CSU deelt 5 goede voornemens voor bedrijfsschoonmaak

CSU deelt 5 goede voornemens voor bedrijfsschoonmaak

Met 2025 in zicht is het volgens schoonmaakbedrijf CSU het uitgelezen moment om na te denken over duurzame voornemens, ook op het gebied van bedrijfsschoonmaak. Zeker omdat duurzaam schoonmaken eenvoudiger is dan vaak gedacht. Niels van Geenhuizen, Manager Duurzaamheid bij schoonmaakbedrijf CSU, deelt vijf praktische tips om in 2025 in te zetten op een duurzamer schoonmaakproces.

Bedrijven die goede voornemens omarmen, kunnen in 2025 al een groot verschil maken met eenvoudige maatregelen. Bijvoorbeeld over te stappen op schoonmaakmiddelen met het EU Ecolabel. Of ga in gesprek met schoonmaakmedewerkers of je schoonmaakpartner om processen groener in te richten, zoals het beperken van water- en energiegebruik en chemische middelen. En overweeg dagschoonmaak, waarmee je niet alleen duurzame impact maakt, maar ook het werkgeluk van medewerkers voorop zet. Deze praktische maatregelen dragen bij aan verduurzaming op de langere termijn.

Tip 1: Besteed aandacht aan (duurzaam) woon-werkverkeer

Sinds juli 2024 zijn werkgevers verplicht om de kilometers die werknemers afleggen voor woon-werkverkeer te registreren in een CO2-rapportage. Deze wetgeving verhoogt de druk op werkgevers om duurzamere mobiliteitskeuzes te maken. Bij veel schoonmaakbedrijven is het woon-werkverkeer verantwoordelijk voor het grootste deel van de totale uitstoot. Hoewel de registratieverplichting kan aanvoelen als een administratieve last, biedt het juist de kans om meetbaar te verduurzamen.

Tip: maak alternatieve vervoersopties voor schoonmaakmedewerkers aantrekkelijk en neem CO2-uitstoot mee in de planning van schoonmaakdiensten op externe locaties. Besteed je schoonmaakwerkzaamheden uit aan een externe partij? Kies dan voor een leverancier die inzet op duurzamere vervoersopties.

Tip 2: Kies voor dagschoonmaak

De meest duurzame kilometer is de kilometer die niet wordt gereden. Vakbonden en werkgevers pleiten daarom voor meer dagschoonmaak, wat inhoudt dat schoonmaakwerkzaamheden plaatsvinden tijdens kantoortijden. In de cao zijn inmiddels maatregelen opgenomen die dagschoonmaak stimuleren. Op veel locaties wordt zowel in de vroege ochtend als in de avonduren gewerkt, door verschillende medewerkers. Met dagschoonmaak hoeven medewerkers een locatie maar één keer te bezoeken, waardoor het aantal reisbewegingen halveert. Bovendien kunnen medewerkers overdag veiliger de fiets of het openbaar vervoer nemen, wat hen minder afhankelijk maakt van de auto.

Veel schoonmaakmedewerkers geven zelf ook de voorkeur aan dagdiensten. Zo kunnen ze tijdens de ochtend- en avondspits gewoon thuis bij hun gezin zijn en samen eten. Bovendien draagt dagschoonmaak bij aan meer waardering voor en zichtbaarheid van schoonmaakmedewerkers. Als kantoorpersoneel schoonmaakmedewerkers persoonlijk kent, zijn ze eerder geneigd om hun werkplek netjes te houden.

Tip: overleg met je schoonmaakmedewerkers of –partner hoe je meer dagschoonmaak kunt toepassen. Vaak levert het ook nog eens energiebesparing op, omdat de werkplek buiten kantoortijden niet verlicht hoeft te zijn.

Tip 3: Doe chemische reinigingsmiddelen in de ban

We zijn vrijwel allemaal opgegroeid met het idee dat chloor en allesreiniger ‘lekker fris’ ruiken en dat een flinke emmer sop noodzakelijk is. De werkelijkheid is dat chloor helemaal niet goed reinigt, het bleekt alleen. Chemische reinigingsmiddelen en veel water zijn meestal ook helemaal niet nodig. Zo is voor het schoonmaken van bureaus alleen een vochtige microvezeldoek voldoende, zonder emmer of spray. En voor toiletten biedt een ecologische toiletreiniger (met EU Ecolabel) of schoonmaakazijn veel betere resultaten dan chloor.

Tip: wil je het nog duurzamer aanpakken? Overweeg dan over te stappen op schoonmaken met ozonwater en gebruik voor toiletten een chemievrije, duurzame toiletreiniger.

Tip 4: Maak duurzaamheid meetbaar

Met de invoering van de CSRD en de toenemende klimaatproblematiek voelen bedrijven druk om hun duurzaamheidsprestaties en –impact meetbaar te maken. Ook bedrijven die niet direct onder de CSRD vallen, moeten soms duurzaamheidsdata aanleveren bij klanten die wél CSRD-plichtig zijn.

Tip: anticipeer op de CSRD door nu al data te verzamelen over de duurzaamheid van schoonmaakprocessen binnen je organisatie. Wees bij de keuze voor een (nieuwe) leverancier extra kritisch op duurzaamheidsprestaties. Vraag leveranciers om een CO2-voetafdruk van de schoonmaak in je eigen organisatie. Koplopers in de branche kunnen die inzichten leveren.

Tip 5: Neem je afvalmanagement onder de loep

Een makkelijke manier om snel duurzaam succes te boeken, is door je afvalmanagement te verduurzamen. Een voorbeeld: afvalzakken dragen in de schoonmaaksector voor 10 procent bij aan de totale uitstoot. Vervang daarom de losse afvalbakjes onder bureaus door enkele centrale afvalpunten met daarin zakken gemaakt van gerecycled plastic en vervang deze alleen als ze (bijna) vol zijn. Zamel je papier niet meer in via een plastic zak, dat kan gewoon zakloos. En maak je – ondanks de ingevoerde SUP-wetgeving – nog steeds gebruik van wegwerpbekers? Vervang deze zo snel mogelijk voor herbruikbare varianten.

Tip: wil je direct je afvalbeheer verduurzamen? Kies dan voor afvalzakken gemaakt van gerecycled materiaal, oftewel afvalzakken uit afval. Hiermee bespaar je op het gebruik van olie, de grondstof voor traditioneel plastic. Dit kan de CO2-uitstoot met ongeveer 50 procent verminderen.

Lees meer: