Human Based Working: hoe heeft Ordina dat gedaan?

Human Based Working: hoe heeft Ordina dat gedaan?

Wat is Human Based Working? En hoe is dat toegepast op de recente verbouwing van het hoofdkantoor van IT-specialist Ordina tot een inspirerende samenwerkingshub voor medewerkers én klanten?

Deze vragen staan centraal tijdens de presentatie van Sandra Foppen, interieurontwerper bij BELEEF en Patrick van Dommelen van Nowy Styl tijdens het Facto Congres 2021 op 23 september a.s. in Nieuwegein.

Veel kantoor- en interieurconcepten zijn gebaseerd op Activity Based Working, waarbij de werkplek is ingericht en afgestemd op de te verrichten taken in een werkomgeving.
Vandaag de dag ontstaat echter steeds vaker het besef dat elke organisatie anders is en dat bij de totstandkoming van een interieurconcept het ook belangrijk is de persoonlijke en/of bedrijfsmatige behoeftes, voorkeuren, culturen en gewoontes mee te nemen.

Extra focus op de menselijke factor

Die extra focus op de menselijke factor (Human Based Working) speelt des te meer in de huidige tijd, waar corona ervoor heeft gezorgd dat organisaties anders kijken naar de functie van kantoor in relatie tot thuiswerken, hybride werken en anders samenwerken.

Bij de recente verbouwing van het hoofdkantoor van IT-specialist Ordina in Nieuwegein tot een inspirerende samenwerkingshub voor medewerkers én klanten, hebben al deze factoren een rol gespeeld.

Vragen die tijdens de presentatie aan bod komen

In hun presentatie (zie sessie 8) geven Foppen en Van Dommelen inzicht in het bij Ordina doorlopen traject.  Ze besteden aandacht aan onder meer de volgende vragen:

  • Wat houdt Human Based Working in?
  • Waarom is het zo belangrijk om de (hoofd)gebruikers bij een interieurontwerp te betrekken en hoe doe je dat?
  • Hoe vertaal je de wensen van de medewerkers/directie in een nieuw kantoordesign met als kernwoorden: licht, open, transparant?
  • Hoe zorg je ervoor dat ontmoetingszones in een kantoor een eigen identiteit krijgen?
  • Wat zijn de lessons learned voor organisaties die - met het oog op de veranderende functie van kantoor - aan de slag willen met hun kantoor- en interieurconcept?

Meer informatie over Facto Congres 2021

Datum: 23 september 2021 in Nieuwegein
Thema:
Nieuwe kijk op de werkplek en FM
Dagvoorzitter: 
Suzan Vink - Opstal
Keynotes:
2 (Jitske Kramer en Rijn Vogelaar
Presentaties:
10*
Extra:
uitreiking JLL Winning Workplace Award 
Meer weten: Zie speciale congreswebsite

*De presentaties worden gegeven door FM-professionals van o.a:

  • ABN Amro (Hoe strategie tot uiting komt in het gebouw);
  • Vodafone Ziggo (hybride werken in de praktijk);
  • Schiphol (met technologie en data slimmer sturen op bezetting en benutting);
  • FM Haaglanden (op weg naar volledig circulaire facilitaire dienstverlening);
  • Alliander (outsoucing hard en soft services);
  • Shell Nederland (Making the future better - samenwerken met je IFM-partner);
  • Hybride werken: wat vraagt dat van mens en organisatie? (discussie-sessie met FM-vakgenoten in Wold Café-opzet).
  • CSU/JDE: Partnerschap van vandaag als basis voor duurzame oplossing van morgen
  • Beleef/Nowy Styl: Human Based Working, hoe heeft Ordina dat gedaan?
  • Circulair kantoormeubilair as-a-service, hoe werkt dat bij SDWorx?

Lees ook:

>Naar volledig circulaire facilitaire dienstverlening: zo pakt FMHaaglanden dat aan
>2x ‘hoge knip’-uitbesteding op Facto Congres (23-9, Nieuwegein)
>Naar een veilige en geweldige werkomgeving, zo doet Shell (24 locaties, 300.000 m2) dat