Waarom is cybersecurity zo belangrijk voor bedrijven? 

Waarom is cybersecurity zo belangrijk voor bedrijven? 

Als hospitality-, schoonmaak- of cateringbedrijf ben je misschien niet echt bezig met cybersecurity. Toch kan dit erg belangrijk zijn voor de veiligheid van je bedrijf en je klantgegevens. Hoe kun je je eigen bedrijf én je klanten zo goed mogelijk beschermen tegen cyberdreigingen? Vier praktische tips op een rij.

Bewaren en beschermen van persoonsgegevens

Bij het runnen van je bedrijf verzamel je al snel veel gegevens. Namen, adressen en zelfs privé-informatie zoals betalingsgegevens wil je op een goede manier verwerken en opslaan. Het bewaren van deze informatie gebeurt over het algemeen online.  

Als bedrijf ben je wettelijk verplicht om zorgvuldig om te gaan met klantgegevens. Wanneer er door een cyberaanval of door een menselijke fout gegevens lekken, kan je hiervoor aansprakelijk worden gesteld. Dit kan flink wat geld kosten en bovendien kan het je goede reputatie schaden. Erg vervelend, want de kans is groot dat je afhankelijk bent van goede beoordelingen van klanten. 

Beschermen tegen financiële fraude

Veel hackers en online oplichters gebruiken persoonsgegevens of vertrouwelijke bedrijfsinformatie om een bedrijf financieel af te persen. Ook kunnen zij gestolen informatie doorverkopen, bijvoorbeeld wanneer het gaat om concurrentiegevoelige informatie.  

Voor zowel grote als kleine bedrijven kan de impact van een cyberaanval verwoestend zijn. Om jezelf en je bedrijf hiertegen te beschermen zijn maatregelen zoals malwarebeveiliging erg belangrijk.  

Cybersecurity-tips

Cyberdreigingen kunnen dus veel impact hebben op een bedrijf. Ondanks dat je het nooit helemaal kunt voorkomen, kun je de risico’s van zo’n dreiging wel verkleinen. Gebruik hierbij de onderstaande tips:  

  • Beveiliging en updates: zorg ervoor dat je toegang hebt tot de juiste programma’s om je belangrijke gegevens in op te slaan en werk de software en systemen hiervan regelmatig bij. 
  • Kies sterke wachtwoorden: gebruik sterke, unieke wachtwoorden voor je mail en programma’s die je gebruikt om je bestanden en financiën te beheren. Het regelmatig wijzigen zorgt ook dat het lastiger is voor hackers om toegang te krijgen tot privé-informatie. 
  • Communicatie beveiligen: heb je vaak mailcontact met klanten? Gebruik dan versleutelde e-mails en veilige communicatietools. Zo verminder je de kans op het onderscheppen van vertrouwelijke informatie. 
  • Back-up en herstel: maak regelmatig back-ups van gegevens en zorg voor een goed herstelplan, zodat je de schade en verlies van gegevens minimaliseert als er een cyberaanval plaatsvindt. Je beschermt jezelf hier ook mee tegen menselijke fouten. Als jij of jouw personeel per ongeluk een belangrijk bestand wist, is dit niet altijd gelijk duidelijk. Door regelmatig back-ups te maken kun je deze gegevens weer vinden. 

Goed voorbereid ondernemen

Niet alleen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat op kantoor alles goed beschermd is: ook voor alle thuiswerkers is het essentieel om de veiligheid te waarborgen. Het kan dus verstandig zijn om te controleren of ook iedereen dit thuis op orde heeft.  

Door de juiste maatregelen te nemen tegen cyberaanvallen en de juiste beveiliging in te schakelen zorg je voor een veilig gevoel. Dit helpt niet alleen de klant, maar ook de ondernemer. Zo lever je de beste resultaten en ben je goed voorbereid op online dreigingen.  

Dit artikel is gesponsord door Vodafone.

'Het kantoor als magneet: anno 2023 heeft FOMO een nieuwe betekenis'

'Het kantoor als magneet: anno 2023 heeft FOMO een nieuwe betekenis'

Maar liefst 44 procent van de werkgevers vindt dat werknemers te weinig op kantoor zijn, blijkt uit onderzoek van Vermaat Groep. De oplossing? "Maak van je kantoor een clubhuis en zorg dat je medewerkers de vibe van het kantoor niet willen missen", zegt Christian Oudijk, commercieel directeur van Vermaat.

Onderzoek hybride werken: kantoor speelt sleutelrol, invulling moet beter

Onderzoek hybride werken: kantoor speelt sleutelrol, invulling moet...

Hybride werken brengt voor werkgevers uitdagingen met zich mee. Het kantoor speelt duidelijk een centrale rol bij het ondersteunen van zowel gericht werk als samenwerkende taken. Maar om die rol goed in te vullen, verdient de huidige invulling aanpassingen. Ruimte-indeling, technologieën, facilitaire diensten, akoestiek en werkpatronen spelen allemaal een rol bij het creëren de juiste werkomgeving.

Natuur en buitenruimtes verlichten stress en vergroten het werkplezier.

Een op de drie werknemers niet blij met werkomgeving

Medewerkers stellen vandaag de dag andere eisen aan hun werkplek en werkgevers moeten die - zeker gezien de krappe arbeidsmarkt - serieus nemen. Vastgoedadviseur JLL zocht uit wat je kunt doen om de werklocatie weer een plek te maken waar je mensen graag komen.

Mark Struik, manager bij Delo.

Kantoorinrichting kopen, huren of leasen? 'Lease maakt wendbaar'

Kopen, huren of leasen? Het antwoord van klanten die kantoorartikelen, kantoormeubilair, koffie- en kopieermachines aanschaffen bij Delo is steeds vaker leasen, zegt manager Mark Struik. Delo staat samen met GRENKE ondernemers bij in deze vorm van financiering. "Onze gezamenlijke kracht is flexibiliteit."