Universiteit Utrecht
10 KPI's om te gebruiken in een schoonmaakcontract
Wat zijn goede KPI's om te gebruiken in een schoonmaakcontract? Een overzicht .
Wat zijn goede KPI's om te gebruiken in een schoonmaakcontract? Een overzicht .
In de facilitaire branche worden KPI's (Kritieke Prestatie Indicatoren) vaak gebruikt om de prestaties van organisaties of afdelingen te analyseren. Veel beslissingen, groot en klein - of het nu gaat om strategie, processen, mensen of financiën - worden gemaakt op basis van deze indicatoren. Daarom in een serie van 4 artikelen aandacht voor KPI's.
In een serie van 4 artikelen besteden we aandacht aan het onderwerp KPI's. In het vierde en laatste artikel staat de vraag centraal: Hoe maak ik een goede KPI?
In een serie van 4 artikelen besteden we aandacht aan het onderwerp KPI's. Dit keer deel 3 met als centrale: wat zijn goede en wat zijn slechte KPI's?
In een serie van 4 artikelen besteden we aandacht aan het onderwerp KPI's. In deel 2 staat de vraag centraal: Wat zijn de voor- en nadelen van werken met KPI's?
In de facilitaire branche worden KPI's (Kritieke Prestatie Indicatoren) met regelmaat gebruikt om de prestaties van organisaties of afdelingen te analyseren. Veel beslissingen, groot en klein - of het nu gaat om strategie, processen, mensen of financiën - worden gemaakt op basis van deze indicatoren.
Uitbesteden van schoonmaak, catering, beveiliging, gebouwonderhoud, facility management en andere facilitaire diensten heeft voor- en nadelen. Waar doe je als organisatie goed aan?
Paulien van Beusekom (Bachelor FM, Hogeschool Utrecht 2010) is met ingang van mei overgestapt van PwC naar ISS. Bij PwC was ze bijna twee jaar werkzaam als project- en programmamanager FM.
MasterKey introduceert de MasterKey Performance Monitor. Een in de basis eenvoudig hulpmiddel dat de relatie tussen opdrachtgever en schoonmaakbedrijf een impuls geeft. Het draagt bij aan samenwerkingsverbanden gebaseerd op vertrouwen, dus op echt partnerschap. Daarmee winnen alle partijen.
De wijze waarop mensen in organisaties acteren is al decennia lang een populair onderzoeksthema. En het einde is nog niet in zicht. Wel is in de verte - ingegeven door majeure veranderingen in de maatschappelijke context - een andere windrichting voelbaar. Zingeving ('purpose') en spiritualiteit winnen terrein en stelt organisaties voor nieuwe vragen en uitdagingen.