Van Zomeren overhandigt boek over 40 jaar professionele schoonmaak aan Adema en Vonhof

Van Zomeren overhandigt boek over 40 jaar professionele schoonmaak aan Adema en Vonhof

Oud-hoofdredacteur Dick van Zomeren overhandigde tijdens het OSB-congres het boek '40 jaar Service Management: verleden, heden en toekomst van professionele schoonmaak' aan Jacco Vonhof, voorzitter MKB Nederland, en Piet Adema, voorzitter van OSB.

Veertig jaar Service Management is veertig jaar inhoud over verleden, heden en toekomst van de professionele schoonmaak. Dat is dan ook precies waar dit boek over gaat. Waar komen we vandaan, hoe zitten we in elkaar en wat mogen we verwachten? Waarbij het verrassend is om te zien hoe grote schoonmaakbedrijven ooit ook zijn begonnen als eenmanszaak met een emmer, een ladder en het nodige sop. En dat het mkb nog steeds dé motor van de schoonmaakbranche is. Maar er komt meer voorbij in dit unieke boek, waar heel veel partijen uit de professionele schoonmaak aan hebben meegewerkt. Wat is de wetenschap achter hygiëne? Hoe speelt digitalisering een rol? Hoe doet de robot zijn intrede? Waar vinden schoonmaakbedrijven zelf dat hun meerwaarde voor de toekomst ligt? De antwoorden liggen in dit bijzondere boek voor het oprapen.

Geweldige professionalisering

Van Zomeren schetste in zijn speech ook een deel van die geschiedenis, die hij van dichtbij meemaakte. “We vieren 40 jaar Service Management, want eind jaren zeventig waren we het eerste vakblad voor de schoonmaak en de start van ons blad viel samen met een geweldige professionalisering: door de facilitaire opleiding (THW), de start SVS-vakopleidingen, oprichting de VSR en het door een fusie tussen AWS en NVOGS ontstaan van OSB. Over twee jaar is OSB dus aan de beurt voor het 40-jarig bestaan.” In de jaren tachtig en negentig was er het stoppen van de oprichters uit de jaren vijftig en zestig met als gevolg een golf van overnames en een sterke groei van de top tien. “Met daardoor veel Nederlandse schoonmaakactiviteiten in België, Frankrijk, Engeland en Duitsland. Mede door de Interclean speelde Nederland in die periode, vlak voor de eeuwwisseling, een grote rol in de schoonmaak en op congressen overal ter wereld. Service Management heeft er destijds veel aandacht aan geschonken.”

Vloeronderhoud sterk gemechaniseerd

Wat de uitvoerende schoonmaak aangaat is er volgens Van Zomeren, los van de introductie van de microvezeldoek en het gebruik van sprayflacons, op uitvoerend niveau in technische zin niet zoveel veranderd. “Het vloeronderhoud is wél sterk gemechaniseerd en de digitalisering werd geïntroduceerd, voornamelijk wat betreft de begeleiding, de urenregistratie, facturering en de logistiek. Robotisering verloopt echter nogal traag. Dagelijkse schoonmaak leent zich daar niet zo voor.” Wat onveranderd is, is dat nog steeds tien tot vijftien grote landelijke aanbieders de markt domineren. “De uitbestede schoonmaakmarkt in Nederland bedraagt ongeveer 3,5 miljard euro, waarvan de eerste 15 schoonmaakbedrijven uit ons jaarlijks omzetoverzicht een omzet van twee miljard euro noteren, gerealiseerd door 77.000 medewerkers.”

Stem van MKB laten horen

De overige 2500 tot 3000 bedrijven vormen het bestand aan MKB’ers. Van Zomeren: “Het MKB Servicedesk zegt dat een middelgroot bedrijf tot 250 medewerkers heeft, met een omzet van ruim 40 miljoen euro per jaar. Maar dan ben je volgens mij in de schoonmaak al erg groot. Een ‘kleine’ MKB’er zou volgens hen minder dan 10 miljoen omzet hebben en ten hoogste 50 medewerkers. Naast die circa 15 grote aanbieders opereren er dus nog eens rond 3.000 MKB-schoonmaakbedrijven met een totale omzet van anderhalf miljard euro en 65.000 medewerkers. 3.000 MKB’ers in de schoonmaak, een enorm aantal. En Service Management heeft zich altijd ingezet om naast de grote trendsetters ook hun stem te laten horen. Honderden bedrijfsbezoeken stonden er de afgelopen 40 jaar in het blad in verband met openingen, verbouwingen, nieuwe vestigingen, enzovoorts.”

Vader al directeur van Cemsto Noord

Daarom is het volgens de oud-hoofdredacteur “zo geweldig dat uitgerekend schoonmaakondernemer Jacco Vonhof van Novon uit Zwolle nu voorzitter is van MKB Nederland. Hij weet als geen ander wat er speelt in de schoonmaak. Al van kinds af aan, want wat weinigen weten is dat zijn vader Henk Vonhof directeur was van Cemsto Noord. Cemsto is verdwenen, maar toen was Jacco Vonhof al gewonnen voor de schoonmaak. De vader aan de top van de toenmalige marktleider, met een zoon die in de schoonmaak voor zichzelf begon, zo een MKB’er werd en nu de voorman is voor alle MKB-ers in Nederland. Jacco weet als geen ander al tientallen jaren af van deze branche en de schoonmaak kan zich geen betere ambassadeur wensen. Het is zeer terecht dat uitgerekend hij het eerste exemplaar krijgt van het boek 40 jaar Service Management. Het is een eer om juist hem ons jubileumboek te mogen overhandigen.”