De aanleiding was een intern overleg over duurzaamheid. ‘We vroegen ons af hoe we meer impact zouden kunnen maken. Toen het idee van samenwerken in de branche werd geopperd viel het even stil. Samenwerken met concurrenten? Hoe zou dat er dan uitzien?’
Het idee bleef even liggen, tot ze een paar weken later op LinkedIn een bericht van CSU zag. ‘Ze schreven dat ze de markt wilden verduurzamen en verder wilden kijken op het gebied van duurzaamheid. Toen dacht ik: hé, dat is precies wat wij ook willen. Binnen twee weken zaten we met een gezamenlijk team om tafel.’
De start was spannend, geeft ze toe. ‘Het voelde onwennig, het was even zoeken en aftasten. Hoe gaan we dan samenwerken? Toen we hadden besloten om het vooral praktisch binnen ons materialen en middelen assortiment aan te pakken, kreeg het al snel handen en voeten.’
Al snel merkten we dat we elkaar juist aanvulden, in kennis, achtergrond en aanpak”
Een concreet doel: de duurzame handschoen
De CO₂-voetafdrukken werden bekeken en daar kwam één opvallende overeenkomst uit: de enorme hoeveelheid handschoenen die dagelijks wordt gebruikt. ‘Dat was een gezamenlijke kans’, zegt Albring. ‘We wilden een alternatief vinden dat echt CO₂ bespaart en liefst ook circulair is.’ Dit bestond nog niet.
Via de Kamer van Koophandel werd een challenge, de Kamer van Koophandel Business Challenge, uitgezet om marktpartijen uit te nodigen met ideeën te komen. ‘Er kwamen veel inzendingen, maar de meeste van die handschoenen waren 'alleen' sneller afbreekbaar. Dat vonden we te weinig toegevoegde waarde hebben op gebied van duurzaamheid. We wilden verder gaan.’
Net toen de challenge afliep, kwam er toch een partij met een passende oplossing: Gloovy Eco Gloves, een start-up met een innovatieve, recyclebare handschoen. ‘We zagen meteen potentie’, vertelt ze. ‘Het product had nog de nodige doorontwikkeling nodig, maar het paste precies bij onze visie op duurzaamheid. Toen wisten we: dit gaan we samendoen.’
Er volgde een periode van testen op de werkvloer en daarbij haakte ook Gom aan. ‘Hoe meer partijen meedoen, hoe meer kennis en ervaring we kunnen delen. Dat versterkte de samenwerking enorm.’
Vertrouwen opbouwen
In de eerste maanden moesten de drie partijen elkaar aftasten. ‘Wie neemt welke rol? Hoe delen we informatie zonder concurrentiegevoelig te worden? Maar al snel merkten we dat we elkaar juist aanvulden, in kennis, achtergrond en aanpak.’
Er volgden bijna wekelijks overleggen, waarin testresultaten werden besproken, feedback vanuit de werkvloer en kennis en ervaring werd gedeeld. ‘Daar leerden we van elkaar.’ Dat vertrouwen groeide stap voor stap. ‘Bij verandering is het altijd wat zoeken, dus je moet geduld hebben. Maar doordat we elkaar constant opzochten, konden we snel bijsturen. Dat maakte het verschil.’
Van wegwerpmateriaal naar circulair product
De handschoen, ooit volledig wegwerpmateriaal, is dankzij de samenwerking van Asito, CSU en Gom omgevormd tot een circulair product. José Albring licht toe: ‘Traditionele handschoenen zijn van nitril, dat niet recyclebaar is. De Gloovy-handschoen is gemaakt van een alternatief materiaal dat wel opnieuw verwerkt kan worden. Maar daarvoor moest nog wel het inzamel- en retourproces worden ingericht.’
Dat was een proces van samenwerking met de leverancier van de schoonmaakmaterialen en -middelen. CSU, Gom en Asito hebben dezelfde leverancier. ‘Toen de toeleverancier zag dat deze drie partijen allemaal over wilden op de Gloovy handschoenen, werd het voor hen interessant. We hebben toen met z’n allen om tafel gezeten: hoe kunnen we dit logistiek en operationeel circulair maken, zonder extra CO₂-uitstoot door extra transport?’
We pionieren met z’n allen. Het is soms zoeken, maar juist daardoor leren we elke dag iets nieuws.”
Daaruit ontstond een praktisch inzamelproces op locatie. ‘Als onze medewerkers de handschoenen hebben gebruikt, bewaren ze die op de werkwagen apart. Aan het eind van hun shift brengen ze de handschoenen terug naar een speciale inzameldoos op locatie. Die doos hebben we samen met Gloovy en onze toeleverancier ontwikkeld: met een mooi design en informatie over de duurzame impact die je maakt als je handschoen inzamelt.
