'Benodigd vloeroppervlak kantoor daalt 25% na corona'

'Benodigd vloeroppervlak kantoor daalt 25% na corona'

Kantoren worden in de nabije toekomst kleiner. Bijna een op de drie facility managers denkt over niet al te lange tijd met 25% minder vloeroppervlakte uit te kunnen.

Dit, en nog veel meer, blijkt uit het redactionele onderzoek ‘Terug naar kantoor’ dat Facto van 29 juni tot en met 7 juli van dit jaar heeft uitgevoerd onder lezers en volgers. De redactie vroeg facility professionals om een online-enquête met 15 vragen te beantwoorden, waarvan er tot nu toe 44 ingevuld retour kwamen.

De voorlopige resultaten geven een beeld van wat facility professionals in kantoororganisaties de laatste maanden, sinds het uitbreken van de coronapandemie half maart en het thuiswerkadvies van de overheid, hebben gedaan om hun kantoor – voor een beperkte groep medewerkers - op een veilige manier weer in gebruik te nemen. Binnenkort volgt nader onderzoek.

Vaak getroffen maatregelen om de kantoren weer veilig te openen

Uit de peiling komt een duidelijk beeld naar voren welke maatregelen zijn getroffen om de kantoren weer veilig te kunnen openen. Het gaat vooral om:

  • het beschikbaar stellen van desinfectiegels en alcoholpompjes in het pand (95%);
  • het markeren van looproutes met vloerstickers, afzetlint e.d (86%);
  • aanpassing capaciteit vergaderzalen (84%);
  • duidelijke zichtbare gedragsregels bij de entree en elders in het pand (80%);
  • beperking van het maximum aantal te reserveren werkplekken (79%); en
  • beperking van het aantal maximaal aanwezige personen (79%).

Andere maatregelen zijn beperking van het liftgebruik (77%), routering in trappenhuizen (72%), plaatsen van plexiglas bij de ontvangstbalie (68%), plaatsing schoonmaakkits op de bureaus (63%), extra schoonmaak (63%) en regels ten aanzien van toiletgebruik (63%).

Minst getroffen maatregelen

Minder in trek als maatregel om het kantoor weer veilig te kunnen openen zijn:

  • Plexiglas tussen de werkplekken (25%);
  • verstrekking van mondkapjes (20%);
  • aanpassing van de openingstijden van kantoor (13%);
  • het aanbrengen van touchless voorzieningen (13%);
  • het meten van de temperatuur van personen bij binnenkomst (9%);
  • het genderneutraal maken van toiletten (2%).

De enquête geeft ook een beeld van de verwachtingen die facility managers hebben over de komende maanden als het gaat om de terugkeer naar en het gebruik van het kantoor.

In deze whitepaper lees je een overzicht van de onderzoeksresultaten. De volgende onderwerpen komen aan bod.

1. Kantoor open of gesloten?
2. Welke werkzaamheden?
3. Getroffen maatregelen terugkeer naar 1,5 m kantoor
4. Bedrijfsrestaurant: open of dicht?
5. Zelf aan de slag?
6. Olifantenpaadjes: het omzeilen van de corona-regels
7. Verder opschalen, wanneer en hoeveel?
8. Kantoor van de toekomst: minder werkplekken, meer ontmoeten
9. Wel of niet aanpassen kantoorinrichting of werkplekconcept
10. Kantoren: vloeroppervlak blijft gelijk of wordt minder?
11. Conclusie

Download de gratis whitepaper door te klikken op bovenstaande afbeelding

Waarom wordt het kantoor als druk ervaren, ondanks voldoende werkplekken?

Waarom wordt het kantoor als druk ervaren, ondanks voldoende...

Het lijkt een paradox: het kantoor heeft voldoende werkplekken beschikbaar, maar toch ervaren medewerkers een gevoel van drukte. Vaak wordt dan alleen gekeken naar de bezettingsgraad, uitgedrukt in percentages. Maar door slim te kijken naar de werkplekbeleving is ook veel te bereiken. Uit recente onderzoeken blijkt namelijk dat de bezettingsgraad niet bepalend is voor de ervaring van drukte.

Caroline Dinkla (CAK:) 'Het kantoor moet een fijne omgeving zijn die iets toevoegt aan wat je op een dag wilt doen'

Caroline Dinkla (CAK): 'Je komt naar kantoor omdat je er wilt zijn,...

Ruim twee jaar geleden werd het kantoor van het CAK in Den Haag verbouwd tot een hybride werkomgeving. Van de 1.200 bureauwerkplekken bleven er 420 over. Voldoet de nieuwe werkomgeving aan de verwachtingen? En zijn er sindsdien nog aanpassingen doorgevoerd? Een terugblik met manager Facility & Hospitality Caroline Dinkla -Schilt.

Akoestische bank. Beeld: Shutterstock

Onderzoek werkplekinrichting: individu en team profiteert van eigen...

Academici werken het beste op een vaste, persoonlijke werkplek. Dat is de conclusie uit een nieuw onderzoek van Dr. Susanne Colenberg (Technische Universiteit Delft) en Mathilda du Preez, gepubliceerd in de proceedings van het 23e EuroFM Research Symposium.

Facto Congres 19 september: meer dan 310 deelnemers

Facto Congres 19 september: meer dan 310 deelnemers

Op donderdag 19 september is het tijd voor het jaarlijkse Facto Congres, ditmaal in congrescentrum NBC in Nieuwegein. Tijdens het congres (thema: Workplace Trends) zijn meer dan 310 FM-professionals aanwezig.