Gesponsord

ISS Nederland: 'Alle details tellen op tot één totale ervaring'

ISS Nederland: 'Alle details tellen op tot één totale ervaring'
Remco Martens, commercieel directeur van ISS Nederland.

De werkplek is in volle transitie. Hybride werken is blijvend, maar de rol van het fysieke kantoor verandert ingrijpend. Waar het vroeger vooral een plek was om werk uit te voeren, wordt het nu steeds meer gezien als sociale hub en strategische motor voor samenwerking, cultuur en productiviteit.

Facilitaire dienstverlener ISS Nederland wil organisaties inspireren om die transitie optimaal te benutten. Met hun ‘Wat als…’-boodschap worden mensen uitgenodigd om na te denken over de werkplek van de toekomst en de rol van FM daarin. 

‘Stel je nou eens voor dat de facilitaire diensten jou zo goed ondersteunen dat je positief verrast wordt, je productiever bent, je je veilig voelt en gewoon een leukere dag hebt’, zegt Remco Martens, commercieel directeur van ISS Nederland. ‘Dat gevoel willen we met deze boodschap oproepen.’

'Een stimulerende werkwereld trekt talent aan, motiveert mensen, creëert veiligheid, zorgt voor betere prestaties en bindt bevlogen collega’s.'
'Een stimulerende werkwereld trekt talent aan, motiveert mensen, creëert veiligheid, zorgt voor betere prestaties en bindt bevlogen collega’s.'

Van werkplek naar ‘werkwereld’ 

ISS spreekt bewust niet meer over de werkplek, maar over de ‘werkwereld’. Die term benadrukt dat werk geen fysieke locatie is, maar een totaalervaring. ‘We kijken naar het grotere plaatje’, legt Martens uit. ‘Het is de wereld waar je instapt wanneer je bij het ontbijt de dag doorneemt en waar je afscheid van neemt wanneer je ’s avonds je laptop dichtklapt. Een stimulerende werkwereld trekt talent aan, motiveert mensen, creëert veiligheid, zorgt voor betere prestaties en bindt bevlogen collega’s. Dat maakt echt een verschil voor klanten en medewerkers.’

Die bredere kijk vraagt om een andere manier van denken bij opdrachtgevers. Facilitaire diensten zijn niet langer ondersteunend in de marge, maar kunnen een directe bijdrage leveren aan de strategische doelstellingen van organisaties. ISS pleit daarom voor een geïntegreerde aanpak waarbij alle facilitaire diensten op elkaar zijn afgestemd en onder één regie vallen. 

‘Alle details tellen op tot één totale ervaring’, aldus Martens. ‘Juist de perfecte samenwerking van diensten leidt tot de ultieme beleving.’

Juist de perfecte samenwerking van diensten leidt tot de ultieme beleving”

Hybride werken is blijvend 

Dat deze visie aansluit bij de praktijk blijkt uit het wereldwijde ISS-onderzoek ‘De werkplek in transitie 2025’, onder ruim 11.000 werknemers, waarvan 1.000 in Nederland. Daaruit komt naar voren dat 83% van de Nederlandse werknemers hybride werkt. Thuiswerken blijft populair vanwege efficiëntie en het vermijden van woon-werkverkeer, maar 71% ziet het kantoor nog altijd als waardevol; vooral vanwege samenwerking, leren en sociale interactie.

Opvallend is dat verschillende generaties andere verwachtingen hebben van hun werkomgeving. Jongere generaties hechten meer waarde aan beleving, duurzame initiatieven en goede cateringfaciliteiten, terwijl oudere generaties meer nadruk leggen op structuur en praktische zaken. Martens: ‘Om de jongere generaties tevreden te houden moet je investeren in diversiteit van werkplekken, catering en duurzaamheid. Tegelijkertijd moet je zorgen dat iedereen zich veilig en prettig voelt. Dat vraagt om flexibiliteit in al onze oplossingen.’

Beleving als strategisch instrument 

ISS wil organisaties helpen hun werkomgeving opnieuw uit te vinden, met de nadruk op beleving. Dat begrip omvat zowel tastbare als emotionele aspecten: comfort, uitstraling, sfeer en gastvrijheid. ‘Een positieve beleving draagt bij aan tevredenheid, loyaliteit en zelfs productiviteit’, zegt Martens. ‘Of het nu gaat om werknemers op kantoor, gasten in een hotel of klanten in een vergaderruimte: de manier waarop zij een omgeving ervaren, bepaalt in hoge mate hoe zij zich voelen en gedragen.’

Om dit concreet te maken, organiseert ISS onder andere service design-sessies waarin samen met opdrachtgevers en verschillende persona’s de ideale werkwereld wordt ontworpen. Een voorbeeld daarvan is de samenwerking met Keune. Martens: ‘We ontwerpen samen de werkplekstrategie en optimaliseren onze diensten daarop. Zo ontstaat een omgeving waarin mensen écht kunnen floreren.’

Schoonmaak, catering, receptie en techniek vallen onder één regie.
Schoonmaak, catering, receptie en techniek vallen onder één regie.

Eén aanspreekpunt, één visie 

Een belangrijk onderdeel van de ISS-aanpak is het zogenoemde self-delivery model. In plaats van te werken met een waaier aan onderaannemers, voert ISS de belangrijkste diensten uit met eigen mensen. Schoonmaak, catering, receptie en techniek vallen onder één regie. Dat levert synergie, efficiëntie en duidelijkheid op. 

‘De schoonmaker is bij ons een collega van de cateringmedewerker en de technicus’, licht Martens toe. ‘We zijn één team met één aanspreekpunt en één rapportagelijn. Dat geeft rust bij de opdrachtgever, biedt flexibiliteit en maakt het mogelijk om continu te verbeteren.’

Duurzaamheid en technologie

Duurzaamheid is voor veel werknemers - met name jongeren - een belangrijke motivator. 71% van de Nederlandse respondenten vindt duurzaamheid op de werkplek behoorlijk tot zeer belangrijk. ISS integreert ecologische én sociale duurzaamheid in alle diensten, van afvalreductie en duurzame catering tot inzet van elektrische voertuigen. Daarnaast speelt technologie een steeds grotere rol. AI helpt bijvoorbeeld bij het plannen van schoonmaakrondes of het minimaliseren van voedselverspilling.

Wat als we samen met de opdrachtgever de ideale werkwereld maken én zijn?”

FM op de directietafel

ISS ziet dat facility management een gespreksonderwerp wordt op directieniveau. Martens: ‘Het besef is er steeds vaker dat FM echt kan bijdragen aan strategische doelstellingen. Een schone vloer draagt bijvoorbeeld bij aan hogere tevredenheid, minder ongevallen en lager ziekteverzuim. Dat zijn onderwerpen die we bespreken aan de directietafel van onze opdrachtgevers. Met de ‘wat als’-boodschap willen we de directietafel blijven inspireren.’

Met hun geïntegreerde aanpak en nadruk op beleving, flexibiliteit en duurzaamheid positioneert ISS facility management nadrukkelijk als strategisch instrument. ‘Wat als we samen met de opdrachtgever de ideale werkwereld maken én zijn?’ sluit Martens af. ‘Dat is precies de ambitie waar onze dienstverlening voor staat.’

Dit artikel is gesponsord door ISS Facility Services Nederland.