Performance FM dienstverleners stijgt van 7,1 naar 7,3

Performance FM dienstverleners stijgt van 7,1 naar 7,3

De resultaten van het FM Provider Performance Onderzoek 2019 zijn bekend gemaakt. Het gaat om een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door Hospitality Group, over de prestaties van zogenoemde 'hoge knip'-FM providers in Nederland.Volg Service Management op LinkedIn:

Bij hoge knip-sourcingmodellen is een deel van de regie- en coördinatie-activiteiten uitbesteed aan externe dienstverleners. In het onderzoek worden vier vormen van hoge knip sourcingmodellen onderscheiden: multi-services, managing agent, integrated facility management (IFM) en publiek-private samenwerking (PPS).

Betere performance: van 7,1 naar 7,3

Over de gehele linie is de performance ten opzichte van 2018 toegenomen. Over 2018 bedroeg de gemiddelde performance een 7,1. Over 2019 is dat een 7,3.

Deze stijging is zichtbaar in alle uitbestedingsvormen, op alle onderzochte thema’s en op vrijwel alle competenties. De stijging wordt vooral veroorzaakt door opdrachtgevers uit de industrie en (in iets mindere mate) door opdrachtgevers uit de zorg.

Samenwerking is zeer belangrijk

Van alle thema’s en competenties wordt samenwerking door opdrachtgevers beschouwd als het meest bepalend voor de overall-tevredenheid. Ook geven zij aan samenwerking zeer belangrijk te vinden. Uit het onderzoek blijkt dat opdrachtgevers over het algemeen behoorlijk tot zeer tevreden zijn over hun providers op dit gebied.

Multiservices, Managing Agent, Integrated FM en PPS: Top 3

De overall Provider Performance Score per provider varieert in 2019 van een 6,0 (BAM) tot een 8,0 (CBRE). Van de vier uitbestedingsvormen scoren Managing Agent en Integrated Facility Management het hoogst: beide halen een gemiddelde van een 7,4.

De top 3 ranking van providers voor de vier verschillende uitbestedingsmodellen is als volgt:

Data-gedreven FM zeer belangrijk maar moet nog vorm krijgen

Dit jaar was het thema in het onderzoek Data-gedreven FM. Meer dan driekwart van de opdrachtgevers vindt Data-gedreven FM (zeer) belangrijk. Bijna 90% van hen heeft de verwachting dat dit alleen maar toeneemt de komende jaren.

Opdrachtgevers zijn echter nog niet tevreden over hun providers op dit vlak: ze krijgen een mager zesje en nog geen 20% van de opdrachtgevers ervaart een toegevoegde waarde vanuit de provider. Er ligt echter en sterke relatie tussen een tevreden opdrachtgever met betrekking tot data-gedreven FM en de overall tevredenheid: geen ander aspect is zo voorspellend, aldus de onderzoekers.

Het prioriteren van dit onderwerp, het ontwikkelen van een duidelijke visie en strategie, het zorgen voor de benodigde resources en vooral het beschikbaar stellen van voldoende budget zijn hierbij de belangrijkste succesfactoren.

Belangrijkste conclusies

  1. Data-gedreven FM bovenaan prioriteitenlijst
  2. Toenemende performance ten opzichte van afgelopen jaar
  3. Performanceverschillen tussen de providers blijven groot
  4. Forse stijging performance in de Industrie en Zorg
  5. Tevredenheid wordt mede bepaald door de resterende looptijd
  6. Innovatie & continu verbeteren wederom een stijgende lijn
  7. Contract Compliance en Rapportages & Financieel Beheer zijn een license to operate
  8. Maatwerk belangrijk
  9. Samenwerking sleutel tot succes
  10. Verschillen tussen hard- en soft service-providers verder geëlimineerd

Ook interessant