Gedeelde handreinigers bevorderen overconsumptie

Gedeelde handreinigers bevorderen overconsumptie

Consumenten gebruiken meer handontsmettingsmiddel dan nodig wanneer ze een dispenser delen met vreemden. Dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het Journal of Marketing Research. ''De meeste onderzoeken tonen aan dat mensen geloven dat het product minder effectief is, wat betekent dat het minder goed werkt, wanneer ze het delen met vreemden in plaats van met vrienden," zegt Thomas Kramer, professor marketing aan de University of California Riverside.

Volgens het onderzoek is het waarschijnlijk dat mensen meer handontsmettingsmiddel gebruiken wanneer zij deze delen met vreemden in vergelijking met vrienden. Kramer en zijn coauteurs keken in het onderzoek naar het gedrag van mensen die geconfronteerd worden met producten zoals dispensers voor handreinigers in sportscholen, op campussen en in bibliotheken, maar ook shampoo en bodywash in containers in hoteldouches en -suites. Het onderzoek keek naar verschillende manieren om het overmatig gebruik van handreinigers te verminderen.

rebranding

"Eén manier om verspilling tegen te gaan is door consumenten te laten denken dat ze niet met vreemden delen, maar met familie of vrienden," zei Kramer. "De tweede manier is door iemands identificatie met het product te vergroten, zelfs als het wordt uitgedeeld." Kramer zegt dat het brandmerken van santenautomaten met het logo van een bedrijf of universiteit kan helpen om mensen te ontmoedigen om te veel te gebruiken.