'Absorbeer, neem opbouwende kritiek serieus, maar niet persoonlijk'

Judith Martens werkt al jaren in facility management, de laatste jaren als Manager Facility & Real Estate bij Holland Casino. Net als 9 andere ervaren facility managers legden we haar 6 vragen voor over carrière maken in FM. Lees hier haar antwoorden.

1. Wanneer heb je voor FM gekozen en waarom?

Na de middelbare school had ik geen idee wat te doen. Testjes gaven al snel aan dat dienstverlening in mijn bloed zat. Ikzelf was daar nog niet helemaal van overtuigd. Daarom heb ik eerst een eenjarige opleiding hotelmanagement gedaan. Na deze leuke opleiding kwam ik erachter dat ik mezelf graag wilde verbreden. Zeker na een gesprek met twee meiden op een skivakantie die de opleiding al begonnen waren, was ik overstag. Facility Management kon die verbreding bieden waarbij met name de in- en externe klantgerichtheid de doorslag gaven.

Kom ook naar Facility Matters (14 april 2022, Rotterdam)

✔ Til jouw carrière op een toffe manier naar the next level
✔ Beleef het leukste kennisfestival voor young facility professionals
✔ Ontmoet nieuwe mensen en maak kennis met interessante bedrijven

Bekijk het programma en meld je aan >

2. Wat is er zo leuk/interessant aan werken in het facilitaire werkveld?

Facility Management is natuurlijk dienstverlening, gastvrijheid en klantgerichtheid in de breedste zin van het woord. Zo veelzijdig en altijd nodig! Je werkt met mensen voor mensen. Of dat nu in een kantooromgeving is, in de zorg, het onderwijs, of zoals ik voor Holland Casino. Overal heb je te maken met ondersteuning van het primaire proces: catering, receptie, schoonmaak, (technisch) onderhoud, inkoop, leveranciersmanagement, duurzaamheid, verbouwingen, enzovoort. Hoe leuk en afwisselend wil je het hebben?!

3. Wat zijn de drie belangrijkste vaardigheden of eigenschappen die een FM’er echt moet hebben?

Het facilitaire vak heeft zich de laatste jaren bewezen. Organisaties kunnen niet meer om ons heen: Facility matters! We hebben dit bereikt met mensen die de schouders er onder willen zetten, geen 9 tot 5-mentaliteit hebben, mensen die kunnen luisteren en de vertaalslag kunnen maken naar optimale en efficiënte dienstverlening. Je moet ook zeker met veranderingen kunnen omgaan, flexibiliteit tonen. Voor een optimale dienstverlening moet je kunnen meebewegen met de vraag van een organisatie en mensen in hun kracht kunnen zetten.


Whitepaper ‘Zo maak je carrière in FM’

Geïnteresseerd in de antwoorden van de andere negen FM-professionals, zoals Marjolein Dreef (CSU), Marco Meetz (a.s.r.), Ingeborg Leene (Nutreco) en Dennis Cruyen (Zadkine)?

Download dan de gratis whitepaper ‘Zo maak je carrière in FM’.


4. Wat is de belangrijkste les die je aan het begin van je carrière hebt geleerd?

Ik ben ooit begonnen als facilitair projectmedewerker in de gezondheidszorg. Ik kwam net van school en wilde alles van het facilitaire werkveld weten. Ik bestookte collega’s met tal van vragen en al snel werd ik gevraagd als leidinggevende van de voedingsadministratie. Kennis hebben en leidinggeven zijn wel twee totaal verschillende zaken. Gelukkig had ik zelf een leidinggevende die ik als mijn mentor beschouwde. Pak zaken aan, maar stel de hulpvraag als dat nodig is. Daar leer je het meeste van.

5. Welke bijdrage verwacht je van een young FM-professional waarmee je samenwerkt?

De young FM’er mag van mij zijn/haar stem laten horen en een pro-actieve houding aannemen. Het is de nieuwe generatie die het stokje van ons gaan overnemen en die ons kan helpen om naar de toekomst te bewegen (innovatie, efficiency en duurzaamheid zullen belangrijke thema’s zijn). Kijk, luister en vertel!

6. Wat is jouw belangrijkste tip voor startende FM’ers?

Je komt straks van de opleiding. Denk niet dat je al alles weet. Absorbeer, neem opbouwende kritiek serieus maar niet persoonlijk en schroom niet om met ideeën te komen!

Dit vind je misschien ook interessant