Cateraar CIRFOOD: 'Niet corona maar de klantrelatie staat centraal'

Vanwege de lockdown zijn bijna alle restaurants, koffiebars en andere horecalocaties van CIRFOOD gesloten, een aantal zelfs al sinds maart 2020. De van oorsprong Italiaanse cateraar maakt van de nood een deugd en pakt initiatieven op om straks sterker uit de Covid-19-crisis te komen. Achter de schermen én samen met opdrachtgevers.

Sinds CIRFOOD in 2016 de Nederlandse markt betrad, zijn de medewerkers op steeds meer locaties eerlijke, duurzame en verse gerechten gaan bereiden. Hierbij houden ze vast aan de bedrijfsvisie dat iedereen recht heeft op goede voeding. De cateraar heeft al een groot marktaandeel in het (hoger) onderwijs, en krijgt ook in het B&I-segment steeds meer voet aan de grond. Ook nu het werk aan banden ligt, blijft de cateraar aan de weg timmeren. Zo kwamen er mooie nieuwe contracten bij, onder andere met KPN Nederland en Tilburg University.

“Bij KPN hadden we in maart tijdens de kennismakingsronde meteen te maken met de lockdown”, vertelt Fred Hegt, directeur Operations. “Dan ziet zo’n implementatietraject er ineens heel anders uit. Dit hebben we op een aangepaste manier voortgezet. Inmiddels zijn alle locaties en systemen ingericht. De medewerkers die we hebben overgenomen, zijn getraind om te gaan werken zoals wij dat met KPN hebben afgesproken. Wij zijn klaar voor de start.”

Banden verstevigen

Ook in Tilburg, waar het nieuwe contract per 1 januari inging, zijn de voorbereidingen gestart om straks, als de coronamaatregelen versoepeld worden, direct goed uit de startblokken te komen. “Ondertussen grijpen wij deze periode aan om met bestaande opdrachtgevers om de tafel te gaan en de samenwerking, in het kader van continue verbetering, nog eens tegen het licht te houden. Is iedereen nog tevreden? Sluit ons aanbod nog aan bij de wensen van nu? Halen we onze doelstellingen, bijvoorbeeld op gebied van duurzaamheid? Wat kunnen we verbeteren? We bespreken ook alvast hoe we komende zomer de statiegeldregeling voor kleine petflessen inregelen. Zo verstevigen we ook in deze tijd in de klantrelatie en zijn we bezig met het continue verbeteren van onze dienstverlening.”

Backoffice vernieuwd

Dit doet CIRFOOD tegelijkertijd door op allerlei manieren in de eigen organisatie en het eigen aanbod te investeren. Hegt: “Ons productmanagementteam is bijvoorbeeld bezig met een nieuw en uitgebreider vegetarisch assortiment. Ook de samenwerking met lokale horecaondernemers die hun eigen zaak runnen binnen onze locaties, zijn we aan het doorontwikkelen.”

CIRFOOD installeert ook een volledig nieuw softwarepakket voor de backoffice om post-corona effectiever en efficiënter te kunnen werken. Dit stroomlijnt niet alleen de operationele en administratieve processen, maar draagt ook bij aan beter inzicht in de eigen verkoopgegevens. “Met dit systeem kunnen we nauwkeurige analyses maken op ons assortiment: wat verkopen we waar, welk aanbod loopt goed, wat gooien we weg? Die gegevens gaan ons helpen ons assortiment beter af te stemmen op onze gasten, onze productie en bestellingen slimmer te plannen en daarmee onze afvalstromen te verkleinen. En dat draagt weer bij aan onze duurzaamheidsdoelstellingen én die van onze opdrachtgevers.”

Van brons naar goud

Duurzaamheid is een van de thema’s waar CIRFOOD in deze periode zijn pijlen op heeft gericht. “We werken altijd al milieubewust, maar om tot een formele duurzaamheidsstrategie te komen met een bijbehorend plan van aanpak, zijn we een partnerschap aangegaan met Nexio Projects. Dit adviesbureau heeft eerst een grondige scan uitgevoerd op onze huidige bedrijfsvoering. Hierbij behaalden we het brons-certificaat van Ecovadis. Samen met Nexio hebben we een vervolgtraject uitgezet om van daaruit door te werken naar goud. In het kader daarvan gaan we bijvoorbeeld in Tilburg aan de slag met een 360° duurzaamheid-scan.

Aandacht voor eigen mensen

Behalve in het assortiment, de systemen en de bedrijfsvoering investeert CIRFOOD intensief in eigen mensen. “Zeker in deze zware tijd willen we iedereen gemotiveerd houden en de gelegenheid geven zich te ontwikkelen”, zegt Hegt. “Daarom bieden we actief diverse trainingen aan op het gebied van hospitality, leiderschap en kwaliteit, en ook loopbaantrajecten die medewerkers helpen hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te verbreden. En we werken samen met Nationale Zorgklas om collega’s op te leiden voor vrijwilligerswerk in de zorg.”

De kracht van de keten

Ondertussen trekt CIRFOOD ook nieuwe mensen aan om het team te versterken. Zo verwelkomde het bedrijf de afgelopen tijd een nieuwe financieel directeur, een marketingspecialist en per 1 januari een nieuwe salesmanager, Priscilla Hendriks. Zij gaat het salesproces optimaliseren en het klantportfolio uitbreiden. Hegt: “Natuurlijk zijn wij niet blind voor de actualiteit en bekijken we kostenbewust, dag voor dag hoe het zich ontwikkelt. Maar wij geloven in de kracht van de keten. Iedereen zit met hetzelfde probleem en we moeten elkaar daar doorheen loodsen. Voor ons een extra reden om vooral te gaan voor de samenwerking en de goede relatie met onze opdrachtgevers. Bij ons staat die centraal, en niet corona. Wij zijn vooral bezig met de toekomst.”

Dit artikel is gesponsord door CIRFOOD.