Alexander Bos: "Facilitaire dienstverleners zijn verschillende werkmaatschappijen; je zou juist meer moeten samenwerken"

Alexander Bos: "Facilitaire dienstverleners zijn verschillende werkmaatschappijen; je zou juist meer moeten samenwerken"
Alexander Bos: "Mensen moeten veel meer kunnen dan die ene taak waarvoor ze zijn ingehuurd.”

Alexander Bos, senior interimmanager bij BCiM Bos Consultancy & Interim Management, ziet dat bedrijven in alle sectoren zoeken naar antwoorden voor de toekomst. "Hoe gaat onze organisatie er over drie jaar uitzien?"

"Ons huurcontract loopt af over twee jaar, wat gaan we doen? Facilitaire contracten worden bekeken. Stel dat er weer een pandemie komt, of de vluchtelingen die jij hebt aangenomen keren terug naar hun thuisland. Hoe vang je dat personeelstekort op?', vervolgt Bos. "Er zijn meerdere scenario’s te bedenken waar jouw bedrijf in terecht kan komen. Corona heeft ons overvallen, maar ons ook stof tot nadenken gegeven. Daar moeten we niet alleen van leren, maar ook wat mee doen. Je moet nu in beweging komen.”

Taakdifferentiatie

Binnen de facilitaire dienstverlening kan volgens Bos taakdifferentiatie de oplossing zijn. “Mensen moeten veel meer kunnen dan die ene taak waarvoor ze zijn ingehuurd. Dat vergroot de loyaliteit richting de opdrachtgever, want je werkt meer uren bij dat bedrijf en bent meer betrokken. Bovendien verspil je minder tijd van medewerkers die anders van opdrachtgever naar opdrachtgever moeten reizen. Tegelijkertijd maakt het een baan alleen maar interessanter doordat het werk veelzijdiger en dus leuker wordt.”

Beloning koppelen aan uitdaging

Een werkgever kan actief bijdragen aan het leuker maken van werk. Bos vertelt een anekdote over een wedstrijd die hij organiseerde voor een schoonmaakploeg. De uitdaging was wie de meeste technische meldingen in een maand tijd maakte. “Een los stopcontact, een beschadigd snoer, een kapotte lamp... Dat soort eenvoudige meldingen. Het gevolg was dat er veel minder klachten binnenkwamen bij de facilitaire dienst. Voordat de klant überhaupt kon klagen, was het probleem namelijk al gemeld en verholpen. En kijk naar de impact van jouw dienstverlening: je bepaalt zelf wanneer het probleem wordt verholpen en tegelijkertijd zie je een enorme toename van klanttevredenheid.”

En, goed gedrag beloon je, zegt Bos. “Een bos bloemen of een vermelding in het personeelsblad. Of wat McDonald’s jarenlang heeft gedaan: een grote poster ophangen in het filiaal met daarop een foto van de medewerker van de maand.“

Lees het hele interview >>

Lees ook: