Rising Star Bas Blaauwgeers: 'Ik zou graag psychologie in mijn werk willen betrekken'
In deze rubriek komt jong FM-talent aan het woord over carrière, ambities en hun werkervaring tot nu toe. De Rising Star van deze week is Bas Blaauwgeers (29).
In deze rubriek komt jong FM-talent aan het woord over carrière, ambities en hun werkervaring tot nu toe. De Rising Star van deze week is Bas Blaauwgeers (29).
Eindgebruikers blij maken door ze snel en adequaat te helpen bij problemen en vragen. Dat is waar een servicedesk zich op richt. Om dit te bereiken is goed kwaliteitsmanagement onmisbaar. En daar hoort continu verbeteren bij.
<p><strong>De facilitaire organisatie van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda werkt voortdurend aan verbetering. Met behulp van Lean zijn op het gebied van schoonmaak de nodige resultaten behaald, onder meer door gebruik te maken van visualisatie en value stream mapping.</strong><br> <strong>Wat is lean en hoe kun je schoonmaakprocessen ermee verbeteren? Jeroen Mulder, Teamleider Servicegroep Kliniek en projectleider Lean van de Eenheid Gastvrijheid, deelt zijn ervaringen.</strong></p>
Managers zijn er continu naar op zoek: werknemers die agile zijn. Maar wat is agile nu precies en wat zijn de belangrijkste agile principes ?
<p>Johan Middendorp is gestart met zijn eigen bureau Create 2 Improve. Juist de verbinding van Facility Management en continue verbeteren (LEAN) smaakte naar meer. Hiervoor was hij vijf jaar in dienst bij Cordaan Amsterdam als programmamanager <a href="https://facto.nl/lean-principes-werken/">LEAN</a> en projectmanager Facilitair.</p>
Het bestelproces inkoop bij Hogeschool Saxion vertoonde tot begin 2015 enkele tekortkomingen cq onvolkomenheden. Om deze situatie te verbeteren werd een dashboard ontwikkeld om de bestelperformance te monitoren. De effecten zijn indrukwekkend: veel verspilling is verdwenen en aanzienlijke besparingen zijn gerealiseerd.
<p>Onze opdrachtgevers staan voor steeds complexere opgaven in een steeds sneller veranderende wereld. Door in onze manier van werken de principes van Agile toe te passen zijn wij nog beter in staat om daarop te anticiperen, <a href="http://www.twynstragudde.nl/blog/agile-een-hype-een-zegen" target="_blank" rel="noopener">blogt Joke Veenstra</a>, adviseur bij Twyntra Gudde. Tijdens <a href="http://futureproof.facto.nl/home">de vierdaagse masterclass Futureproof Facility Management</a> vertelt zij meer over hoe je technologie kunt inzetten in FM. De masterclass start op <strong><span style="color: #ff0000;">11 september a.s.</span></strong></p>
<p>Ziekenhuis Bernhoven transformeert de afdeling Facilitaire Services sinds 2016 aan de hand van de Lean-filosofie. De verwachting dat de principes, werkwijze en instrumenten van Lean zouden leiden tot een verhoogd serviceniveau aan klanten is geheel uitgekomen. Wat zijn de concrete resultaten? <a href="http://congres.factomagazine.nl/workshops/workshops-facto-2018/workshops/3-verbeteren-in-fm-met-lean-brcase-bernhoven">Robbert Godschalk, manager Facilitair bij Bernhoven, vertelt op het Facto Congres (<span style="color: #ff0000;">5 juni</span>) alles over</a>. Een preview.</p>
<p>De website van het <a href="http://congres.factomagazine.nl/home" target="_blank" rel="noopener">Facto Congres 2018</a> is live. Dit jaar is het thema: FM The Next Step. Ruim 25 deskundige sprekers, een inspirerende keynote door Wouter Hart, 11 workshops en een mooie afsluiting door Jaap Bressers zijn de ingrediënten van het congres op dinsdag 5 juni a.s. in Veenendaal.</p>
In facilitaire omgevingen is werken volgens lean principes in opkomst. De kern ligt in het minimaliseren van verspillingen en het maximaliseren van klantwaarde. Maar wat is dat dan, werken aan de hand van lean principes? Hoe ga je daarmee aan de slag en – niet onbelangrijk – hoe krijg je je afdeling mee?