Het proces gaat verder
Het proces stopt hier niet. ‘Wanneer de doos vol is, kan deze aangemeld worden bij de leverancier. Zij nemen de doos mee terug naar het magazijn, waar alle ingezamelde handschoenen in een grote container worden verzameld. Eind dit jaar verwachten we de eerste volle container echt te kunnen recyclen.’ De handschoenen worden dan verwerkt tot een granulaatkorrel, een grondstof die gebruikt kan worden voor nieuwe producten. ‘Het uiteindelijke doel is dat deze korrel weer terugkomt aan de voorkant van het proces, zodat we een echte circulaire keten creëren.’
Resultaten en doorontwikkeling
De samenwerking heeft al concrete resultaten opgeleverd, maar het proces blijft continu in beweging. ‘We weten al wel dat met de inzet van deze handschoen we minimaal vijftig procent CO₂-reductie hebben, ten opzichte van de traditionele nitril handschoen.’ Ze vertelt trots: ‘Dat is al heel mooi. En als het proces helemaal rond is, dan komt er natuurlijk nog meer reductie bij.’
Het gaat namelijk om meer dan alleen de handschoen zelf. Albring benadrukt: ‘We kijken naar hoe de inzameling en het circulaire proces nog efficiënter kan. Moeten we alles in een doos verzamelen, of zijn gerecyclede afvalzakken ook een optie? Kunnen we meerdere producten tegelijk inzamelen? Het is een continu proces van testen, verbeteren en optimaliseren.’
De financiële puzzel
De volgende uitdaging ligt bij de value case: de financiële kant van circulariteit. ‘We moeten eerlijk kijken waar de kosten vallen’, vertelt de duurzaamheidsmanager. ‘Dat is allemaal nieuw terrein. We weten nog niet precies wat de gerecyclede korrel oplevert of welke producten ervan gemaakt kunnen worden. In Q1 volgend jaar hopen we daar meer inzicht in te hebben.’ Ze lacht: ‘We pionieren met z’n allen. Het is soms zoeken, maar juist daardoor leren we elke dag iets nieuws.’
Studenten breed aan zet
De samenwerking tussen Asito, CSU en Gom bleef niet bij de handschoen. Om de volgende stap te zetten, namen de drie bedrijven samen twee studenten van de master Circulaire Economie aan. ‘Zij hebben onderzocht waar in de schoonmaakbranche de grootste duurzaamheidskansen liggen’, vertelt de duurzaamheidsmanager. Een van de uitdagingen was het tegengaan van verspilling bij contractwissels. ‘Als een opdrachtgever overstapt van de ene naar de andere schoonmaakpartij, worden vaak alle materialen en machines vervangen, terwijl ze nog prima bruikbaar zijn. Dat is natuurlijk zonde.’
De drie bedrijven ontwikkelden samen met de studenten een tool die kan helpen om materialen tussen partijen over te nemen. ‘Die testen we nu in de praktijk, bijvoorbeeld als een klant van CSU naar ons gaat of andersom. Dat is best lastig nog, maar ook precies waar de winst zit. Nu is het nog kijken naar: ‘hoe schatten we die materialen en machines op waarde? Hoe komen we daar samen uit? Is het alles of niks? Gaan we in pakketten bundelen?’ En dan kijken hoe de branche hiermee omgaat. Ik hoop dat als dit werkt, we het kunnen implementeren in de branche.’
Europese erkenning voor samenwerking
In oktober ontvingen Asito, CSU en Gom samen de European Cleaning & Hygiene Award in Edinburgh in de categorie Sustainability – Best Practice (Service Provider). ‘Dat was echt een bekroning op drie jaar werk’, zegt Albring trots. ‘We hadden nooit gedacht dat er zoiets moois uit zou komen. We zijn gewoon begonnen: stap voor stap, pragmatisch. Wat werkt wel, wat niet? Door kennis te delen en elkaars kracht te benutten, kom je veel verder.’
Ze glimlacht: ‘Toen we onze naam hoorden, was dat echt een kippenvelmoment. Het voelde als het bewijs dat samenwerken werkt.’
‘Het mooie is dat dit nog maar het begin is’, aldus Albring. ‘We zien onszelf als een soort start-up die nu de scale-upfase ingaat. Er melden zich al nieuwe partijen die willen aansluiten.’ Zo heeft EW Facility Services zich al aangesloten bij het initiatief.
‘We willen graag groeien, maar wel de slagvaardigheid behouden die ons sterk maakt.’Daarnaast kijkt ze verder dan schoonmaakbedrijven. ‘We hopen dat ook klanten en intermediairs de waarde van circulaire initiatieven gaan inzien en meenemen. Alleen dan kunnen we echt doorpakken.’
Begin gewoon
José Albring’s belangrijkste boodschap aan andere bedrijven is helder: ‘Kijk om je heen: waar kun je samen impact maken? Hoe kan je dat samendoen? Maak het niet te groot, maar begin gewoon. Wij zijn ook klein begonnen, met één product. Je leert gaandeweg, bouwt vertrouwen op en dan groeit het vanzelf. En het mooiste is: als je samen resultaten boekt, kun je ook samen successen vieren en weer nieuwe initiatieven oppakken. Dat is wat ons sterk maakt: we doen het gewoon.’










