Het idee voor Oma’s Soep is in 2017 ontsproten aan het brein van Max Kranendijk. Zijn oma maakte regelmatig bijzonder lekkere soep voor haar kleinkinderen. Maar Kranendijk merkte dat zij, doordat kinderen en kleinkinderen naar de Randstad verhuisden, een beetje eenzaam werd. Daarover pratend ontdekte hij dat veel vrienden en medestudenten dat beeld herkenden. Hij besloot actie te ondernemen. Hij organiseerde in een Amsterdams verzorgingshuis een gezamenlijke kookdag voor studenten en ouderen.
Dat was zo’n groot succes, dat herhaling al snel volgde. De hoeveelheden soep namen toe en werden aanvankelijk vanuit een eigen winkeltje verkocht. Met het verdiende geld werden vervolgens weer nieuwe kookdagen georganiseerd. ‘In het soep maken en in de winkel staan ging veel tijd zitten’, zo blikt hij terug. ‘Op enig moment zijn we overgegaan op grootschalig soep maken – wel volgens oma’s recept – in een professionele productiekeuken.’
Onze producten zijn vers en lekker maar hebben ook een goed verhaal”
Meer dan alleen soep
Zijn Haagse jeugdvriend Martijn Canters zegde zijn baan als bedrijfsjurist op en sloot zich bij Kranendijk aan. Oma’s Soep kreeg de wind serieus in de zeilen toen in 2019 de “AH Product Pitch” werd gewonnen. ‘Inmiddels produceren we niet alleen soepen, maar ook diverse maaltijden, salades, koeken, pannenkoeken en toetjes’, vertelt de nu 34-jarige Canters.
De producten van Oma’s Soep liggen bij de meeste supermarkten in de schappen. Ook online supermarkten en enkele groothandels hebben ze in hun assortiment. Verder behoren horecazaken en cateraars tot de afnemers. In die laatste groep ziet Martijn groeikansen. ‘Zeker. Onze producten zijn vers en lekker maar hebben ook een goed verhaal. Daar is zeker in een bedrijfsomgeving behoefte aan.’
Groeien door betrouwbare partners

‘Ons verhaal is cruciaal. Dat moeten we continu vertellen’, legt Canters uit. Voor marketingmaterialen maakt Oma’s Soep relatief veel gebruik van print. Dit betreft bijvoorbeeld etiketten op samples, informatieborden voor bedrijfscateraars of flyers bij huisartsen. ‘In die flyers laten we ouderen weten dat ze kunnen deelnemen aan onze kookdagen; ouderen zijn online minder actief.’
Oma’s Soep maakt die materialen in eigen huis, met een printer van HP. Niet alleen vanwege de kwaliteit, zegt Canters, maar ook omdat het bedrijf verantwoordelijkheid neemt in duurzaamheid. ‘We willen onze impact vergroten en efficiënt werken. Dan helpt het enorm dat onze printer energiezuinig is en gebouwd met gerecyclede materialen. Dat past bij hoe wij ondernemen.’
Daarnaast speelt betrouwbaarheid in de dagelijkse praktijk een grote rol. ‘We moeten kunnen vertrouwen op onze apparatuur’, zegt hij. ‘Of het nu gaat om een kleine batch etiketten of materiaal voor een campagne: als het nodig is, moet het gewoon werken. Dat doet deze printer. Daardoor hoeven we ons niet bezig te houden met IT-gedoe of stilstand. Hoe minder ruis, hoe meer tijd we kunnen besteden aan onze missie: het tegengaan van eenzaamheid onder ouderen.’
Het helpt enorm dat onze printer energiezuinig is en gebouwd met gerecyclede materialen”
Sociale impact
Acht jaar na de oprichting schrijft Oma’s Soep inmiddels zwarte cijfers. Van elke euro winst wordt minimaal de helft besteed aan activiteiten die de eenzaamheid onder ouderen tegengaan. De belangrijkste activiteit van Stichting Oma’s Soep betreft nog altijd de Kookdagen. ‘Die vinden elke week plaats, in veertien steden in Nederland. Daartoe werken we samen met negentig studentenverenigingen. Deze vrijwilligers zijn eigenlijk de drijvende kracht achter onze organisatie.’
‘Tijdens die kookdagen maken jongeren samen met ouderen allerlei gerechten’, zo vervolgt hij. ‘Dat vinden de studenten heel leuk, maar je ziet vooral dat ouderen daar enorm van opleven. Deze contacten met jonge mensen geven hen energie. Het is een krachtig wapen tegen eenzaamheid.’
Met “Soep-aan-huis-dagen” geeft de stichting de contacten een meer structureel karakter. ‘Die activiteit is ontstaan tijdens corona. Jongeren komen zo bij ouderen thuis en bouwen samen een band op.’ De actie “Pen- en Belvriend” is een ander voorbeeld. ‘Door vrijwilligers en ouderen een-op-een aan elkaar te koppelen, hebben en houden ze vaker contact.’ Verder is er jaarlijks – in de Week van de Eenzaamheid – een gala of festival.

Groot en groeiend probleem
Naast de honderden vrijwilligers die werken voor Oma’s Soep zijn er in Amsterdam intussen vijftien mensen in dienst van de onderneming. Ambities zijn er nog voldoende, zegt Canters. ‘In Nederland hebben we nu 100.000 ontmoetingen met senioren georganiseerd. Dat moet naar één miljoen ontmoetingen en meer. Onderzoek wijst uit dat meer dan anderhalf miljoen ouderen met gevoelens van eenzaamheid kampen. Dat is een groot en groeiend probleem. Trouwens, ook jongeren ervaren steeds vaker eenzaamheid. Wij willen inspireren, door te laten zien dat je mensen met kleine gebaren kunt helpen.’
Oma’s Soep gaat daarom het assortiment verder uitbreiden en tegelijkertijd meer afzetkanalen zoeken. Daartoe wordt niet alleen naar bedrijfscatering gekeken, maar bijvoorbeeld ook naar het buitenland. ‘Het zal nodig zijn om onze sociale impact te vergroten. Uiteindelijk kan iedereen bijdragen aan het blij maken van eenzame ouderen, door in de supermarkt of bedrijfskantine een product van Oma’s Soep te kopen.’
Dit artikel is gesponsord door HP.



