Slechte toiletbeleving jaagt klanten weg, blijkt uit onderzoek Tork

Slechte toiletbeleving jaagt klanten weg, blijkt uit onderzoek Tork

Een vies toiletbezoek laat niet alleen een slechte indruk achter, maar kost bedrijven ook klanten en omzet. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van hygiënespecialist Tork, een merk van Essity. Meer dan de helft van de bezoekers onderneemt actie na een negatieve ervaring, van minder besteden tot het vermijden van de locatie.

Volgens Tork schiet de hygiëne in publieke toiletten wereldwijd nog vaak tekort. Terwijl 74 procent van de mensen een gemiddeld tot hoog niveau van hygiëne verwacht, voldoet slechts één op de vijf toiletten aan die verwachtingen. Een vieze wc roept vooral gevoelens van walging, ongemak en frustratie op.

Negatieve gevolgen voor bedrijven

De impact op bedrijfsresultaten is groot:

  • 28 procent van de respondenten zegt minder tijd op een locatie door te brengen na een slechte toiletervaring.
  • 23 procent eet of drinkt bewust minder om een toiletbezoek te vermijden.
  • 11 procent raadt vrienden aan de locatie te mijden en 7 procent laat een negatieve online review achter.

Ook op de werkvloer speelt hygiëne een rol: een op de vier medewerkers geeft aan minder tijd op kantoor door te brengen door slechte sanitaire voorzieningen.

Behoefte aan inclusieve hygiëne

Meer dan de helft van de bezoekers ervaart fysieke of cognitieve uitdagingen die hun toiletbezoek beïnvloeden – bijvoorbeeld mobiliteitsproblemen, angst in drukke ruimtes of huidgevoeligheid. Volgens Tork is er daarom dringend behoefte aan meer inclusieve hygiëne, waarbij rekening wordt gehouden met uiteenlopende behoeften van bezoekers én schoonmakers.

‘Wanneer een toilet niet aan de verwachtingen voldoet, schaadt dat direct de reputatie en omzet van een bedrijf', zegt Amy Bellcourt, Vice President Communications bij Essity.

Hoge druk op schoonmakers

In het onderzoek werden ook 1.000 schoonmakers uit verschillende landen naar hun ervaringen gevraagd. De resultaten hiervan zijn niet mals: maar liefst 80 procent van de ondervraagde schoonmakers geeft aan mentale klachten te ervaren door hun werk. 70 procent voelt zich onvoldoende ondersteund door de werkgever. Meer dan een derde verliet zelfs ooit een baan vanwege gebrek aan erkenning of burn-outklachten.

Bron: Tork Insight Survey