SIEV maakt melding van overnamepoging door OSB

SIEV maakt melding van overnamepoging door OSB

Mkb-branchevereniging Schoonmaken is een Vak (SIEV) stelde tijdens haar algemene ledenvergadering bij Kärcher in Made niet alleen de nieuwe vice-voorzitter Leatitia Simonis voor, maar maakte - opmerkelijk genoeg - ook melding van een overnamepoging door branchegenoot OSB.Volg Service Management op LinkedIn:

Branchevereniging SIEV groeit hard

Secretaris Anajah Quentin maakte al vroeg tijdens de ALV duidelijk dat de vereniging hard groeit. Met 28 leden sinds 1 januari. Daar tegenover stonden dan weer 9 opzeggingen, ook van een bedrijf dat samenging met een ander lid van SIEV. Quentin deed vervolgens een oproep aan de leden om actief te worden in de commissies, bijvoorbeeld de keurmerkcommissie, een inkoopcommissie of een projectcommissie, die de branchevereniging heeft. “Wat we nog niet hebben, is een ledencommissie. We zijn op dit moment, samen met de projectcommissie, aan het kijken waar we als vereniging staan en wat we moeten doen om ervoor te zorgen dat de club nog krachtiger staat.” De projectcommissie, eerder de commissie van grote bedrijven genaamd, is daarbij een denktank voor het bestuur van de vereniging.

Overnamepoging door OSB

De vergadering kreeg een bijzondere wending toen voorzitter Maurice Rutgrink melding maakte van een overnamepoging door medebranchevereniging OSB. “Dat verzoek hebben we afgewezen. OSB kwam met de eis om een stip op de horizon te zetten, waarbij we hun mkb-platform zouden worden. Maar een overname is niet im frage. We bieden OSB wel samenwerking aan, het is aan OSB om deze wel of niet te accepteren. Maar we hebben onze eigen identiteit, met aandacht voor onze leden. Maar we willen absoluut geen gevecht met OSB, we zien hen eerder als een concullega.” Of de samenwerking van OSB en SIEV op cao-issues wordt teruggetrokken, hangt volgens Rutgrink nog boven de markt. “We hebben altijd een witboek ingeleverd met onze issues. We willen zelfs cao-partner worden en erkenning hebben.” Alleen de cao-partners zelf, OSB, maar ook de vakbonden FNV en CNV, kunnen SIEV toelaten.

Twintig bedrijven tekenen code schoonmaak

Het bestuur van SIEV besloot ook de code verantwoordelijk marktgedrag (in feite een moreel appel) niet verplicht te stellen voor de leden, maar wel als verplichting op te nemen in haar keurmerk. “Als je de code goed leest, lees je driekwart van wat daarin staat terug in ons eigen keurmerk. We wilden niet alle leden verplichten de code te ondertekenen, want we houden niet van verplichtingen. Maar bij ons keurmerk past het wel.” Twintig SIEV-leden vatten de koe bij de hoorn en ondertekenden ter plaatse de code schoonmaak in bijzijn van codevoorzitter Kees Blokland. Die legde uit wat de code in feite behelst: “Als jouw organisatie een land zou zijn, zou je er dan willen wonen en werken? Dat is een beetje een gekke vraag. Maar daarmee bedoelen we dat in jouw organisatie de mensen fatsoenlijk kunnen werken en dat ze het werk kunnen uitvoeren in de tijd die er normaal gesproken voor staat. We gaan daarom ook prijsdrukken en prijsjagen tegen. Want dat gaat ten koste van jullie marge en ten koste van de schoonmakers.” De codecommissie start in december met een opleiding over fatsoenlijk contractmanagement. Er zijn inmiddels 1.487 ondertekenaars van de code. Voorzitter Rutgrink ondertekende namens SIEV.

Laetitia Simonis gekozen als vice-voorzitter

Bestuurslid Frank Verberne gaf aan dat SIEV themabijeenkomsten gaat organiseren. De eerste, begin 2020 centraal in het land, gaat over de krapte op de arbeidsmarkt en het werven van personeel via social media. In het najaar volgt een bijeenkomst over ziekteverzuim en arbodiensten. “Welke arbodienst moet ik hebben? Wat is het en wat kost het?” Aansluitend stelde vice-voorzitter Laetitia Simonis zich voor. Zij was eerder businessunit directeur bij Gom Specialistische Reiniging en directeur specialistische reiniging bij Dolmans. “Ik ben nu werkzaam voor een klein schoonmaakbedrijf in Den Haag.” Er is volgens Simonis bij SIEV een duidelijke groei waarneembaar. “Met groei komen vaak groeistuipen. Ik kan dat soort problemen tackelen en een professionaliseringsslag aangaan. Ik geloof in het delen van kennis met elkaar. Als een bedrijf goed is in ziekteverzuim, dan moeten we dat delen over alle leden. Dat maakt ons allemaal succesvoller.” Simonis werd bij meerderheid als vice-voorzitter verkozen. Ze krijgt als aandachtspunt marketing en communicatie.

Wat zijn de beperkingen?

Ton Christianen, in een vroeger leven bekend als bedrijfsadviseur bij OSB, heeft nu zijn eigen bureau genaamd Pyxus. Hij adviseert onder andere over ziekteverzuim en re-integratie. De adviseur liet de formule Arbeidsongeschiktheid = Functionele mogelijkheden + Functiebelasting zien. “De bedrijfsarts mag niet op de stoel van de werkgever gaan zitten en andersom. ‘Stel je niet aan, de medewerker kan best werken’, is emotie. Als je tien mensen naast elkaar zet en allemaal hebben ze hoofdpijn, dan ervaart elke werknemer dat anders. Realiseer je aan de andere kant dat de bedrijfsarts alleen kan aangeven wat de beperkingen zijn van een werknemer. Als hij een advies geeft om jouw personeelslid lichte schoonmaakwerkzaamheden te laten verrichten, gaat hij op jouw stoel zitten. Want de bedrijfsarts heeft geen kaas gegeten van schoonmaak.”

Moeten, kunnen, willen en doen

En dus moet de werkgever invullen wat de werknemer, gezien de aard van de beperkingen, nog wel zou kunnen doen tijdens zijn re-integratie. “Vraag kortom naar beperkingen, een prognose of een mogelijke interventie.” Christianen had het vervolgens over de re-integratievolgorde van moeten, kunnen, willen en doen. “Re-integreren moet. Van wie? Van het burgerlijk wetboek. Dat is geen discussie. Je mag, als iemand niet meewerkt en na een zorgvuldig proces, de geldkraan zelfs dichtdraaien. Het deel van ‘kunnen’ wordt ingevuld door de dokter. Die geeft aan wat zijn of haar beperkingen zijn. Dan gaan we naar willen en doen. Dat is een kwestie van onderhandelen. Samen zetten werkgever en werknemer een traject neer. Hoe gaat de re-integratie er in de praktijk uitzien? Kortom, als werkgever kun je veel meer doen dan je wellicht zelf denkt.”

De volgende ALV van SIEV vindt plaats op 8 april 2020 bij Numatic in Alphen aan den Rijn.