Numatic is volgens eigen zeggen een bedrijf dat doet wat het zegt en zegt wat het doet. “Wij zijn een betrouwbare partner als het gaat om het leveren van producten en het uitvoeren van diensten”, verklaart managing director Rogier Moorman van Numatic. Bovendien, zo zegt hij, is het in de relatie tussen de klant en de leverancier belangrijk om te weten waarvoor je staat. “Dat nemen wij ter harte. Zo weet je als partners wat je aan elkaar hebt.”
Verduurzaming
Numatic weet dan vaak ook heel goed wat de markt vraagt. Neem de verduurzaming van het aanbod. Numatic is al enige tijd geleden de duurzame weg ingeslagen. Zo is het bedrijf sinds 2019 actief in het gebruik van kunststofgranulaat dat gewonnen wordt uit afgedankte producten. Numatic evalueert, verfijnt en past de processen voortdurend aan om de producten naar een nog hoger niveau van duurzaamheid te liften.
Een recent voorbeeld is de toepassing van de ReFlo-technologie in bijna het gehele werkwagenassortiment. Dankzij die technologie kunnen werkwagens voor 90 procent (dit is het gemiddelde percentage van gerecycled plastic in het gehele werkwagenassortiment, red.) worden vervaardigd van gerecycled plastic. Het resultaat: de producten, te weten de ECO-Matic, de SERVO-Matic en de PRO-Matic, zijn zowel duurzaam ontworpen als geproduceerd.
Moorman: “De werkwagens zijn onderdeel van het professionele gereedschap van een schoonmaker. Dag in dag uit worden deze wagens belast met vele kilo’s materialen en krijgen ze klappen te verduren van deuren, drempels en muren. Daar zijn maar weinig wagens tegen bestand. Toch zien we dat onze wagens soms tientallen jaren meegaan. Misschien wel het beste voorbeeld van duurzaamheid: een heel lange levensduur.”
Hoge ogen
Dat Moorman dit niet zomaar zegt, maakt ook het leveranciersoverzicht ‘Partner of Choice’ (zie kader) duidelijk. Van emmers en moppen tot aan raamwissers en werkkarren: zonder goede materialen geen goede schoonmaak. Het is immers de basis, stellen de onderzoekers. In het Partner of Choice-onderzoek vroegen zij schoonmaakprofessionals met welke leveranciers van materialen en benodigdheden zij het liefst zaken doen.
Numatic scoort daarin hoge ogen: het bedrijf werd verkozen tot de nummer één partner in de categorie schoonmaakmachines en de nummer twee in de categorie materialen en benodigdheden. “Ja, we zijn trots”, reageert Moorman. “Het onderzoek is erop gericht om professionals op weg te helpen bij de leverancierskeuze op het gebied van relevante werkgebieden. En er worden niet zomaar wat namen gerangschikt, er ligt een deugdelijk onderzoek aan ten grondslag. Juist ook daarom is het zo mooi om te zien dat we goed scoren en ons harde werken beloond zien worden.”
Kwaliteit en service
Volgens Moorman zijn er verschillende facetten waarom Numatic als partner wordt gewaardeerd. Naast de al eerder genoemde betrouwbaarheid en weten wat de klant wil, speelt ook kwaliteit en service een rol. “Naast de hoge kwaliteit, eenvoudige bediening, betrouwbaarheid en het (schoonmaak-) resultaat van onze machines is ons Service Plan ook zeker een toegevoegde waarde.”
Hij doelt hierbij op NSP – Numatic Service Plan. “Alle machines krijgen twee jaar fabrieksgarantie en een vijfjarig servicecontract. Met het servicecontract zijn onze klanten ervan verzekerd dat hun machine nooit langer dan 48 uur stilstaat. Indien een reparatie langer op zich laat wachten bieden we een gratis leenmachine van vergelijkbare afmeting aan”, legt Moorman uit.
Voortdurend innoveren
Ook de voortdurende innovatie speelt een belangrijke rol. “We blijven al onze producten innoveren en verbeteren. Een voorbeeld daarvan is de nieuwe rugstofzuiger RSB150, die vanaf medio september leverbaar is. Dit nieuwe model is op het gebied van zuigkracht 70 procent verbeterd, krijgt 40 procent meer power en is 10 procent lichter in gewicht. Hiermee laten we de concurrentie in dit segment ver achter ons.”
De klanten profiteren volgens Moorman dus duidelijk van de innovatiekracht van Numatic. Hij ondersteunt dit met nog een ander voorbeeld. “De nieuwe ERP180-stofzuiger verbruikt 30 procent minder energie. En dat scheelt jaarlijks een hoop geld: gebaseerd op 5 jaar lang elke werkdag 1 uur stofzuigen (€ 0,21 kwh) bespaart de klant – of de klant van de klant – bij de 900 watt-variant ruim 344 euro.” Mede om die reden is de introductie van de ERP180-stofzuiger goed opgepakt door de dealers, weet Moorman. “Een van onze klanten heeft zelfs al de ERP180 opgenomen als private label met zijn eigen logo. Want dat is ook mogelijk. Geen gedoe, wij regelen het gewoon.”
Dit artikel is gesponsord door Numatic.