Waarom is cybersecurity zo belangrijk voor bedrijven? 

Waarom is cybersecurity zo belangrijk voor bedrijven? 

Als hospitality-, schoonmaak- of cateringbedrijf ben je misschien niet echt bezig met cybersecurity. Toch kan dit erg belangrijk zijn voor de veiligheid van je bedrijf en je klantgegevens. Hoe kun je je eigen bedrijf én je klanten zo goed mogelijk beschermen tegen cyberdreigingen? Vier praktische tips op een rij.

Bewaren en beschermen van persoonsgegevens

Bij het runnen van je bedrijf verzamel je al snel veel gegevens. Namen, adressen en zelfs privé-informatie zoals betalingsgegevens wil je op een goede manier verwerken en opslaan. Het bewaren van deze informatie gebeurt over het algemeen online.

Als bedrijf ben je wettelijk verplicht om zorgvuldig om te gaan met klantgegevens. Wanneer er door een cyberaanval of door een menselijke fout gegevens lekken, kan je hiervoor aansprakelijk worden gesteld. Dit kan flink wat geld kosten en bovendien kan het je goede reputatie schaden. Erg vervelend, want de kans is groot dat je afhankelijk bent van goede beoordelingen van klanten.

Beschermen tegen financiële fraude

Veel hackers en online oplichters gebruiken persoonsgegevens of vertrouwelijke bedrijfsinformatie om een bedrijf financieel af te persen. Ook kunnen zij gestolen informatie doorverkopen, bijvoorbeeld wanneer het gaat om concurrentiegevoelige informatie.

Voor zowel grote als kleine bedrijven kan de impact van een cyberaanval verwoestend zijn. Om jezelf en je bedrijf hiertegen te beschermen zijn maatregelen zoals malwarebeveiliging erg belangrijk.

Cybersecurity-tips

Cyberdreigingen kunnen dus veel impact hebben op een bedrijf. Ondanks dat je het nooit helemaal kunt voorkomen, kun je de risico’s van zo’n dreiging wel verkleinen. Gebruik hierbij de onderstaande tips:

  • Beveiliging en updates: zorg ervoor dat je toegang hebt tot de juiste programma’s om je belangrijke gegevens in op te slaan en werk de software en systemen hiervan regelmatig bij.
  • Kies sterke wachtwoorden: gebruik sterke, unieke wachtwoorden voor je mail en programma’s die je gebruikt om je bestanden en financiën te beheren. Het regelmatig wijzigen zorgt ook dat het lastiger is voor hackers om toegang te krijgen tot privé-informatie.
  • Communicatie beveiligen: heb je vaak mailcontact met klanten? Gebruik dan versleutelde e-mails en veilige communicatietools. Zo verminder je de kans op het onderscheppen van vertrouwelijke informatie.
  • Back-up en herstel: maak regelmatig back-ups van gegevens en zorg voor een goed herstelplan, zodat je de schade en verlies van gegevens minimaliseert als er een cyberaanval plaatsvindt. Je beschermt jezelf hier ook mee tegen menselijke fouten. Als jij of jouw personeel per ongeluk een belangrijk bestand wist, is dit niet altijd gelijk duidelijk. Door regelmatig back-ups te maken kun je deze gegevens weer vinden.

Goed voorbereid ondernemen

Niet alleen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat op kantoor alles goed beschermd is: ook voor alle thuiswerkers is het essentieel om de veiligheid te waarborgen. Het kan dus verstandig zijn om te controleren of ook iedereen dit thuis op orde heeft.

Door de juiste maatregelen te nemen tegen cyberaanvallen en de juiste beveiliging in te schakelen zorg je voor een veilig gevoel. Dit helpt niet alleen de klant, maar ook de ondernemer. Zo lever je de beste resultaten en ben je goed voorbereid op online dreigingen.

Dit artikel is gesponsord door Vodafone.