook in onze sector is."

“Wij startten 15 jaar geleden met de ambitie om de beste te zijn in echt persoonlijke dienstverlening binnen de zakelijke omgeving”, vertelt Michael Bouwens. “Ook nu nog willen we momenten creëren die medewerkers en bezoekers van kantoren en andere ‘zakelijke omgevingen’ bijblijven. Onze missie is niet veranderd, maar we beseffen ons dat we altijd moeten blijven nadenken over hoe we deze invullen. Daarom zetten we nu de volgende stap.”

Mens en technologie

Samen met COO Tessa de Grijff en het management besloot Bouwens vorig jaar opnieuw kritisch te kijken naar de facilitaire markt en de eigen dienstverlening. Hoe laat je diensten nóg beter aansluiten op de wensen van de klant en de snel veranderende realiteit van de moderne werkomgeving?

COVID-19 heeft de manier waarop wij werken permanent veranderd

De Grijff: “COVID-19 heeft de manier waarop wij werken permanent veranderd. We doen dat – ook in de toekomst – steeds vaker vanuit huis. Kantoren worden in die nieuwe realiteit veel meer een ontmoetingsplek voor medewerkers en bezoekers. Facilitaire organisaties moeten daarop inspelen, terwijl de focus op kwaliteit en kosten onverminderd groot blijft. En dat is precies de specialisatie van bouwens&. Met de beste mensen en de slimste technologie geven wij facility managers een antwoord op nieuwe behoeften van eindgebruikers en flexibele bezetting van kantoren. Wij zijn ervan overtuigd dat onze dienstverlening – met de combinatie van mens én technologie – een uniek voordeel biedt.”

Platform ARRIVED@

“Het afgelopen jaar is echt duidelijk geworden hoe cruciaal technologie ook in onze sector is”, zegt Bouwens. “Het aanbieden van innovatieve (digitale) oplossingen is nu en in de toekomst essentieel.”

De hoofdrol is bij bouwens& weggelegd voor ARRIVED@. Dit platform werd bedacht in 2019 en is sindsdien in samenwerking met diverse opdrachtgevers constant verbeterd. Bouwens: “De technologie van ARRIVED@ helpt facility managers te kiezen voor echt datagedreven facilitaire dienstverlening. Dit maakt en houdt bedrijven aantoonbaar succesvol.”

Dit maakt en houdt bedrijven aantoonbaar succesvol

“Het platform heeft een dashboard waarmee de facility manager op ieder moment een volledig overzicht van alle facilitaire diensten heeft. Informatie is realtime en objectief beschikbaar. Heldere grafieken en tabellen maken ontwikkelingen, trends en behoeften zichtbaar. Daarmee heeft de facility manager meer dan ooit de regie in eigen handen. “Met ARRIVED@ hebben we het ‘regiemodel’ echt concreet gemaakt”, zegt Bouwens.

Multifunctionele Desk

De komende maanden vertellen Bouwens en De Grijff in FACTO meer over de combinatie mens en technologie. “Eén van onze nieuwe diensten is de Multifunctionele Desk”, zegt De Grijff. “Het is de receptie van de toekomst. Hier kan iedereen terecht voor het reserveren van vergaderruimtes, wagenparkbeheer of het doorgeven van klachten. Maar ook voor secretarieel en office support zoals agendabeheer, travel management, pakketjes en telefonie. De desk kan zelfs een koffiebar zijn en zo een echte ontmoetingsplek worden.”

Mens centraal

Bouwens: “Natuurlijk wordt technologie steeds belangrijker, maar de mens blijft centraal staan in alles wat wij doen. Wij willen op ieder moment weten wat onze partners en hun klanten – de eindgebruikers – beweegt. Wat zijn hun behoeften en hoe kunnen wij hen hierin ontmoeten? Dit betekent onder meer dat onze allround professionals iedereen met een persoonlijke touch benaderen. Van verwelkomen tot begeleiden bij vertrek.”

Wij willen dat onze mensen plezier hebben in hun werk

De Grijff vult aan: “Die menselijke focus zie je ook terug in onze teams. Zo hebben we een zeer zorgvuldig aannamebeleid, inclusief een gedragstest. Dat doen we overigens niet alleen met het oog op een excellente dienstverlening. Wij willen dat onze mensen plezier hebben in hun werk. Er moet een wederzijdse match zijn.”

Niet de grootste, wel de beste

Door de dienstverlening opnieuw vorm te geven wil bouwens& de organisatie laten groeien, maar niet in termen van omvang. Bouwens: “Wij willen liever de beste zijn dan de grootste. Uiteindelijk is het natuurlijk de klant die bepaalt of wij daarin slagen, maar deze keuze is wel tekenend voor wie wij zijn. We zijn nooit uitgeleerd en willen altijd blijven groeien en onszelf ontwikkelen.”

Dit artikel is gesponsord door bouwens&.