Wat zijn de voor- en nadelen van werken met KPI's? (deel 2)
In een serie van 4 artikelen besteden we aandacht aan het onderwerp KPI's. In deel 2 staat de vraag centraal: Wat zijn de voor- en nadelen van werken met KPI's?
In een serie van 4 artikelen besteden we aandacht aan het onderwerp KPI's. In deel 2 staat de vraag centraal: Wat zijn de voor- en nadelen van werken met KPI's?
De coronacrisis heeft een grote impact op de schoonmaaksector. Uit de schoonmaakbarometer van het UWV blijkt dat er in 2020 10.700 schoonmaak- en facility-banen verloren zijn gegaan. Het gaat vooral flexibele banen.
Hygiëne is belangrijk in de strijd tegen het coronavirus. Hoe pakken organisaties de schoonmaak van hun gebouwen aan, nu hygiëne absolute prioriteit heeft? Facto sprak met Marcel Vermeulen en Mieke van der Veeken van het Erasmus MC in Rotterdam.
Bij hectas Facility Services is er maar een ding belangrijker dan de klant en dat is de medewerker. Het schoonmaakbedrijf steekt veel energie in het optimaal faciliteren en begeleiden van het personeel. Dat is de sleutel tot het succes: "Als je medewerkers vitaal en gelukkig zijn, dan is de opdrachtgever dat ook."
Asito komt al enkele jaren als meest gewaardeerde schoonmaakdienstverlener uit de onderzoeken van Blauw Research. Daarbij kwamen zij dit jaar ook als één van de voorkeursleveranciers naar voren in het Partner of Choice onderzoek. "Maar dat betekent niet dat we achteroverleunen. Het is elk jaar hard werken om het verschil te maken", zegt commercieel directeur Remko Stolk.
Nu de Rijksbegroting voor 2021 op Prinsjesdag bekend is gemaakt kan een deel van de indexeringspuzzel weer worden gelegd. Schoonmaak is immers een arbeidsintensieve industrie waardoor sociale lasten een significante rol spelen, zoals we vorig jaar ook met de WAB hebben gemerkt.
Een (nieuw) contract heeft een enorme impact op de medewerkers op de vloer. Immers, zij moeten de gemaakte afspraken uitvoeren. In de ogen van Belinda Dekkers van UL-Team en trainer Jan Kreeft is daar echter te weinig aandacht voor. Bij alle contractpartners.
"Wij worden vaak benaderd door opdrachtgevers die niet tevreden zijn over de geleverde schoonmaakdienstverlening. De kwaliteit is niet wat ze ervan verwachten. Maar waaraan ligt dat?", vraagt Jan Halfman van MasterKey zich hardop af. Hij weet het antwoord wel en zegt dat het meestal ontbreekt aan een goede uitvraag. "Het is een inkoopfeestje en dat baart mij zorgen met de economische crisis in het verschiet."
CSU bestaat al 52 jaar en is inmiddels het grootste schoonmaakbedrijf van Nederland. Facto sprak bestuursvoorzitter John van Hoof, omdat het bedrijf als voorkeursleverancier op het gebied van schoonmaak naar voren kwam in het Partner of Choice onderzoek.
Professionele schoonmaak draagt voor een belangrijk deel bij aan het welzijn van mensen. Dat zegt Hemradj Badloe, commercieel directeur van hectas Facility Services. "Dit geldt voor basisscholen, hogescholen, klinieken, kantoren; voor alle plekken waar mensen samenzijn." In deze tijd, waarin we te kampen hebben met het coronavirus, geldt het des te meer.