De Leefstijlscan is ontwikkeld in samenwerking met onderzoeksbureau MarketResponse. Die past Brand Strategy Research (BSR) al langer toe in andere sectoren. 'Binnen catering is dit een nieuwe manier van denken. Wij willen graag vooroplopen in plaats van volgen', zo motiveert Frank Wubben, algemeen directeur van Food&i, de stap om leefstijlonderzoek te vertalen naar cateringwensen. 'Het past bij ons streven om opdrachtgevers maximaal te ontzorgen en gasten te verleiden om naar kantoor te komen.'
Drijfveren

'Als bedrijfscateraar beschik je over veel data', vervolgt Wubben. 'Je weet hoeveel gasten er dagelijks komen. Aan de hand van de kassa-aanslagen weet je wat ze eten en drinken, en je hebt aanvullend je inkoopstatistieken. Maar daarmee weet je eigenlijk nog niets over hun achterliggende drijfveren. Je weet niet of hun consumptie wel echt aansluit op alle wensen.'
Bovendien is elke werkplek anders. 'Een productiebedrijf verschilt sterk van een zakelijke dienstverlener. En de populatie binnen een overheidsinstelling wijkt daar ook weer van af. Je hebt verschillende typen gasten en wij willen zo goed mogelijk tegemoetkomen aan hun behoeften.'
Favoriete gerechten
Met de Leefstijlscan, een online enquête, polst Food&i bij zowel nieuwe als bestaande opdrachtgevers de voorkeuren van gasten. Op basis van de uitkomsten zijn vier archetypen bepaald. Zij hebben elk een kleur: rood (vrijheid), geel (harmonie), blauw (controle) en groen (veiligheid). De vier modellen zijn vertaald naar gerechten: ook die hebben een kleur gekregen.
Wubben neemt soep als voorbeeld. 'De groene groep stelt prijs op een traditionele groentesoep. Terwijl de blauwe groep meer open staat voor een kreeftensoep; zij hechten meer belang aan status. Rode mensen zijn avontuurlijker en daar passen meer exotische soepen bij, zoals ramen- of currysoep.'
Bij elke kleur horen eigen favoriete gerechten. 'Blauwe mensen houden erg van maaltijdsalades, terwijl groene mensen graag broodjes zien, liefst om zelf te beleggen. Kijk je naar rode mensen, dan vinden zij de kwaliteit van koffie bijvoorbeeld heel belangrijk.'
Andere accenten
Wubben benadrukt dat geen enkel individu één specifieke kleur heeft. 'Iemand is nooit volledig blauw of groen. Accenten zijn wel anders; er zijn bovenliggende kleuren. Een rood persoon lust dus heus ook wel eens een groentesoep, maar niet te vaak. De leefstijlscan helpt ons om onze gasten beter te begrijpen en voorkeuren te identificeren. Wij kleuren onze panden ermee in en stemmen ons assortiment erop af.'
Duurzaamheid
Het klimaat behoort tot de zes kernthema’s van Food&i. In dat kader heeft het bedrijf zich onder meer ten doel gesteld dat gerechten in 2030 voor 60 procent zijn samengesteld uit plantaardige eiwitten. Ook hier hebben de vier archetypen afwijkende voorkeuren. 'De rode groep stelt een duurzaam verantwoord assortiment als basisvoorwaarde. De groene groep daarentegen wil niets opgelegd krijgen. Zij willen zelf keuzes maken en een plantaardig alternatief mag niets extra kosten.'
De voorkeuren vragen ook om andere manieren van presenteren en communiceren, zegt Wubben. 'Je hele dienstverleningsconcept komt er anders uit te zien. De sfeer in een bedrijfsrestaurant van een consultancybureau is heel anders dan die van een luchtvaartmaatschappij. Blauwe mensen verwachten professionaliteit, waar gele mensen bijvoorbeeld zoeken naar gezelligheid en een veel lossere aanpak. Die vinden een speels buffet met handgeschreven gerechten en prijzen leuk, en dat ziet een blauw persoon juist liever niet.'
Wij doen dingen niet langer op gevoel maar op basis van data, theoretisch onderbouwd”
Repeterend onderzoek
Bedrijfscatering is steeds meer een bindende factor voor de bedrijfscultuur, vindt Wubben. 'Wij doen dingen niet langer op gevoel maar op basis van data, theoretisch onderbouwd. We gaan hiermee een stap verder. Ons aanbod sluit hierdoor beter aan op de identiteit en beleving van de opdrachtgever. Het geeft meer richting aan onze dienstverlening en ons assortiment.'
Food&i toetst de mening van gasten jaarlijks twee keer in een ‘gasttevredenheidsonderzoek’. Het maakt de cirkel rond, zo sluit Wubben af. 'Op basis van de resultaten verleggen we accenten in het aanbod en de presentatie. Wij willen maatwerk leveren en dit geeft ons telkens weer input voor verdere verbetering. Bovendien kunnen voorkeuren soms best snel veranderen.'
Dit artikel is gesponsord door Food&i.