Van koffieplantage tot kantoor: biodiversiteit in actie
Op het Facto Congres organiseren Nespresso, Universiteit Utrecht en Ranox een interessante kennissessie over koffie en biodiversiteit.
Op het Facto Congres organiseren Nespresso, Universiteit Utrecht en Ranox een interessante kennissessie over koffie en biodiversiteit.
Is FM verantwoordelijk voor een aantrekkelijke buitenruimte? Steeds meer organisaties vinden van wel, omdat veel en divers groen bijdraagt aan de ESG-doelstellingen en CRSD-richtlijn. Bedrijven als ING, Eneco en Nyenrode voeren hier al beleid op mét concrete voorbeelden.
Een bijenkast op het dak, verse honing in het bedrijfsrestaurant en enthousiaste medewerkers. Bij organisaties als Nyenrode, Eneco en DPG Media worden honingbijen gehouden, goed voor de productie van kilo's aan honing. Facto neemt een kijkje in de keuken.
Een aantrekkelijke werkomgeving neerzetten betekent ook investeren in de buitenruimte, zoals een tuin die toegankelijk is voor medewerkers. Hiermee verhogen we de biodiversiteit. Maar wat betekent dat voor FM? Is biodiversiteit slechts een vinkje voor de CSRD? Of is het een must richting meer klimaatbestendige kantoren?
Het gloednieuwe hoofdkantoor van Philips op de Zuidas is eind mei in gebruik genomen. Kenmerkend voor het pand van 17.800 m2 is het horizontale ontwerp, dat bijdraagt aan samenwerking tussen teams, blijkt uit een reactie van Philips.
Begin juli werd de compleet vernieuwde tuin bij het ING-hoofdkantoor Cedar in Amsterdam-Zuidoost geopend. Het doel is tweeledig namelijk: medewerkers stimuleren om tijdens een werkdag meer te bewegen en naar buiten te gaan én het verbeteren van de biodiversiteit in de nabije omgeving.
Klinkt zweverig en abstract, toch? Dat dacht ik ook, totdat ik een dag meeliep met een programma gericht op het herstellen van de aarde. Volledig buiten mijn comfortzone: hoog blotevoetengehalte, gemberthee is the way, gevoelsoefeningen in de natuur en stiltes. Maar: ik heb me eraan overgegeven en mét resultaat.