Na een recordeditie in 2024, met het hoogste aantal bezoekers, exposanten en vierkante meters ooit, breidt Interclean in 2026 uit naar hal acht. ‘Dat betekent voor ons dat we een full circle hebben’, vertelt Inostroza. ‘Bezoekers kunnen nu de hele ronde doorlopen. Met de nieuwe hal willen we de bezoekers verrassen en sterk inzetten op beleving.’
Drie werelden van schoonmaak
Interclean 2026 komt met een live experiences, waarbij bezoekers schoonmaak live in action zien in nagebouwde ruimtes. Er zijn drie thematische werelden:
- Hospitality experience: met een fitnessruimte, professionele keuken, hotelkamer en vrijetijdsruimte.
- Robot experience: gericht op onder andere retail en kantooromgevingen.
- Healthcare experience: met zorg- en ziekenhuisinrichting.
‘Bezoekers kunnen hier samen met professionals schoonmaakmethoden uitproberen en vragen stellen’, aldus Inostroza. ‘We willen laten zien hoe schoonmaak in verschillende sectoren écht werkt.’ Naast drie werelden, zijn er op de beursvloer ook drie theaters ingericht rond de thema’s duurzaamheid, data & technologie en health & hygiëne.
Nieuw is het hospitality experience center, een vierhonderd vierkante meter grote plaats waar demonstraties plaatsvinden, in samenwerking met partners. ‘We voegen experience-elementen toe voor extra beleving’, zegt Inostroza.
‘Denk aan het schoonmaken van een fitnessruimte, een vrije tijdsruimte, een grootkeuken, een hotelkamer of een restaurant. Naast zorg en retail wilden we ook foodservice, leisure en hotels beter belichten. Die segmenten zijn cruciaal voor de schoonmaakbranche.’
Feel good friday: Nederlandse schoonmaak in de spotlight
Op de vrijdag is er een volledig Nederlandstalig programma, genaamd Feel Good Friday. In samenwerking met brancheorganisaties als VSR, SIEV en Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak onderstreept de Interclean nogmaals de waarde van schoonmaak. Dat gebeurt met een dagvullend programma, kennissessies, begeleide tours over de beursvloer en een gezamenlijke afsluiting.’
Het Nederlandse programma krijgt volgend jaar een centrale plek op de main stage in hal dertien. ‘We willen Nederlandse bezoekers echt aanspreken’, zegt Inostroza. ‘We hebben gesprekken met brancheorganisaties om hun ledenbijeenkomsten op die dag te organiseren. Ook exposanten stimuleren we om hun Nederlandse collega’s en klanten dan mee te nemen.’
AI Cleaning Lab
Het AI Cleaning Lab toont de schoonmaakbranche van morgen (2030). Studenten, start-ups en experts uit de branche werken samen om toekomstige oplossingen te bouwen met behulp van AI-tools. De bezoekers kunnen het proces en de uitkomsten realtime zien en uitgedaagd om mee tedenken.
‘We willen hier echt een virtuele blik op de toekomst laten zien’, zegt Inostroza. ‘Het is een manier om jongeren te betrekken en de branche toekomstbestendig te maken.’
Zichtbaar maken voor eindgebruikers
‘We willen de waarde van schoonmaak zichtbaar maken voor eindgebruikers’, zegt Inostroza. ‘Bij facility managers krijgt schoonmaak niet altijd de aandacht die het verdient, terwijl het een cruciale rol speelt in gezondheid, veiligheid en beleving.’ Inostroza sluit af: ‘Interclean 2026 wordt een plaats waar schoonmaak niet alleen zichtbaar is, maar ook voelbaar.’