De kracht van verbinden: zó maak je kantoor weer aantrekkelijk

De kracht van verbinden: zó maak je kantoor weer aantrekkelijk

Nog nooit eerder steeg het belang van een optimale werkomgeving, waar beleving en ontmoeten centraal staat, zo hard. Waar voorheen het kantoor een functionele rol had, streven werkgevers nu naar een omgeving waar we verbinding faciliteren en een community-gevoel creëren. Het leidde tot de start van een pilot bij het Rijk, met het Rijksontmoetingsplein.

Bedrijven bevinden zich in een bijzondere tijd op vele vlakken. Werkgevers zijn verbinding met de medewerker kwijt, de bedrijfscultuur valt langzaam weg en er vindt geen effectieve communicatie plaats. Bij het Rijk is dit niet anders. In 2022 kwamen zij daarom met het doel om een aantrekkelijke werkomgeving te creëren die medewerkers verleidt om naar kantoor te komen, binnenhoudt dankzij een kwalitatief aanbod aan eten en drinken en jong en oud met elkaar verbindt.

Ontmoetingspleinen zorgen voor betrokkenheid

“Om een vertaalslag te kunnen maken van de behoeften van de medewerker hebben we met de andere facilitaire partijen verschillende thema’s samengesteld” George Schoof, CCO van MAAS. “Door middel van deze thema’s worden verschillende momenten en elke mogelijke behoefte aangesproken. Daarnaast vertellen we eerlijke en oprechte verhalen via onze koffie. Verhalen die verbinden maar ook ruimte laten om zelf invulling aan te geven. De ontmoetingspleinen zorgen voor betrokkenheid en verleiden om op kantoor te werken en te ontmoeten met anderen”.

Vanuit de bouwstenen thema, vorm en mentaliteit is de invulling voor ieder ontmoetingsplein tot stand gekomen. Zo bieden we de medewerkers een ruimte om te ontmoeten (community), te onthaasten (rust en balans), energie op te doen (vitaliteit) en waar ze bijdragen aan een duurzame wereld (sustainability). Een juiste synergie tussen materialen, meubels en kwalitatieve producten is het uitgangspunt.

Een goed gevoel bij iedere kop koffie

De stadstuin is een plek om te ontmoeten, samen te werken en betrokken te worden. Als bijpassende koffie is gekozen voor de Idealist. Een volledig transparante keten koffie die bijdraagt aan een eerlijke prijs voor een koffieboer in Afrika en de re-integratie van gedetineerden in Nederland. Via de blockchain technologie verbinden we de medewerker aan de koffieboer en weten we precies welke prijs zij hebben ontvangen voor de koffie en dat iedere andere schakel in de keten genoeg verdient om winst te kunnen maken en zich zo verder te ontwikkelen. Een verhaal dat de aandacht trekt en de medewerker een goed gevoel geeft bij iedere kop koffie. Dit zorgt voor betrokkenheid en een gevoel van waardering, waardoor ook de mentale vitaliteit gevoed wordt.

Schoof: “Om te onthaasten en even uit de hectiek te gaan, bieden we een ruimte waar de medewerker tot rust kan komen en waar er ruimte is voor well-being. Vitaliteit wordt gezien als een belangrijke ambitie binnen het Rijk. Hier spelen we op in door via het bedieningsscherm van de machine de medewerker te informeren over de aangeboden producten en zo te stimuleren om een vitale keuze te maken. Daarnaast bieden we vanuit de koffiemachine koud water op vijf temperatuurniveaus, variërend van 5 tot 16 graden”.

Een community op kantoor

Op het dakterras, waar men geniet van het uitzicht van de stad, komen natuurlijke en circulaire materialen samen en bieden we een toevluchtsoord om even met elkaar te ontspannen. Hier bieden we Circle of Beans koffie aan die volledig zero waste is en bijdraagt aan de duurzaam ingerichte ruimte. Kortom, een beleving waar iedereen blij van wordt.

Om echt een community te realiseren is er meer nodig dan een optimale inrichting of invulling van eten en drinken die aansluiten op de verschillende behoeften. Schoof: "Om van het kantoor een ontmoetingsplek te maken is het ‘aanjagen’ van de community de sleutel tot succes. Dit kan bijvoorbeeld de rol zijn van een Community Manager die zorgt voor programmering, reuring, aandacht en spontane ontmoetingen. Dit is dan ook een ontwikkeling die we in een later stadium onder de aandacht willen brengen. Dit zal ons helpen bij het behalen van de doelstellingen die we als partners hebben bepaald."

Dit artikel is gesponsord door MAAS.