Als op kantoor zijn een feestje is, komen de mensen vanzelf…(blog Herman Kok)

En toen was daar de community manager die medewerkers op het geherdefinieerde kantoor het naar hun zin maakt, verbindt en aan de gang houdt.

Community?

Kantoor is nu een plek om te ontmoeten, socializen, vergaderen en samenwerken. Dat is ‘nieuw’ dus is er een manager nodig die deze community – want zo heten kantoorgangers – daarin begeleidt.

Alleen, het is helemaal geen community! Het zijn gewoon dezelfde mensen die vroeger naar kantoor kwamen om te werken, omdat ze niet anders wisten.

Het gaat om gastvrijheid

Het gaat over hospitality. Medewerkers (gasten) die van thuis weg zijn zich thuis laten voelen. Want thuis, zo is de aanname, voel je je het meest op je gemak en kun je je ‘beste ik’ laten zien. Dat gun je mensen in den vreemde ook, wat kantoor blijkbaar is.
‘Den vreemde’ is normaal een plek die je zelf uitzoekt. Dan is daar een host die als geen ander begrijpt wat jou plezier geeft en jouw comfort en welzijn zou verbeteren (King, 1990).
Dat ontstijgt de omgeving. Zou dat gebrek de reden zijn dat medewerkers nu liever thuis werken?

In de transitie van werk past het om minder kantoorcapaciteit te hebben, maar wel betere qua product-, -gedrag en omgevingskenmerken.

Waarom introduceren we niet de ceremoniemeester (m/v/a)?

Ik heb een voorstel. Als naar de zaak gaan iets van een feestje moet zijn, waarom introduceren we dan niet de ceremoniemeester (m/v/a)? Bij uitstek iemand die voor alle aanwezigen er een onvergetelijke ervaring van weet te maken.
En zoals dat met feestjes gaat, je moet er niet iedere dag één hebben. Dat past nou precies bij de cadans van tegenwoordig kantoorbezoek…

Dr. Herman Kok is universitair docent Facility Management aan Wageningen University en tevens CEO & Founder van Shign.

Lees ook: