Verdieping

Sietze de Vries, Category Manager Facilitair en (rechts) Maarten van den Bergh, Manager Supply Chain Services bij Stedin.
Werkplek

Stedin op weg naar een 100% functionele werkomgeving

Kantoren herinrichten zodat ze meer geschikt zijn voor ontmoeten en samenwerken, de Triple Excellence Pyramide inzetten als strategisch stuurinstrument, meer gebruik maken van facilitaire data en zorgen voor flexibiliteit en adaptiviteit. Het zijn belangrijk onderdelen van de strategie van de afdeling Facilities van Stedin om te komen tot een 100 procent functionele werkomgeving. Manager Supply Chain Services Maarten van den Bergh en Category Manager Facilitair Sietze de Vries geven inzicht in de achtergronden en de aanpak.

Beeld: Frank Cornelissen / Shutterstock.com
mobiliteit

Mobiliteitsbeleid in 2050: vier toekomstbeelden

De TU Delft ontwikkelde met een team van meerdere specialisten, zogeheten Mobilisers, een kijkje in de toekomst van mobiliteit. Ze onderscheiden in hun rapport vier verschillende scenario's voor mobiliteit in 2050. Deze toekomstbeelden helpen onder andere facility managers om beslissingen van vandaag op het gebied van mobiliteitsbeleid te nemen met een goede onderbouwing.

Priscilla Kiemeney (|Vopak): ‘Ik hoop dat mensen het bijzonder inspirerend gaan ervaren, zichzelf kunnen zijn, dat ze écht de connectie met Vopak voelen en trots zijn om bij ons bedrijf te mogen werken.'
Werkplek

Vopak verbouwt hoofdkantoor (10.000 m2): 'Nieuwe werkomgeving zorgt...

Begin maart volgend jaar wordt de compleet vernieuwde werkomgeving van het hoofdkantoor van Vopak in Rotterdam in gebruik genomen. De nieuwe inrichting en het uitgebreide aanbod aan services moeten leiden tot een fijn kantoor, waar medewerkers graag komen, optimaal worden ondersteund in hun werk en zichzelf kunnen zijn. Een gesprek met Priscilla Kiemeney, Manager Facility NL over de veranderingen die worden doorgevoerd.

Caroline Dinkla (CAK:) 'Het kantoor moet een fijne omgeving zijn die iets toevoegt aan wat je op een dag wilt doen'
Werkplek

Caroline Dinkla (CAK): 'Je komt naar kantoor omdat je er wilt zijn,...

Ruim twee jaar geleden werd het kantoor van het CAK in Den Haag verbouwd tot een hybride werkomgeving. Van de 1.200 bureauwerkplekken bleven er 420 over. Voldoet de nieuwe werkomgeving aan de verwachtingen? En zijn er sindsdien nog aanpassingen doorgevoerd? Een terugblik met manager Facility & Hospitality Caroline Dinkla -Schilt.

Facto Congres 2024

17 Vragen en antwoorden over Facto Congres 2024 (19 september,...

Op donderdag 19 september wordt in Nieuwegein voor de 17e keer het Facto Congres gehouden. De belangrijkste zaken op een rij rondom hét jaarlijkse FM-vakcongres in 17 vragen en antwoorden

Werkplek

7 manieren om storend geluid te verminderen in open kantoorruimtes

Uit promotieonderzoek 'Beyond the coffee corner. Workplace design and social well-being' van Susanne Colenberg (TU Delft) blijkt dat grote open werkruimtes en veel achtergrondgeluid een negatief effect hebben op het welzijn van medewerkers. Gelukkig zijn er manieren om de akoestiek in deze ruimtes te verbeteren. Facto zet 7 oplossingen voor je op een rij.

Annette Sibma (Manager Facility Services ING), Alexander Stolze (Head of Wellbeing ING) en (schuin achter Annette Sibma) Elwin de Vink (Manager Business Development duurzame leefomgeving van Donker Groen) openden op 9 juli jl. gezamenlijk de tuin bij het ING-hoofdkantoor en maakten meteen gebruik van de Walk & Talk.
Werkplek

Nieuwe tuin (6.800 m2) bij ING-hoofdkantoor Amsterdam bevordert...

Begin juli werd de compleet vernieuwde tuin bij het ING-hoofdkantoor Cedar in Amsterdam-Zuidoost geopend. Het doel is tweeledig namelijk: medewerkers stimuleren om tijdens een werkdag meer te bewegen en naar buiten te gaan én het verbeteren van de biodiversiteit in de nabije omgeving.

Werkplek

Dit zijn de best gelezen artikelen van juli 2024

Renovaties van kantoorpanden, toepassingen van nieuwe technologieën en verhalen over maatschappelijke ontwikkelingen bleken in juli dé onderwerpen in FM. Deze vijf best gelezen artikelen geven een inkijkje in hoe grote organisaties als Essent, PwC en gemeente Amsterdam omgaan met actuele uitdagingen op het gebied van huisvesting, verduurzaming en werkplekoptimalisatie.

Gezonde werkplek

Hitte op de werkvloer? 14 maatregelen voor een gezonde werkplek

Volgens het Arbobesluit mag de temperatuur op de werkplek niet nadelig zijn voor de gezondheid van mensen die daar werken. Hoe zorg je voor een prettige werkomgeving zodat medewerkers op op warme dagen hun werkzaamheden goed uit kunnen voeren?

Akoestische bank. Beeld: Shutterstock
Werkplek

Workplace trend: modulaire kantoorinrichting

De toekomst van het kantoor is modulair en flexibel. Steeds meer organisaties omarmen werkplekconcepten met activiteitgebonden zones in plaats van vaste bureaus. Dit biedt medewerkers de vrijheid een omgeving te kiezen die past bij hun taken op dat moment. Een belangrijke drijfveer is de dalende kantoorbezetting en de opkomst van hybride werken.