Schoonmaken maar ook helpen met andere klussen: zo gaat dat bij de Johan Cruijff ArenA, thuisfront van Ajax

Schoonmaken maar ook helpen met andere klussen: zo gaat dat bij de Johan Cruijff ArenA, thuisfront van Ajax

De Johan Cruijff ArenA is voor velen een bakermat van sport en entertainment: het is de thuishaven van Ajax, maar ook de plek waar het Nederlands elftal en wereldsterren optreden. Deze locatie tiptop houden is dan ook een flinke onderneming en voor de medewerkers van schoonmaakbedrijf CSU een dankbare taak. En zij doen zoveel meer dan schoonmaken alleen.

De medewerkers van CSU werken in de Johan Cruijff ArenA op een manier waarbij ze niet alleen schoonmaaktaken oppakken, maar inspringen bij tal van andere facilitaire diensten. Zo helpen ze in het stadion met timmerklussen en ondersteunen zij het op- en afbouwen van podia als er een concert is.

In een tijd waarin de arbeidsmarkt krap is en duurzame inzetbaarheid van medewerkers hoog op de agenda staat, is CSU sinds een paar jaar begonnen met een nieuwe manier van werken op deze vermaarde locatie. Het sleutelwoord: taakverbreding. Dit betekent dat de schoonmaakmedewerkers van CSU naast hun normale taken ook andere verantwoordelijkheden in en rond het stadion op zich nemen.

“We zorgen op deze manier niet alleen voor meer werkplezier en bredere ontwikkeling bij onze medewerkers, maar vergroten ook de flexibiliteit van onze organisatie", vertelt Elke Wirtz, CSU projectmanager Sociale Innovatie. "Onze medewerkers zijn heel enthousiast over deze manier van werken. Naast de afwisseling biedt taakverbreding de gelegenheid om nieuwe vaardigheden en competenties te leren. Dit is goed voor hun persoonlijke ontwikkeling en vergroot hun carrièrekansen. Voor ons staat taakverbreding gelijk aan het bevorderen van het welzijn en de motivatie van onze gewaardeerde medewerkers."

De verbreding van het takenpakket biedt niet alleen kansen voor de medewerkers. Wirtz: “Op deze manier kan CSU als bedrijf flexibeler reageren op veranderende behoeften en situaties. Dit zorgt voor een soepelere bedrijfsvoering en maakt het gemakkelijker om piekmomenten op te vangen." Het vergroot ook de productiviteit. “Medewerkers die zich met verschillende taken bezighouden, kunnen hun vaardigheden verbeteren en efficiënter werken. Dit leidt tot een hogere productiviteit en kwaliteit van het geleverde werk.”

Ik help met facilitaire klussen en timmerwerkzaamheden en word ingezet als handyman. Het maakt mijn werk afwisselender.”
— Hilal Ilyaz

Taakverbreding kan aanzienlijke voordelen opleveren voor de efficiëntie van een organisatie. “Door medewerkers in staat te stellen meerdere rollen te vervullen, kan een bedrijf processen stroomlijnen en beschikbare capaciteit beter benutten. Dit leidt tot een optimaler gebruik van middelen en vermindert de noodzaak om constant specialisten in te huren voor elke specifieke taak.”

Waardevolle samenwerking

Zowel het schoonmaakbedrijf als het voeltbalstadion blijken enthousiast over de nieuwe manier van werken. Meindert Slagt, facilitair manager Johan Cruijff ArenA: “Voor ons als ArenA is het heel waardevol dat onze partners op deze manier samenwerken. Het geeft medewerkers kansen om te groeien en te ontwikkelen, maar zorgt ook voor begrip, inzicht en nieuwe ideeën tussen de verschillende partners. Omdat we het echt samen doen, kunnen we een betere dienstverlening bieden aan onze bezoekers.”

CSU ziet ook kansen voor taakverbreding in andere sectoren. In de zorg wordt het al gedaan. “Op dit moment lopen er bij ons verschillende projecten waarbij we schoonmakers in zorginstellingen een breder takenpakket geven", vertelt Wirtz. "Zo kunnen zij helpen met het verschonen van bedden en het reinigen van medische hulpmiddelen. Ook in de zorg leidt taakverbreding niet alleen tot meer werkplezier, groei en ontwikkeling bij de schoonmaakmedewerkers, maar zorgt het tegelijkertijd voor verlichting van de werkdruk bij de zorgmedewerkers.”

Het project in de Johan Cruijff ArenA is voor CSU een inspirerend voorbeeld van hoe taakdifferentiatie de processen kan verbeteren. "Door medewerkers de mogelijkheid te bieden om gevarieerder werk te verrichten en een grotere verantwoordelijkheid te dragen, zien we dat hun motivatie en tevredenheid toenemen. Dit heeft niet alleen positieve gevolgen voor de kwaliteit van onze dienstverlening, maar zorgt ook voor een waardevolle en positieve ervaring voor medewerkers, gasten en klanten van de organisaties waarin we actief zijn."

Dit artikel is gesponsord door CSU.