Ziekenhuis OLVG: ook in coronatijd een gastvrije zorgomgeving

Ziekenhuis OLVG: ook in coronatijd een gastvrije zorgomgeving

Sinds de uitbraak van COVID-19 hebben veel Nederlandse ziekenhuizen de uitdaging om de dagelijkse stroom patiënten, medewerkers en bezoekers te managen. OLVG in Amsterdam vroeg bouwens& daarbij te ondersteunen. Inmiddels dragen de teams van 1,5 Meter Hosts in de OLVG-vestigingen Oost en West bij aan een veilige en gastvrije zorgomgeving.

Het OLVG is het stadsziekenhuis van de regio Groot-Amsterdam, met hoofdlocaties in Amsterdam Oost en West. Die bieden 24/7 basiszorg en spoedeisende hulp, met een Intensive Care en een centrum voor moeder en kind. Patiënten kunnen dag en nacht rekenen op acute medische zorg. Het OLVG biedt jaarlijks zorg aan meer dan 500.000 patiënten.

Joyce van der Putten is Hoofd Operations Front Office en daarmee onder andere verantwoordelijk voor een veilige binnenkomst en vertrek van mensen in de OLVG-vestigingen. “De uitbraak van het coronavirus bracht ook voor ons een extra uitdaging mee”, vertelt zij. “Wij ontvangen iedere dag duizenden patiënten, medewerkers en bezoekers. Het is cruciaal dat al die mensen onze vestgingen op een veilige, verantwoorde en zeker ook prettige manier kunnen bezoeken. Daarnaast is er inmiddels natuurlijk een limiet aan het aantal bezoekers dat wij binnen mogen laten. Het vraagt om strenge handhaving, maar wel op een prettige, vriendelijke manier. De zogeheten 1,5 Meter Hosts van bouwens& zijn daarbij van grote toegevoegde waarde.”

1,5 Meter Host

“Het handhaven van de 1,5 meter regel is cruciaal voor het beschermen van de volksgezondheid en een randvoorwaarde voor organisaties om goed te kunnen functioneren”, zegt Tessa de Grijff, COO bij bouwens&. “Door middel van online training leiden wij sinds de eerste lockdown in Nederland professionele gastvrouwen en gastheren op tot specialisten die organisaties kunnen helpen om te gaan met de richtlijnen van social distancing. In elke omgeving waar veel mensen samenkomen, zorgen onze 1,5 Meter Hosts voor veiligheid en overzicht.”

De Grijff onderstreept het belang van een gastvrije, servicegerichte en toegankelijke houding. “Zeker in een ziekenhuisomgeving, waar de kans aanzienlijk is dat mensen nerveus, verdrietig of niet op hun gemak zijn, is het heel belangrijk dat professionele gastvrouwen en gastheren mensen op hun gemak stellen, prettig benaderen en een gevoel van veiligheid geven. Zij moeten er echt zijn om te ontzorgen en ondersteunen en niet om extra stress of onrust op te leveren.”

Volksgezondheid

Van der Putten: “De 1,5 Meter Hosts zorgen er samen met onze eigen beveiligers voor dat het aantal bezoekers binnen ons ziekenhuis binnen de gestelde limiet blijft en uiteraard dat mensen afstand houden. Zij voeren bovendien een pragmatische, maar doeltreffende gezondheidscheck uit. Zo stellen ze mensen die binnenkomen een aantal controlevragen, om te zien of zij coronasymptomen vertonen. Als OLVG staan we bekend als gastvrij en toegankelijk, zoals dat ook hoort bij een ziekenhuis. Ook in deze uitdagende omstandigheden doen we er alles aan om dat te blijven.”

Dit artikel is gesponsord door bouwens&.

Tim Maathuis, Ketenmanager Gastvrijheid bij Isala Ziekenhuis

Tim Maathuis Ketenmanager Gastvrijheid bij Isala Ziekenhuis

Tim Maathuis is per 1 september 2024 gestart als Ketenmanager Gastvrijheid bij het Isala ziekenhuis. Hij verlaat hiermee zijn huidige positie als Hoofd Hospitality bij het Rode Kruis Ziekenhuis, een functie die hij drie jaar lang vervulde. Maathuis wordt opgevolgd door Sjoerd Brattinga, die beschikt over ruime ervaring in de hospitalitybranche.

'Hospitality geeft je organisatie een gouden randje'

'Hospitality geeft je organisatie een gouden randje'

Door de opkomst van hybride werken voelt het kantoor voor velen minder als een thuis. Dit is precies waar de kracht van hospitality naar voren komt. "Een goede hospitality-professional voegt niet alleen een gouden randje toe aan de ontvangst en gastbeleving, maar versterkt ook de algehele dienstverlening van een bedrijf, inclusief het aantrekken van nieuw talent", zegt Petra de West van HEYDAY Hospitality.

HvA Jakoba Mulderhuis (JMH)

Hogeschool van Amsterdam werkt aan inclusieve rustruimtes

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) wil werk maken van meer inclusief ruimtegebruik op haar campussen. Volgens een recent advies zijn er meer 'bezinningsruimtes' en prikkelarme ruimtes nodig om alle studenten en medewerkers een plek te geven waar zij zich thuis kunnen voelen.

De 'kale' kantine (Foto: Marlene Mahn) en artist impressions (bureau MNDAY).

Verbouwing kantine Hogeschool Saxion: van inspiratieloze plek naar 'Lobi'

De kantine van het Ko Wierenga-gebouw van Hogeschool Saxion ondergaat deze zomer een metamorfose. De vernieuwde kantine moet een sfeervolle omgeving worden waar studenten en medewerkers graag eten, overleggen, werken en studeren.