Hotelgasten maken nog maar weinig duurzame keuzes, zo blijkt uit het ING-rapport. Zo speelt duurzaamheid voor een meerderheid (77%) van de hotelgasten nog geen belangrijke factor in de hotelkeuze.
Wél hergebruikt 61 procent van de hotelgasten bewust de handdoeken, terwijl 25 procent blijft kiezen voor dagelijks schone exemplaren. Maar als het gaat om het overslaan van kamerschoonmaak, kiest één op de vier gasten er bewust voor om minder vaak schoon te laten maken vanuit duurzaamheidsmotieven. Tegelijkertijd geeft 40 procent de voorkeur aan de bekende dagelijkse schoonmaak.
De leeftijd van de gast speelt daarbij een duidelijke rol: onder twintigers kiest 31 procent voor dagelijkse schoonmaak, terwijl dit oploopt tot 50 procent bij gasten van 60 jaar en ouder.
Financiële prikkels nauwelijks overtuigend
Hotels experimenteren regelmatig met beloningen om gasten te stimuleren duurzamer gedrag te vertonen, maar de effectiviteit daarvan blijkt beperkt. Slechts 10 procent van de hotelgasten is bereid de dagelijkse schoonmaak over te slaan in ruil voor een kleine beloning, zoals een drankje of korting. Onder twintigers ligt deze bereidheid met 20 procent iets hoger. Bij zestigplussers is dat slechts 6 procent.
Voor het overslaan van dagelijkse handdoekenwissel werkt een financiële beloning nog minder: slechts 5 procent van de gasten kiest hiervoor als ze er iets kleins voor terugkrijgen.
Toeslagen blijken wél effect te hebben. Wanneer voor dagelijkse schoonmaak extra moet worden betaald, ziet een meerderheid daarvan af – een duidelijk groter effect dan bij het benadrukken van duurzaamheid alleen.
Prikkel werkt pas als het persoonlijk wordt uitgelegd
Volgens Michael Westers van WestCord Hotels draait het minder om belonen en meer om de manier waarop het wordt uitgelegd aan gasten. In één van de hotels voerden ze een test uit, waarbij de ene gast een gratis drankje kreeg als hij geen dagelijkse schoonmaak wilde, de andere gast kreeg er niets voor terug. Daar telde dus alleen het duurzaamheidsaspect.
Hij vertelt: 'Uit de test bleek dat hotelgasten de schoonmaak niet vaker overslaan als ze hiervoor een beloning krijgen. Een enthousiaste uitleg van de receptioniste aan de balie is eerder bepalend voor de gast om de dagelijkse schoonmaak te laten schieten.’
Bron: ING Research - Gastcomfort zit verduurzaming hotelsector in de weg



